Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 06:07:09Dat klinkt goed, misschien dat ik later ook ART overweeg, maar eerst met Dirac Live experimenteren
Belangrijk om te weten...ART gebruikt je overige speakers om een speaker te corrigeren.
Beetje volgens het principe van Noise cancelling.
Tijdens de calibratie gaat Dirac meten wat er moet gebeuren, daarop gaat hij je overige speakers gebruiken om dat te corrigeren onder de 150Hz, onder andere door hetzelfde geluid op andere speakers af te spelen maar door met de fase te spelen om een nul of een peik aan te pakken.
Als je een 2.0 of 2.1 set hebt, zijn er niet veel speakers om ondersteuning te bieden, bij een 7.2.4 heb je 12 speakers die potentieel kunnen bijspringen.
Ik ben van 7.1.4 naar 7.2.4 gegaan omdat zelfs 10 speakers niet in staat waren de lagere frequentie problemen van mijn sub aan te pakken.
Was dat een probleem. niet echt, maar het kon fysisch, estetisch en financieel dus why not. Klinkt het beter, natuurlijk door ART, geen idee maar degene die 2 subs geven sowieso al meer geluidsdruk wat natuurlijk meer impact geeft en indrukwekend klinkt.
Het meet met REW ook beter want het laag en sublaag is vrij vlak en klinkt strak en dat laatste is wat je wil als je er je centen insteekt.
Maar zoals met alles de sky is the limit en soms moet men tevreden zijn met wat men heeft, en soms weet je niet wat je mist, waardoor je ook niet kan oordelen hoeveel beter het wel of nie tkan klinken. En hoe verder je erin gaat hoe minder winst er te rapen wordt voor wat je er voor betaald.
Maar persoonlijk vond ik elke euro in ART en 2de sub het meer dan waard, maar dat is ook omdat wat het me gekost heeft op 1 maand kan bij eensparen. Als je daar een jaar voor moet sparen denk je daar misschien anders over, zeker in functie van hoe belangrijk het voor je is, misschien ga je dan liever een weekje naar zee met vrouw en kinderen.