Citaat van: hvanapeldoorn op januari 16, 2014, 20:36:53
@Marvin,
Mogelijk dat we elkaar verkeerd begrijpen of ik lees het verkeer kan natuurlijk ook. Of ik let het verkeerd uit. Het blijft natuurlijk platte tekst.
Maar ik heb bij mijn REL T5, 3 aansluitingen.
High level input -> Deze is nu aangesloten op de L & R uitgangen van de speaker via de speciaal geleverde kabel
Low Level input -> niet aangesloten
.1/FLE input -> deze aangesloten met enkel voudige tulp kabel (of coax kabel het is maar hoe je het noemt).
Nu had dacht ik ergens gelezen. Maar ik kan het topic niet terug vinden. Dat je met Audyssey beter de High level input niet kon aansluiten. Maar de .1/FLE input en de Low wel. En Audyssey alles moest laten inregelen.
Maar na mij idee sluit je dan dubbel aan of is dan alleen maar de Low aansluiting?
Deze aansluitingen zijn vaak een aanleiding tot verwarring.
1- High level: hier sluit je de draden van de luidspreker op aan. In de sub wordt het signaal verzwakt.
2- Low level of Line level: hier sluit je de pre out van de (voor)versterker op aan, li + re. Dit signaal bevat ook de volledige bandbreedte.
De knopjes op de sub voor filters en dergelijke kun je gebruiken om een x-over te maken, soms met een low pass en high pass.
3- lfe aansluiting: lfe (low frequency effect) is het .1 signaal van de surroundsound (5.1 7.1 9.1). Dit signaal bevat dus alleen lage frequenties. De lfe-aansluiting loopt ook buiten de filterknoppen van de sub om. Immers, het bevat geen frequenties hoger dan, laten we zeggen, 120 Hz. Aanvullende filtering is dus niet nodig (en ongewenst ivm bijkomende faseverschuivingen).
Welke aansluiting gebruik je nu bij je Marantz AV/SR?
Zodra je gebruik maakt van het basmanagement systeem van de receiver, gebruik je de lfe-aansluiting van de sub. Dus ook als je Audyssey gebruikt.
Als je een sub gebruikt, zet dan altijd de luidsprekers op small. Het is
niet Audyssey die Large aangeeft, maar de maker van de receiver. Audyssey adviseert (nadrukkelijk) de bassen altijd naar de sub te sturen.
Als je 'stereo' luistert met basmanagement en/of Audyssey, luister je naar 2.1.
Samenvattend: heb je een surroundreceiver, gebruik dan bassmanagement, nog beter Audyssey, zet alle speakers op small en sluit de sub aan op de lfe-aansluiting.
ron