Citaat van: polleke_cgc op februari 19, 2014, 19:51:12
Als er specificaties staan, dan is het toch veel eenvoudiger als ze een beetje volledig zijn.
Het mooiste zou zijn 1 vaste maatstaaf , dode kamer van bepaalde grote en frequentie grafiek bij specs plaatsen .
Dan krijg je te zien zoals het in die duitse bladen staat , frequntie , 0 / 15 /30 graden meting en impedantie in een plaatje .
Mijn favoriete audio bladen doen dat ook , Hobby Hifi en Klang und Ton , drivers appart zonder in kast zonder filter , en compleet afgebouwd met filter , je ziet dan ook duidelijk waar overgang van de units liggen , of ze netjes -6db elkaar kruizen etc etc .
Zeer belangrijk om te zien of een speaker netjes is ontworpen .
Voorbeeld bijgevoegt .
CiteerB&W toont zijn frequenties dan bv. zo (om een 684S2 als voorbeeld te nemen) :
Frequency range -6dB at 30Hz and 50kHz
Frequency response 72Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
Waarschijnlijk is dat dan al een luidspreker waar sommigen niet willen naar luisteren . Maar die -3 en -6 dB zijn even belangrijk als de frequenties die erbij staan...
Over het algemeen wordt gesproken over -3db , specs die ik voorbij zie komen zeggen niet -3db , ik ben bang eerder dat het -10db is .
Jouw voorbeeld zegt mij dat de speaker langzaam afvalt in het laag , om vlak tegen een muur te zetten is deze respons zeer geschikt , kans op een boom bass is minder als een speaker die linear tot 30hz loopt .
Citaat van: Cornelis1921 op februari 19, 2014, 19:08:39
Die Bas Focal Marantz is een slimme. Ik lees altijd met veel genoegen zijn bijdragen.
Mischien soms ook ietsje bijdehand
Het lijkt dat ik veel weet maar dat valt wel mee , vraag mij niets over electronica daarvoor hebben we SB - HALL Thantos voor .