Citaat van: SB_Marantz op juli 12, 2023, 09:20:57Natuurlijk is de meeste winst te behalen met andere speakers maar er is meer.
Reeds beschreven.
Ik vermoed dat die veranderingen of verbeteringen aan de meeste menselijke luisterraars niet besteed is.
Het zal best te meten zijn, en dat geloof ik ook, maar hoorbaar.......
De meeste van ons zijn (redelijk) op leeftijd en dan holt het gehoor achteruit, helaas.
Dat begint al ergens midden 20, festivals of knetterende oordopjes met verneukt MP3 geluid niet mee gerekend !!
Zit je boven de 35-40 dan worden veranderingen zeker in detail nagenoeg niet meer waargenomen.
Speakers die hun werk doen met Super Tweeters en richting de 50.000 Hz gaan is leuk voor de hond, maar niet een persoon die na 12.000 sowieso al weinig tot niets waarneemt.
Laag en midden gebied zal wat langer waar te nemen zijn, maar er brokkelt ieder jaar wat meer weg
En dan zijn versterker veranderingen nog meer in het detail gebied ipv duidelijk waarneembare veranderingen wat bijvoorbeeld met een ander speaker merk wel te halen is.
De mooiste kul vond ik altijd Ken Ishiwata, een man toen reeds zeer op leeftijd die een versterker gaat "fijn afstellen" naar de Marantz sound, en daar de Ken handtekening aan mee geeft
Nou, ben benieuwd wat dat dan mocht zijn voor een vent in de 70.........
En wat is de gemiddelde leeftijd op een High End show, juist, degene die het minste kunnen waarnemen maar wel een goed gevulde credit card hebben