Citaat van: jos op december 03, 2016, 17:33:09
Volgens mij geldt voor zowel Dolby Atmos als DTS:X dat het object-based audio betreft. De signalen die naar de speakers gestuurd worden, worden als object gezien door de versterker waarop in real-time wordt berekend welke speaker welk geluid dient te produceren.
Zowel Dolby Atmos als DTS:X kunnen daarbij door de SR7010 op 11.2 worden weergegeven. Het betreft in dat geval volgens mij geen upmixing.
Als Dolby Digital of DTS 7.1 wordt ontvangen dan is het mogelijk om met Dolby Surround Upmixer (DSU) dan wel DTS:neuralX te upmixen. In het geval van DSU worden er géén Front Wides aangestuurd, upmixen is dus naar max 9 speakers + sub, in mijn setup 7.2.2. In het geval van DTS:neuralX is het wél mogelijk te upmixen naar 11 speakers + sub. In mijn geval 9.2.2.
Hallo Jos,
ik heb het nog even nagevraagd op het AVS forum in de US wat er nu wel en niet ondersteund word via de originele stream.
Hier het antwoord:
DTS:X
geen Front Wide (hard coded 7.1.4)
Auro3D:
geen Front Wide (hard coded 10.1)
Atmos:
wel Front Wide (hard coded 24.1.10 !!)
De upmixers kunnen het wel als de receiver het ook ondersteund, maar het ging om de 3 originele streams.
Ik had gelezen dat geen van de 3 Wide meer ondersteunde, dat is dus onjuist, Atmos wel.
Mocht de receiver het voor DTS:X wel doen, dan is het een gemaakte mix tussen Front en Surround.
Als het goed klinkt, lekker zo laten, dan doen die Wides in ieder geval iets
Bij mijn favoriet, Auro 3D, doen de SB speakers het niet (wel in 2D
), als dit gesimuleerd gedaan kan worden zou ik al blij zijn
Dus lekker genieten van je Wides !!