Vintage vraagjes

Gestart door Dennis248, maart 24, 2015, 01:38:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis248

Hoi, ik ben gewend mijn eigen voor te stellen op Fora, dus doe het hier ook maar ff.
Ik ben Dennis, nu 34 jaar, heb sinds een jaartje of 8 (!) (alweer bedenk ik me net!) een sr7500 in mijn bezit.
De sr7500 stuurt sinds een maandje een setje Boston Acoustics M350's aan wat ie gewoon lekker aankan.
Ik ben er op zich erg tevreden over, power zat, warm geluid, maar ik loop al jaren met het idee om eens een vintage Marantz aan te schaffen. Films kijken doe ik toch haast nooit, het is 98% van de tijd stereo.
Mijn ouders hadden vroeger een complete set, 1090 amp, 5010B casette, en de 2100 tuner en een lp speler erbovenop. Dat alles in een complete kast waar je de lp's onder in een rek kon zetten. Sinds ik laatst oude kinder foto's van mij aan het doorspitten was kwam ik er een paar tegen met mij recht voor de oude set met mijn grijpgrage vingertjes aan de knoppen, wat natuurlijk niet mocht.. En nu begint het te kriebelen.
Nu heb ik al wel een 1090 amp gevonden, zelfs zo'n complete set, maar aangezien ik toch weinig (lees niks) meer aan lp's of casette's heb vind ik het zonde om de hele set neer te zetten. Dus  beter een losse amp. Nu is mijn vraag, een gereviseerde 1090, heeft die met zijn 45W op 8 ohm vermogen genoeg om mijn zuilen mooi aan te sturen? Of zal ik op zoek gaan naar een wat zwaardere? Zag ergens een PM6a voorbij komen, heeft een stuk meer vermogen.. Of een voorversterker met eindbak? De speakers kunnen zat aan kwa ingangsvermogen, dus ik kan mijn eigen uitleven.. ;P Zijn staan beschreven dat ze ingangsvermogens van 50 tot 500W aankunnen en ze zijn 4 Ohm.

Kortom ik begin me eigenlijk sinds een paar weken te verdiepen in dit mooi spul uit het verleden en zou dus graag wat tips en tricks willen!

Alvast bedankt!

Cornelis1921

Allereerst, welkom hier!

Hangt enigszins samen met de gevoeligheid van de zuil. Zuilen met een gevoeligheid van >90 dB lijken mij gemakkelijk aanstuurbaar door een PM1090. Ik stuur een een Harbeth monitor (83 dB) aan met een PM7200 (105 Watt aan 8 Ohm). En die PM7200 wordt nauwelijks warm. En kan de monitor dus ook gemakkelijk aan. :-)

Maar wil je het zeker weten, stuur dan een PM naar SB_Marantz. Die weet daar meer van af dan ik. :yes:

Dennis, graag gedaan en succes! byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Dennis248

Thnx!

Heb het even opgezocht, en het is: Sensitivity (1 watt (2.83v) at 1m) 90 dB.

Ik zal me morgen eens wat dieper inlezen, bedankt voor de tip!

Maus

Vermogens zeggen niet zoveel, ik luister nu naar een vintage 12w pioneer versterkertje. Klinkt super alleen kan het iets minder hard dan grotere versterkers..

jrm

Een leuke vintage combi is natuurlijk de 140 en een 3200.