Oude Marantz weer bedienen met een moderne Android-telefoon

Gestart door j.b.h.hermes@upcmail.nl, oktober 07, 2026, 13:53:49

Vorige topic - Volgende topic

j.b.h.hermes@upcmail.nl

Misschien zijn er hier nog mensen die, net als ik, een Marantz NA8005 netwerkspeler in combinatie met een PM8003 versterker gebruiken.
Het zijn nog steeds prachtige apparaten en qua geluid heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte om ze te vervangen. Alleen liep ik tegen één vervelend probleem aan: op een moderne Android-telefoon wil de oude Marantz-app niet meer fatsoenlijk installeren.

Omdat ik mijn installatie gewoon vanaf mijn telefoon wilde blijven bedienen, ben ik daarom zelf aan de slag gegaan. Inmiddels is daar een complete Android-app voor de Marantz uit ontstaan.
De app kan onder andere de NA8005 en PM8003 bedienen, bronnen selecteren, internetradio en favorieten gebruiken en bij radiostations waar de informatie beschikbaar is de artiest en titel weergeven. Favorieten kunnen in de app ook een eigen herkenbare naam krijgen en het station dat op dat moment speelt wordt duidelijk gemarkeerd.
Een belangrijk punt was dat de app niet alleen bij mijn eigen installatie moest werken. Daarom staat er geen vast IP-adres in. De app zoekt de Marantz automatisch op het lokale netwerk. Mijn NA8005 staat bijvoorbeeld op 192.168.68.73, maar als die van iemand anders op bijvoorbeeld 192.168.0.15 staat, hoort de app hem zelf te vinden. Je hoeft dus geen IP-adressen in te voeren.
De app is op dit moment uitgebreid getest met mijn eigen:
Marantz NA8005
Marantz PM8003
en die combinatie werkt hier inmiddels uitstekend.
Omdat ik vermoed dat er meer mensen zijn die hun oudere Marantz-apparatuur nog met veel plezier gebruiken, heb ik besloten de app gratis beschikbaar te stellen via mijn website.
Download de Marantz Android-app bij mijn website https://www.hoefvinyl.nl/radio-marantz-telefoon-app/
De app staat niet in Google Play maar wordt rechtstreeks als APK geïnstalleerd. Android kan daarom bij installatie melden dat het bestand van buiten de Play Store afkomstig is. De APK is door mij als release-app ondertekend.
Let op: ik heb hem zelf alleen kunnen testen met de NA8005 + PM8003.
Andere Marantz-apparaten die hetzelfde besturingsprotocol gebruiken zouden mogelijk ook kunnen werken, maar dat kan ik niet garanderen.
Mocht iemand hier dezelfde installatie hebben en hem uitproberen, dan ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de ervaringen.

Nils

Mooi werk! Hoop dat er hier mensen die er wat aan hebben.
Ben zelf van de cd's en af & toe radio.
Dus ben niet de doelgroep, maar ben benieuwd naar de reacties van gebruikers van je app.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 1 -Dali C 8D- Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sony BlueRay.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Marantz cd5000, Dab+tuner.