Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

Hoewie Loewie en 2 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Tegel wijsheid als het er niet is mis je het ook niet

mmmmmmmmmm

Nu een mooie kabel van TurboMarco en een mooi subje

Tegel wijsheid is als je het hebt is het er ook  notworthy

Dali van het weekend verwisseld met een Argon bij Hifiklubben klein maar fijn Argon Audio MALMÖ SUB 8
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Oehlbach Dali ARGON

TurboMarco

Ik heb een REL Q100E waarvan er niets meer over is van de Westra woofer.
Gelukkig is de versterker 100% en ziet de behuizing er nog heel netjes uit dus ben ik op zoek gegaan naar een passende woofer en heb die ook gevonden bij Peerless die ook te boek staat als vervanger voor de Westra.
Maar na een paar dagen luisteren waarbij de REL versterker op de Beyma 12B100R in een behuizing die vrijwel dezelfde inhoud heeft valt alles op z'n plaats. De Beyma komt in de REL behuizing en daarvoor moet de opening wat aangepast worden, maar dat was in het geval van de Peerless ook al het geval.

Nog een optie is om van het gesloten systeem een gepoorte systeem te maken, maar dat kan altijd nog gedaan worden.

Het valt mij wel op dat de versterkers die REL gebruikt op papier een bescheiden uitgangsvermogen hebben, zo ook de Q100E waar een 100 Watt is opgegeven maar klinkt of er minimaal het dubbele voorhanden is.

Helaas is het te lang geleden dat ik een Q100E in zijn gloriedagen toen hij nog nieuw was beluisterde, daar kan ik mij niet zoveel meer van herinneren, ook weet ik vrij weinig van de gebruikte Westra woofers terwijl ik van de Beyma alle parameters voorhanden heb en dat deze een lekker hoog rendement heeft, daar doet een 100 Watter het echt wel goed op.

Wanneer hij klaar is volgen de foto's vanzelf  :yes:

De Westra woofer

De Beyma woofer
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

TurboMarco

Ik heb de REL T5 in de verkoop staan en er is echt veel belangstelling voor, het valt mij ook op dat gegadigden vooral de snelheid van de T5 weten te waarderen en ik kan het niet meer dan daar eens mee zijn.
Echte diepgang zit er niet in vanwege de fysieke afmetingen maar een bassdrum kickt wel erg lekker hoor, zo erg lekker dat ik stiekum wel twijfel om deze van de hand te doen.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

RHK

En nu?  een T7x komt daarvoor in de plaats verwacht ik?  8-)
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Dat lijkt een logische keuze maar is dan ook wel op dit moment een vrij kostbare keuze, want wat zijn die prijzen van REL gestegen :-o

LG77C4

RHK

Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Ik heb het hele topic niet volledig gelezen, maar meen dat één aspect niet besproken werd.
Het hele draadje ging er voorlopig over het wel of niet toevoegen van een sub om het laag bereik aan te vullen, waar de discussie draait of de front laag genoeg gaan of niet.

Echter is er een verschil tussen theorie en praktijk. Op papier worden vaak in room frequentie weergaves weergegeven. Bij mijn speakers 30Hz(+/-3db) 24Hz(-6db), maar geen enkele woonkamer is gelijk, en de praktijk toont soms zelfs verschillen tussen de 2 speakers door hun positie. In de praktijk haalt mijn rechterspeaker 24Hz (0db) en links vallen ze af vanaf 48Hz (0db). Dit komt puur door de akoestiek.

De akoestiek zorgt vooral in het laag voor een 2de probleem, ruimteversterking (de natuurlijke versterking van lage frequenties die wordt veroorzaakt door de behuizing) en nulls (diepe annuleringen die worden veroorzaakt door geluidsgolven die weerkaatsen tegen oppervlakten).
Door het toevoegen van één of meerdere subwoofers die je op strategische locaties zetten (meten is weten) kan je helpen deze nulls te counteren. Met de hulp van (P)EQ of roomcorrectie (Audyssey of DIRAC die ook fase gata gebruiken) kan je ook de ruimteversterking counteren.

