Van PM7004 naar PM-KI Pearl Lite

Gestart door CBdicX, oktober 13, 2013, 10:47:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Na de verkoop van mijn 3 PM7004's (deden front - midden - surround) heb ik de PM-KI gekocht. Ik was een aanhanger van de stelling dat een versterker het geluid dermate weinig beïnvloed dat merk op zich niet veel uit maakt, nou, daar kom ik van terug !
Ik kon mijn Onkyo 818 versterker dermate instellen met de manual EQ dat ik geen verschil meer hoorde tussen de PM of de aangepaste Onkyo.
Dit kreeg ik alleen voor elkaar op midden en surround, niet voor de front speakers, die bleven te boomerig in het laag (ik heb geen subwoofer).
Ik had nog 1 Marantz over voor de verkoop en die stond al klaar ingepakt, maar door dat boomerige geluid dacht ik, weet je wat, ik zet de Marantz weer terug op de fronts en eens kijken wat dat doet.
En ja hoor, geen geboom meer, gewoon een lekker strakke bas, het midden/hoog knapte ook op.
Ik moet dus in mijn geval voor de front aansturing mijn woorden inslikken en toch concluderen dat een versterker wel degelijk wat kan uitmaken voor het totaal beeld van het geluid.
Onkyo is duidelijk het laag aan het pushen waar Marantz dat niet doet, en de bas knop terug draaien deed wel wat maar dan bleef er ook weinig bas meer over via de Onkyo.

Maar goed, na deze positieve ervaring met de Marantz kwam ik op het volgende idee, gewoon de PM7004 verkopen en van de opbrengst van die 3 een PM-KI kopen.
Zo gedacht, zo gedaan, en kreeg de PM-KI gisteren binnen en ik moet zeggen, die ziet er perfect uit.
Mooie zwarte zij kanten van pianolak, mooie aluminium knoppen waar de 7004 plastic gebruikt en werkelijk kanjers van speaker aansluitingen achterop.
De PM-KI blijft duidelijk koeler dan de 7004 en qua geluid zal ik eerlijk blijven, ik hoor geen verschil met de 7004.
Dat mijn voorkeur toch uitgaat naar de PM-KI zit gewoon in het fijt dat de algemene optische indruk veel beter is dan met de 7004.
PM-KI straalt klasse uit en dat doet het geluid ook meteen een stapje hoger gaan  :wink:

Het zal allemaal wel met Ken doet dit en Ken doet dat (Ken Ishiwata, van de KI)  en reviews zijn best lovend over deze versterker maar ik hoor het niet (vergeleken met de 7004.....).
Wel vind ik dit een prima investering van de 799,00 euro in een versterker die zeker zijn waarde zal behouden en hij doet met het geluid wat ik wil, maar dat deed de 7004 ook.
Hoop er nu eens wat langer tegen aan te kijken dan met de PM7004's  :-D

i2Paq

Bedankt!

Dat scheelt mij de illusie (en de kosten) dat een PM-KI Pearl Lite er moet komen als vervanger voor de PM7004.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

CBdicX

#2
Citaat van: i2Paq op oktober 13, 2013, 14:50:44
Bedankt!

Dat scheelt mij de illusie (en de kosten) dat een PM-KI Pearl Lite er moet komen als vervanger voor de PM7004.

Zoals ik vertelde, met een prijs van nu 799 euro heb ik er geen spijt van.
Er is ook wel wat voor te zeggen dat de KI er mooier uitziet en dat er "betere" componenten zijn gebruikt.
Ook speelde nu mee dat dit de laatste KI's zijn, in de US staan ze al niet eens meer op de site, het lijkt er dus op dat de huidige PM-KI modellen in Europa de laatste zijn.
Denk dat een KI in de toekomst meer zal opleveren bij verkoop dan de 7004, en niet alleen vanwege de prijs maar ook de goede reviews die de KI krijgt van mensen die het verschil schijnbaar wel kunnen horen.
En Ken is een aardige kerel, die gun ik ook wat..........  :wink:

xander32

Mooie amp. zo`n Pearl. Geniet er van :yes:.

Cornelis1921

Mooi en goed verhaal CB. Ik zal jouw ervaringen zeker meenemem in mijn keuze voor een andere/nieuwe versterker. Thanks mate! notworthy
byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marantzer

Je volgende stap is van de Pearl Light naar de PM15  byebye
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

CBdicX

Citaat van: Marantzer op oktober 14, 2013, 22:14:38
Je volgende stap is van de Pearl Light naar de PM15  byebye

Nee, dat zit er niet in, de PM15 is geen tri-tone versterker, ik kan niet zonder middentoon regeling leven  :wink:

Nu een paar dagen verder met de PM-KI en ik moet toch zeggen dat deze versterker meer "rust" in zijn geluid heeft dan de 7004.
Geluid beeld is prachtig in balans waar ik bij de 7004 nog wel een aan de toon knoppen wilde draaien heb ik dit totaal niet met de KI.
Er zit dus blijkbaar toch meer "Ken" in dan ik in eerste instantie dacht en ervaarde.
Duidelijk een versterker die even moet in werken wat trouwens ook in diverse reviews word beweert maar waar ik van dacht, ja hoor, een versterker die na verloop van tijd beter gaat klinken......  :-o

