aangepaste EQ-doelcurve voor DIRAC (miniDSP ?) met behulp van REW

Gestart door dmeerpa, Gisteren om 17:06:19

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Na een paar lange dagen rommelen, denk ik dat ik de code heb gekraakt voor een aangepaste EQ-doelcurve voor Dirac met behulp van REW. Ik vermoed dat je hetzelfde principe kan hanteren voor miniDSP (en mogelijks Audessey via de Windows APP)

Ik wil het kort houden, maar uiteindelijk is dit wat voor mij werkt:
  • Run Diraczoals gewoonlijk.
  • Pas een vlakke doelcurve toe op alle luidsprekers en sla dit op in een willekeurige sleuf.
  • Zet alle luidsprekers op Large (volledige bandbreedte).
  • Zorg ervoor dat double bass of LFE+Main is uitgeschakeld.
  • Zorg ervoor dat de kalibratie actief is en stel alle luidsprekers zo in dat ze op 75 dB spelen. Gebruik hiervoor geen interne testtoon. Gebruik de Dolby-testtoonvideo (geen roze ruis voor Atmos-luidsprekers in REW).
    Als je geen ATMOS speakers hebt kan je wel de interne testtoon gebruiken.
  • Meet alle luidsprekers zodra ze op hetzelfde niveau zijn ingesteld met de vlakke Dirac-kalibratie actief.
  • Selecteer een luidspreker aan de linkerkant en klik bovenaan op EQ.
  • Gebruik deze instellingen onder Doelinstellingen [edit] (ik haalde het beste resultaat door de meeting nadien de psychoacoustic smoothing toe te passen) :
    • Doeltype "Volledig bereik luidspreker".
    • Klik op Doelniveau berekenen op basis van respons.
    • Wijzig de hellingen.
    • HF-helling ingesteld op 0.
    • De LF-helling moet u voor elke luidspreker afzonderlijk instellen. Zorg ervoor dat de EQ niet te veel onder 200 Hz daalt. Ik heb er ook voor gezorgd dat het linker- en rechterpaar op elkaar zijn afgestemd. Stel dat de rechterluidspreker dichter bij een muur staat en meer bas onder 100 Hz heeft, dan kan ik de LF-helling instellen op 3 dB/octaaf. De linkerluidspreker staat naast een open ruimte en heeft minder bas, dus ik kan de LF-helling alleen instellen op 2,2 dB/octaaf. (Zie afbeeldingen voor wat ik bedoel met LF-helling.) Vervolgens ga ik terug naar de andere luidspreker en herhaal ik het filter met dezelfde LF-helling, zodat ze tussen de paren overeenkomen. Doe dit voor alle luidsprekerparen.
  • Filter taak:
    • Match range 10–20,000
    • Individual boost 0
    • Overall boost 0
    • Flatness target 1
    • Allow narrow filters below 200 Hz ON
    • Very max Q above 200 Hz ON
    • Klik op 'match target response'.
      (Soms volgt het doel om de een of andere reden niet en worden de lage frequenties niet afgevlakt. Dit kan worden opgelost door "Allow low shelf" in te schakelen en de match opnieuw uit te voeren om het doel te bereiken.)
  • Selecteer "Save filter coefficients to file".
  • Selecteer 96 kHz MiniDSP.
  • Ga naar https://databender1729.github.io/eq-target-curves/ en maak je eigen huiscurve.
    Ik heb hier veel mee gespeeld.
    Houd er rekening mee dat de PEQ je huiscurve zal wijzigen. Dus als er meerdere dB onder 200 Hz worden verlaagd en je wilt dat de lagefrequentiecurve in Dirac ongeveer +6 dB bereikt, moet je mogelijk een huiscurve maken met +10 dB aan de lage kant. Ik voeg de huiscurve toe die voor mij na veel testen goed werkte. Ik pas deze curve aan voor de hoofdluidsprekers (torens), center, boekenplank-surrounds en Atmos-luidsprekers.

Speel gerust ook eens met de verschillende curvetypes. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb de start-Hz gewijzigd naar 40 en de start- en eind-dB gewijzigd. Ik heb nu voor de start 1db en end -3db.

Deze instellingen kunnen enigszins worden voorspeld door te kijken naar de gemeten vlakke Dirac-frequentieresponsies. Als het hoge bereik van het midden enkele dB hoger is dan dat van de fronten, verlaag dan de eind-Hz-waarde. Als alles klaar is en u na de kalibratie het niveau hebt aangepast en het hoge bereik van één luidspreker ver afwijkt, kunt u teruggaan en de huiscurve opnieuw uitvoeren en de helling van het hoge bereik aanpassen.
  • Klik op Genereren en kopieer de code (u kunt deze doelcurve ook opslaan en een naam geven, zoals midden, hoofdluidsprekers, surround, voorluidsprekers, enz.).
  • Ga naar https://databender1729.github.io/eq-target-curves/target_curve_peq.html.
    Plak de huiscurvecode in het bovenste venster.
    Gebruik geen flat of h7 ("harman?"). Afhankelijk van uw luidspreker en de PEQ moet u mogelijk de huiscurve wijzigen.
  • Open het txt-bestand dat met REW is gemaakt en kopieer de biquads naar het middelste venster.
  • Klik op Generate. Controleer de onderstaande grafiek nogmaals en sla de doelcurve op.
  • Open Dirac. Pas de doelcurve toe en sla deze op in een slot.
  • Schakel de subwoofers uit en zorg ervoor dat de juiste kalibratie actief is. Stel alle luidsprekers opnieuw op hetzelfde niveau in.

Ga je gang en voer een triljoen metingen uit. Vergelijk het standaard Dirac-doel, Magic Beans, Storm Audio-curve, enz.
Veel plezier.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

Dat is een behoorlijk stappen plan, fijn dat je dat deelt voor degene die nog een paar uur per dag moeten vullen.  :-D

dmeerpa

Citaat van: Marvin op Gisteren om 18:50:08Dat is een behoorlijk stappen plan, fijn dat je dat deelt voor degene die nog een paar uur per dag moeten vullen.  :-D
Ook deels voor mezelf mocht ik vergeten hoe het juist weer werkt ;)

Eens je de stappen kent, gaat het vrij vlug.
Het is vaak het aanpassen zelf die tijd vergt (elke aanpassing moet DIRAC alles herberekenen wat tijd vergt en dan moet je het upladen naar de receiver), opnieuw meten hoe het eruit ziet, en zeker ook luisteren of het bevalt.
Vaak wil je in het hoog of laag wat bijsturen en moet je nieuwe target curve maken en opnieuw alles opladen.

Mijn target curve voor stereo (muziek) is verschillende dan die voor surround (film).
voor surround doe ik in het laag als ik me goed herinner er 2db bij).

Gisteren ook voor het eerst een film bekeken op netflix met dolby atmos (tot ik in slaap begon te vallen).
Hier valt vooral het veel strakker laag op.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150