Hoe werkt Dirac Live?

Gestart door ArjenAH, mei 03, 2026, 07:17:35

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Afbeelding 1. Hier wordt de grootte van het luister gebied vast gesteld. Alles buiten dit gebied wordt niet gecorrigeerd!
In Dirac Live kan je ongeveer maximaal 2 vierkante meter corrigeren.
Elke stip is een microfoon opname. Op elke stip moet je de microfoon plaatsen om een meting te doen.

Afbeelding 2. Dit is een meting voor de correctie. De dunne lijn is het resultaat van microfoon opname.
De dikke lijn geeft de gecorrigeerde akoestiek aan, het zogenaamde 'doel-curve'

Afbeelding 3. Hier het resultaat van de correctie, de dunne lijn volgt nu mooi de dikke lijn. ('doel-curve').

Afbeelding 4. Is de resultaat van de Sub correctie. Ook hier is de dikke lijn het 'doel-curve' waar Dirac Liv naar toe wil.

Je hoeft maar een keer de microfoon meting te verrichten. Daarna kan je het resultaat (de' doel-curve') aanpassen, zonder dat je de akoestiek veranderd!
Dit doe je door de bolletjes op de doel-curve te verslepen. (dit fungeert  als een equalizer)

Stereo: Arcam A25, Arcam ST25, B&W 702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, JBL Sub.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, Sub SVS SB-1000 pro.

Desktop: Powernode N330, Klipsch Ref. cd Box DS3, K15.

ArjenAH

Heb gemerkt dat het maken/corrigeren van het doel-curve niet eenvoudig is... Maar ik heb een oplossing gevonden: Er bestaan kant en klare curve die
op een wetenschappelijke manier zijn ontwikkeld: Harman curve die je gratis kan downloaden Er zijn vier curves die allemaal een eigen karakter hebben.

Het voordeel hiervan is dat ze wetenschappelijke zijn ontwikkeld zodat de lastige dingen (zoals het afstemmen van de samenwerking tussen de luidsprekers en de subwoofers)
geheel uit handen wordt genomen. Als je dat nodig vind kan je deze curve naar eigen wens nog aanpassen (is vaak niet nodig en eigenlijk niet aan te raden)

Het meten met de microfoon moet je altijd nog zelf doen.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, Sub SVS SB-1000 pro.

Jokke

Ik denk dat de 'Harman curves' bedoelt zijn voor hoofdtelefoons.
Daarom worden voor high-end hoofdtelefoons EQ instellingen gepubliceerd, om zo nauw mogelijk deze Harman curves te benaderen.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C54 evo, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

ArjenAH

Citaat van: Jokke op Gisteren om 16:40:55Ik denk dat de 'Harman curves' bedoelt zijn voor hoofdtelefoons.
Daarom worden voor high-end hoofdtelefoons EQ instellingen gepubliceerd, om zo nauw mogelijk deze Harman curves te benaderen.

Onder Harman vallen een groot aantal producten ondermeer JBL, Arcam en veel meer. De curve die door hen zijn ontwikkeld zijn voor DIRAC LIVE en kunnen op alle merken worden toegepast, omdat DIRAC LIVE een universeel product is.

(JMisschien ook voor hoofd telefoons, zou best kunnen) maar deze zijn specifiek voor DIRAC LIVE ontwikkeld.
Ik heb er een paar geïnstalleerd en klinkt echt heel goed vooral de samenwerking tussen luidsprekers en subwoofers is erg goed.

Jokke

De Harman curve is ontwikkeld voor headphones.  Sommigen gebruiken het nu voor LS ook, maar is niet echt de bedoeling.

from r/audioengineering

https://www.reddit.com/r/audioengineering/comments/18bk790/ive_heard_that_people_are_now_mixing_on/
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C54 evo, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

ArjenAH

Citaat van: Jokke op Gisteren om 16:40:55Ik denk dat de 'Harman curves' bedoelt zijn voor hoofdtelefoons.
Ja ik hebt mij er even in verdiept en je hebt gelijk. Het is ontwikkeld specifiek voor hoofdtelefoons.

Het doel was om voor de koptelefoons een goed akoestisch kamer na te bootsen. Later dachten ontwerpers van luidsprekers om
het probleem van akoestiek in zoveel verschillende kamers op te lossen met met als leidraad de Harman curve die het ideale kamermodel was om akoestiek problemen aan te pakken.

In elke kamer moest het klinken als het luisterkamermodel van Harman. Er kwamen bedrijven zoals DIRAC LIVE om problemen van akoestiek op te lossen, dit kon op vele manieren, één populaire oplossing was het Harman curve. :-)

RHK

Ik speel muziek in stereo af in de pure direct stand, vanaf een goede opnamebron. Ik pas daar geen softwarematige configuraties in toe, dus weergave zoals het is opgenomen.
Voor HT is het een ander verhaal, vanwege de surround weergave met de opgenomen effecten, vertraging en afstanden tussen de speakers onderling en kamerakoestiek. Daarvoor gebruik ik de Audyssey metingen en dat geeft een prima cinema beleving in m'n huiskamer.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: RHK op Gisteren om 21:36:25Ik speel muziek in stereo af in de pure direct stand, vanaf een goede opnamebron. Ik pas daar geen softwarematige configuraties in toe, dus weergave zoals het is opgenomen.
Voor HT is het een ander verhaal, vanwege de surround weergave met de opgenomen effecten, vertraging en afstanden tussen de speakers onderling en kamerakoestiek. Daarvoor gebruik ik de Audyssey metingen en dat geeft een prima cinema beleving in m'n huiskamer.  8-)
Ik zou het ook doen voor muziek, maar als je het nu goed is lijkt mij ook prima    :-)