Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 07:39:01Iets waar je als Dirac live gebruiker op moet letten is dat het originele geluid van de luidspreker helemaal wordt 'verdraaid' om de akoestiek te simuleren. Dit kan niet altijd gezond zijn voor je luidsprekers... Al hier en daar gelezen alleen maximaal tot 500hz corrigeren daarboven het originele geluid van je luidspreker bewaren.
Zo heb ik het niet begrepen.
De kamer heeft de meeste invloeden op het laag, en daar wil je dus het meeste corrigeren.
Waar mensen schrik voor hebben is dat door ook de hogere frequenties te corrigeren men de specifieke eigenschappen van een speaker gaat wegnemen (net vaak de reden waarom je die ene speaker kocht en niet de andere). Maar als je ze beide dezelfde target curve geeft, zouden ze theoretisch het zelfde klinken, en misschien niet langer zoals jij het wilt.
Het gaat juist NIET de akoestiek simuleren, maar deze er net uithalen, waardoor het misschien niet meer zo natuurlijk klinkt. Ik heb het nog nooit negatief ervaren, integendeel (ik gebruik de volle aanpassing tot 22000HZ en center zelfs 24000Hz), laten we niet vergeten dat de meeste speakers spreken van een flat respons over de hele frequentie met vaak +/-3db op 22000Hz.
Ik ga voor de fun (als ik tijd heb straks) eens mijn preset voor Stereo aanpassen en afkappen op 500HZ, en ze 1 op 1 vergelijken (gebruik vandaag toch maar 2 presets 1 voor film en 1 voor muziek).
Toch de hele frequentie aanapssen kan geen kwaad voor de speakers omdat DIRAC binnen marges werkt, als je natuurlijk zelf op 18000Hz de target curve zelf nog een boost geeft van +15dB om meer treble te hebben, kan het gebeuren dat je de tweeter overstuurt en stuk maakt.