Marantz HD250 uit 1984

Gestart door HaerdenC, september 19, 2014, 10:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HaerdenC

Dat ons geliefkoosd merk niet altijd de hoogste top dingen gemaakt heeft kunnen we allemaal wel stiekem toegeven maar dat wil niet zeggen dat je desondanks trouw kan zijn aan het merk. Degene die mijn introductie een beetje gevolgd hebben weten dat ik nogal veel zoek op 2dehands sites. Laatst had ik geboden op een setje Marantz luidsprekers. Bij de advertentie stond er niet zo gek veel buiten dat ze 8 ohm waren en dus van Marantz en behoorlijk wat gebruikssporen hadden. In een gekke bui 10 euro geboden (ook al vroegen ze 40) en mogen gaan ophalen.

Eens thuis gekomen de speakers eens bekeken en het gaat dus om een Set HD250 speakers uit 1984. Snel eens aangesloten aan mijn goedkope skytronic amp (moest er iets mis mee zijn is mijn geliefd spul niet stuk) en ze speelden beide. Zowel de woofer als tweeter deden het! Geen rare kraakjes of bijgeluiden. Ondertussen had ik wel al ontdekt dat iemand had proberen de fronten er af te halen maar bij deze zijn het helemaal geen voorzetfronten :) de speakers zijn achter er tegen geschroefd en de voorkant geeft hooguit de indruk fronten te zijn :) tevens is de zilveren, door de stof zichtbare ring, gewoon geschilderd. De kistjes zelf zijn uit heel dunne vezelplaat met een laminaat over en waren in mijn geval echt zwaar gehavend.

Dan kom je op het punt ... wat doe ik er mee? Google open gedaan en eens beginnen zoeken om wat meer te weten te komen.
- gemaakt in belgie
- 2 weg bassreflex
- 60hz - 18 kHz
- 40 watt
- woofer -> 17cm
- tweeter -> 5cm

Na een beetje rond lezen blijkt dat het echt niks speciaals is en al zeker niet vergelijkbaar met de HD speakers uit de jaren 70 (waarvan ik ook een set heb en die me heel erg bevallen).Dus wat ga ik doen. Ze bijhouden in de huidige staat was eigenlijk geen optie aangezien de kistjes echt bijna uit mekaar vielen, ze weg gooien vond ik ook zonde, uiteindelijk zijn ze nog altijd een stuk beter dan de gemiddelde computer luidspreker of plastic rommel die ze nu verkopen, iets anders er mee doen. Nog maar eens aangesloten op mijn marantz 2225L versterker en de kistjes tijdelijk met nageltjes terug vast gemaakt. Rustig achterover gaan zitten met een glaasje wijn in de hand en wat muziekjes van plaat en cd beluisterd. Na uurtje tot de conclusie gekomen dat ze gezien de kleine afmetingen eigenlijk helemaal niet zo hard tegen vallen als ik verwacht en gelezen had. Er is uiteraard minder bass dan bij een 8, 10 of 12 inch woofer maar het geluid is best correct en voor 's avonds rustig te luisteren als iedereen al slapen is of bv op een logeerkamer of zo is dit best een leuk setje.

Dus :) Besloten de kistjes voorzichtig los te doen, de componenten te recupereren en dan als ik eens tijd heb ergens in de komende weken nieuwe kistjes maken. Ik ga de kistjes maken in echt hout dus niet meer van die cheap ass vezelplaat, tevens vanbinnen een afgescheiden ruimte maken voor de tweeter. Vervolgens mooie frontjes maken en het Marantz labeltje ook terug op de behuizing maken.

Een aantal zullen mij nu gek verklaren wegens -> eigenlijk is eerlijk het zijn geen hoogvliegers
Een ander aantal zullen het verschrikkelijk vinden wegens niet meer origineel

Die groepen -> skipp the topic :)

Maar nog een ander groepje vind het mss wel leuk om te zien en te volgen. Ik bekijk het zo ... dat is weer een Setje Marantz spull dat van het stort gered is en een nieuw leven krijgt. Tevens denk ik dat mijn klankkasten beter gaan zijn dan de originele, zowel esthetisch als naar kastvibraties als naar degelijkheid toe.

Ik veronderstel dat jullie na zo een lange blabla graag wat foto's zien ;)


Zoals zichtbaar op de foto is de staat niet om over naar huis te schrijven, het doek was los en niet netjes, de behuizing zelf redelijk gehavend


Hier kan je zien dat men geprobeerd had deze open te doen of dat de lijm gelost heeft geen idee wat er presies mee gebeurd is


Aan de achterkant schroefjes ... dat wil meestal al zeggen dat de speakers langs  achter tegen het frontpaneel geschroefd zijn, made in Belgium logo staat er wel op ... vergane  glorie zeg maar


Eens open gedaan wel dempingswol tegen gekomen tot mijn grote verbazing.


Kistjes zijn echt niks waard. Dunne vezelplaat en slechte lijm, overal los ...


En daar zijn de lawaaimakertjes :) simpel condensatortje, geen filtering naar de bassluidspreker


En daar ligt dan alles wat ik kan gebruiken ;) tweeter, woofer, schroefjes, dempingswol en het echt metalen Marantz plaatje. Op zich zijn de lichte conussen (kleur) nog best wel leuk ze zijn niet in perfect aangezien er wat spatjes op zitten maar door luidspreker doek kan dat best nog wel mooi en klassevol uit zien!