Maar ik ben ook realistisch genoeg om te zeggen dat het misschien door het totaal beeld van de KI komt dat deze toch beter klinkt, dus meer tussen de oren dan erin.
Blijft dat ik de KI rustiger en gecontroleerder vind klinken dan de 7004, niet direct maar wel na een paar luister dagen.
Ik ga weer even ontspannen luisteren naar The Prodigy..... :-D

pameijer

Heb je nu de Pearl of de Pearl Lite?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jowa

Hij heeft tri-tone op z'n nieuwe versterker, dat heeft de Pearl-lite wel en de Pearl-heavy niet   :-)
Dus heeft tie de Pearl-lite.

Verder staat dat ook in het onderwerp.

@CBdicX, veel geniet plezier van deze mooie versterker.

CBdicX


johand

Citaat van: i2Paq op oktober 13, 2013, 14:50:44
Bedankt!

Dat scheelt mij de illusie (en de kosten) dat een PM-KI Pearl Lite er moet komen als vervanger voor de PM7004.
+1
Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30 - Squeezebox Touch

Spotify: Mijn favorietenlijstje

CBdicX

Citaat van: johand op oktober 15, 2013, 14:24:39
Dat scheelt mij de illusie (en de kosten) dat een PM-KI Pearl Lite er moet komen als vervanger voor de PM7004.
+1

Zoals uitgelegd was dat mijn conclusie op de eerste dag, bleek iets te voorbarig, de KI doet toch wat meer dan ik had gedacht.
Ik ga nu zeker niet beweren dat de gebruikers van de 7004 zich tekort doen, want dat is niet zo.
Beide versterkers doen het prima met de KI als zeg maar de slagroom op de taart, net even iets lekkerder, en die slagroom toefjes zien er ook goed uit op de taart  :-D
Of dat het prijs verschil waard is moet iedereen voor zich uit maken, ik vind nu van wel........

CBdicX

#12
Vreemde prijs ontwikkeling.

Ik heb een 2e PM-KI Pearl gekocht bij de zelfde leverancier voor 799,00.
Niets mis mee maar ik keek toevallig naar de prijzen op Kieskeurig en wat blijkt, de PM-KI zwart kost nu 849,00 en de zilveren uitvoering 999,00  :-o
Nergens meer de prijs van 799,00 en bij de leverancier van de zwarte voor 849,00 heeft de zilveren ook voor 999,00 staan.
Het lijkt wel de beurs, je moet gewoon op tijd instappen want blijkbaar blijven de prijzen niet zakken en gaan ze ook wel eens weer omhoog..........

En nog even wat technisch:
Kunnen er 2 van die PM-Ki's op elkaar gezet worden, of word dat te warm ?
Meer als ietsje warmer dan handwarm krijg ik de Pm-KI niet.
Er staat niets in de manual over vrij te houden ruimte zoals wel vaker bij andere modellen, Onkyo wil voor een simpele versterker boven 30 cm en aan de zijkanten 20 cm ruimte hebben.

Cornelis1921

Dat van die ruimtes, die men rond diverse versterkers in acht moet nemen hebben volgens mijn inziens veelal de aard van een disclaimer zijnde. Er zijn niet zoveel versterkers, die zo warm worden dat men die ruimtes ook daadwerkelijk in acht moet nemen om problemen te voorkomen. Maar versterkerkers met ventilatie roostering aan de bovenkant kunt men beter niet als basis gebruiken voor een ander apparaat en zeker geen andere type A of AB versterker, die kunt men beter vrijlaten om ventilatie mogelijk te maken.
Helaas is Wilfred op dit moment met onvrijwillig verlof, anders had hij antwoord op jouw vraag kunnen geven, maar misschien kun jij die vraag ook aan Jon (HAL9000) stellen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 23, 2013, 03:59:50
Dat van die ruimtes, die men rond diverse versterkers in acht moet nemen hebben volgens mijn inziens veelal de aard van een disclaimer zijnde. Er zijn niet zoveel versterkers, die zo warm worden dat men die ruimtes ook daadwerkelijk in acht moet nemen om problemen te voorkomen. Maar versterkerkers met ventilatie roostering aan de bovenkant kunt men beter niet als basis gebruiken voor een ander apparaat en zeker geen andere type A of AB versterker, die kunt men beter vrijlaten om ventilatie mogelijk te maken.
Helaas is Wilfred op dit moment met onvrijwillig verlof, anders had hij antwoord op jouw vraag kunnen geven, maar misschien kun jij die vraag ook aan Jon (HAL9000) stellen.

Bedankt voor de reactie, ik heb dit probleem opgelost door de versterkers naast elkaar te zetten ipv op elkaar. Ik denk hoe dan ook dat het beter is de handel zo koel mogelijk te houden, warmte is een nekken breker voor elektronica en levens verkorter........