marantz 1150 revisie

Gestart door HAL9000, maart 14, 2008, 15:04:12

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb een marantz 1150 versterker gekocht voor 150,- inc verzending.
Toen ik hem kreeg was de eerste reactie '' ooh hij ziet er eigenlijk zeer goed uit'' geen vuil,vieze vingers of beschadiging.Ook de kap is nog hel netjes. `uiteraard zegt de buitenkant niet veel van de binnenkant.
daar was alles ook best netjes.

De versteker functioneerde gewoon bij aanzetten ex het lampje.
Het is een 2x75watt minimum versterker bij 8 ohm. levert op de dummyload, 96.4Watt  andere kanaal 95,4 watt voor het clippen.
alle componenten waren nog orgineel.

Het mooie van deze versterker is dat alles discrete is opgebouwd en alles is afgedekt tegen vuil.
Voeding is mooi soepel gebouwd en word totaal niet warm, versterker idem.
Op het phono(platenspeler aansluiting) ciruit staan de laatste stuur torren in classe A. die kunnen wel eens defect gaan na 35 jaar trouwe dienst.

De voorversterker van deze versterker is zeer uitgebreid, en klinkt ontzettend vol. Met B&W dm6 en 16 speaker klinkt het soms iets te vol.

laat natuurlijk niet staan dat dit een schitterend ontwerp is.
Ik heb overigens alles (blauwe dingetjes) tantaaljes verwijderd. en vervangen door panasonic FC en FM.
Tantaal kan niet tegen klappen of kleine peak spanningen.

Ik heb de voeding ook gedaan uiteraard. Alle elko's en twee trasnistoren vervangen.
Elko's van het merk panasonic  lijn:FC en FM hier en daar een gangbare 105 graden

Eindversterkers.

Ik heb daar 6 elko's vervangen  de 16V 10uF zijn altijd helemaal kapot, hier ook.
deze ook allemaal met panasonic vervangen. en ik heb de T03 eindtrasistoren nieuw koelvet gegeven

De orginelen transistoren van motorola
Ik heb deze eindversterkers net zo veel keer voor me neus gehad als een 1030 of 1060.
Het zijn een van de stabielste ontwerpen van marantz/superscope . De klank is zeer goed altijd.
componenten keuze subliem, en print kwaliteit is erg hoog.

Deze eindversterkers zitten ook in de 2275 receiver 140 stereo eindversterker.1150D en 1150 uiteraard

eind resultaat

eventjes geappled op mijn nieuwe imac 24''

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

vielzweck

Fraai werk hal  :yes: :yes:

Wat mij opvalt is dat ik je eigenlijk nooit hoor zeggen dat het een of andere onderdeel niet meer te verkrijgen is of dat je je 2de handsspul hebt moeten gebruiken. Onderscheidt Marantz zich daar mee of is dat de 70 tiger jaren eigen?

Ik heb op internet wel eens gelezen dat toen Philips Grundig overnam Philips het voorraaddepot van Grundig (Nederland?) heeft laten vernietigen (buizen enz)  :x :x
Ik gruw daar nog van; tis tenslotte cultuurgoed  :wink:
Deze gebeurtenis zal (hopelijk) een uitzondering zijn geweest. 

edit:

bronvermelding

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?&ContentFrame

klik op: fotoalbum en blader dan door tot aan het verhaal van Berhard Terlingen over Grundig. Onderaan de pagina maakt hij een opmerking over deze vernietiging.
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

HAL9000

Alles is gewoon nog te krijgen. Kijk de orginele transistoren e.d ga ik niet aan beginnen bij die kleintjes.
De power transistoren wel uiteraard. Maar tegenwoordig zijn er betere vervangers op de markt gekomen, die eigen veel beter presteren dan oud(orgineel).

voorbeeld deze 1150 heeft SJ40443 zitten deze transistoren bestaan niet meer.
is een Amerikaans nummer ook (motorola/fairchild)

Ik zou hiervoor MJ15004 003 of MJ150022 23 gebruiken.
precies dezeflde behuizing, specs ook alleen dan zwaarder en sneller dan het orgineel.
(in feite beter)

oud fairchild/motorola

nieuw van onsemi

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!