Persoonlijk vermoed ik dan ook dat het plaatsen van je sub naast je fronts geen goed idee is, omdat ze vaak dezelfde ruimteversterking en nulls gaan hebben als de fronts (merk ik als ik mijn front heigh vergelijk met de fronts.

Dus wat mij betreft dient een sub niet alleen om je fronts dieper te doen gaan, maar ook om de akoestische impact te helpen counteren.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

RHK

Citaat van: dmeerpa op februari 25, 2026, 11:49:49Dus wat mij betreft dient een sub niet alleen om je fronts dieper te doen gaan, maar ook om de akoestische impact te helpen counteren.

Ik denk dat dat bij mij het geval is en de sub staat tussen de 2 fronts in.  8-)
5.2.2

TurboMarco

Zoveel smaken en verschillende ruimtes dat je naar mijn mening het beste van alles kan proberen om jezelf tevreden kan stellen.

Op dit moment heb ik even geen sub op mijn rear speakers aangesloten en ik mis het wel, maar goed daar word aan gewerkt.

LG77C4

Jokke

Mijn sub staat naast één van mijn fronts, maar ik ben zeer tevreden van het geluid.
Geen behoefte hier aan verder "tweaken".
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD 30n, Dual 618Q, Ortofon 2M Blue, Synology DS213+
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Tidal
Jamo Concert 11, Denon PMA-2000R
LG 83 C54 4K OLED evo, Panasonic DP-UB820

Marvin

Ik krijg nieuwe buren, ik hoop dat hun niet te veel last gaan krijgen van de vele woofers en subwoofers.
Of nou ja, nieuwe buren....
Hun krijgen eigenlijk nieuwe buren, we hebben een huis gekocht..!!
Gelukkig maar aan één kant buren, het is een hoekwoning, een voormalig winkelpand met garage...

Jokke

Citaat van: Marvin op februari 25, 2026, 17:11:04Ik krijg nieuwe buren, ik hoop dat hun niet te veel last gaan krijgen van de vele woofers en subwoofers.
Gelukkig maar aan één kant buren, het is een hoekwoning, een voormalig winkelpand met garage...
Proficiat met je aankoop.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD 30n, Dual 618Q, Ortofon 2M Blue, Synology DS213+
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Tidal
Jamo Concert 11, Denon PMA-2000R
LG 83 C54 4K OLED evo, Panasonic DP-UB820

TurboMarco

Citaat van: Marvin op februari 25, 2026, 17:11:04Ik krijg nieuwe buren, ik hoop dat hun niet te veel last gaan krijgen van de vele woofers en subwoofers.
Gefeliciteerd  pompom en ik hoef je vast niet te vertellen dat je hele goede afspraken met de buren kan maken.

LG77C4

RHK

Kan die garage een man cave worden? Dan wordt het echt leuk. Maar sowieso gefeliciteerd met jullie aankoop, weer een belangrijke stap in het leven.  HB
5.2.2

Marvin

Hartelijk dank mannen!
Hoop voor gespaard afgelopen paar jaar, vanmiddag het definitieve antwoord van de ABN gehad.
Garage is 8,5meter diep, wordt geen manvace maar wel een fijne ruimte om wat te hobbyen, ik stook nu ook al een jaar of twee m'n eigen alcohol, dus daar heb ik nu ook lekker de ruimte voor.
Garage staat los van het huis, grenzend aan de tuin.
Buitenmuur naar de buren schijnt goed geïsoleerd te zijn, daar komen we met de housewarming vanzelf wel achter. :schater:   
Woonkamer heeft een mooie langwerpige indeling zonder rare hoeken, dus die bioscoop komt daar straks goed tot z'n recht.