De woofer is bijzonder licht hier zie je de gegevens:
841-2023-100
(s20355)
433TNI
De randen zijn van linnen dus geen foamrot dat scheelt weer een hoop prutswerk anders was ik er wss niet aan begonnen.


En dan de Koreaanse tweeter
841-2022-100
(s20348)

Op geen van de vermelde nummers is iets te vinden op internet blijkbaar ;) Dat zegt dus al redelijk veel vrees ik.

Alle tips en hints en info welkom.

Wat ik denk te doen?
- Identieke behuizing maken maar een extra scheidingsplaat voorzien tussen tweeter en woofer
- Eventueel wisselfilter in plaats van simpel condensatortje
- dikker hout en echt hout geen vezelplaat
- alle randen en hoekjes sealen


Peter Kudelstaart

Hartstikke leuk dat je zo'n project op je neemt. Ik heb zelf 2 linkerhanden, dus het is niet aan mij besteed. Ben benieuwd wat je er nog van kunt maken!

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

jrm

Hier iden dito, maar leuk om te lezen en kijken!
Succes met dit project, kan zo maar een leuke luidspreker worden.

Floris

Het boeit totaal niet wat een ander ervan vindt, in die zin of het gezien " het niveau" van de box de moeite waard is.
Als jij er plezier aan hebt, thats it!
Liefhebbers zijn een uitstervend ras, maak er iets fraais van zou ik zeggen.

qwa materiaal kan ik je een beetje op weg helpen, neem een vormvast houtsoort, als multiplex.
mdf zou wellicht ook kunnen, voordeel is dat het 3 x niks kost.
als dikte zou ik 15/18 mm aanhouden, voor beide soorten.
werk zoveel mogelijk met een (goede) houtlijm, al dan niet in combinatie met een pen en gat verbinding(duveltjes)
Een goede lijmverbinding is ijzersterk.

Of de benoemde houtsoorten een positief of negatief effect hebben op de geluidskwaliteit, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

HaerdenC

Wel inderdaad mdf en zo is allemaal een optie maar ondertussen heb ik andere plannen met de speakers. Ik denk dat ik heel het forum hier over mijn nek ga krijgen maar -> zero F.cks given :)

De nieuwe plannen ...

Mijn zoontje is nu 8 jaar en is net als de papa gek van muziek maar ook van Japanse sportwagens en klassiekers. Nu vind ik de speakertjes leuk van vorm en kleur om er een verrassings projectje voor hem mee te maken. Uiteindelijk staat mijn volledige woonst eigenlijk al vol met audio speelgoed dus zoonlief mag ook eens iets hebben.

Ik heb hier nog een versterker staan die niet echt in mijn collectie past en die eigenlijk ideal is voor een setje als dit. Hij krijgt ook een groot scherm en zal mijn computer erven zodat hij als een echte baas kan games spelen op zijn kamer (mede omdat ik ook nog eens af en toe mijn laptop wil kunnen gebruiken).

Nu heb ik het idee gekregen om op zijn kamer een soort soundbar te maken met de versterker en boxen ingebouwd alsook zijn scherm! Als inspiratiebron zou de Nissan R34 skyline gaan dienen.



In de kofferklep komt de versterker, er bovenop kan hij zijn toetsenbord zetten. De speakers komen op de plaatsen waar de lampen zitten en doordat ze wit zijn zou normaal een rood ledspotje aan de binnekant van de speaker normaal rood doorschijnen zodat het net echte lampen zijn. Waar het raam zit komt het scherm ... Ik ga wel het volume van de speakers behouden!

Haters gonna hate maar laten we eerlijk zijn:
- het zijn heel goedkope speakers
- het is echt niks audiofiel waardig
- historische waarde ook al niet

Ter vervaning van standaard plastic computer speakers is het eigenlijk ideaal. Mocht het niet voldoende bass geven ... ik heb nog een setje 8 inch phillips woofers die ik eventueel op de B uitgang van de versterker kan maken en die dan in de zogezegde banden zou kunnen verwerkt worden hoewel ik ook een echte velg overweeg ;)

uiteraard is alle haat welkom ;)

Maurice

Ik wil je best haten hoor, als je je daardoor beter voelt ;)

Ik ben echter wel erg benieuwd naar dit project, erg gaaf natuurlijk voor je zoontje!
Een filter zou ik wel toepassen, daar knapt het middengebied erg van op. Zo'n unit full range aansturen levert een hoop vervorming en ongewenste klanken op.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HaerdenC

Je vraagt je echt af wat Marantz in die tijd bezielde om dit soort dingen op de markt te brengen met zo een goede naam op he ... indeed filtertjes ga ik me ook nog wel me amuseren :) besloten ze zelf te solderen op experimentele print. Je vind dus niks over de speakers die er in zitten maar laten we dan maar min of meer gokken aan de hand van de cijfers die we hebben he! HB

bas focal marantz

Gelukkig ga je iets leuks met de speakers doen en geen moeite steken in goed/netjes maken van de kasten.