PM-15 gaat klikken na 3 uur spelen

Gestart door DaveK, september 30, 2025, 09:41:26

Vorige topic - Volgende topic

DaveK

Hai,

Dit is een vraag namens de weduwe van wijlen Ohm Ivo. (Die is afgelopen zomer plotseling overleden. Hij wordt heel erg gemist).

Hij heeft een PM-15 versterker die twee reuzen van T+A Centurion 220 speakers aanstuurt. Deze set werkte altijd naar behoren, maar nu gaat de PM-15 steeds klikken na enige tijd gespeeld te hebben. Ik neem aan dat zij de relais hoort, en dat de versterker in beveiliging schiet. De versterker voelt niet warm aan, en het is nu niet heet in Portugal.

Wat zou dit kunnen zijn? Is dit een defect in de versterker?

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.

Groeten van Dave

Marvin

Jeetje dat is een heel naar bericht, gecondoleerd.

Er zal vast iemand zijn die jullie hier mee opweg kunnen helpen.
Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat deze gerepareerd dient te worden.
Er gaat wel iemand reageren die er meer verstand van heeft dat ik.

Desondanks, welkom op het forum, al was je hier zelf liever niet.

Marvin.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Jokke

Innige deelmeming aan Ivo's vrouw en familie. Hij was de eerste die ooit reageerde bij mijn aanmelding op dit forum. Ik vond het al vreemd dat hij niets meer van zich liet horen.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

DaveK

Ohm Ivo heeft veroorzaakt dat er een stuk of 10 van zijn vrienden Marantz + T+A sets hebben aangeschaft. En het leuke was dat dat niet om de gear ging, maar om de luisterervaring. Alle details die er bij hem te horen waren, dat wilden we thuis ook. Ik heb de spullen die hij hier beschreef allemaal gehoord bij hem thuis.

Toen hij de Marantz PM-15 kocht, heb ik zijn Marantz PM82MK2 overgekocht, die bij mij de PM-50 verving. Die PM82MK2 was een te zware bak om in de trein mee naar huis te nemen. Maar een vriendin van me zei: oh, ik kom daar langs met mijn auto, ik neem hem wel voor je mee. Dus zo ontmoette zij Ohm Ivo (Evert), en ze werden allebei op slag verliefd. Ze waren daarna onafscheidelijk. Ze trouwden en emigreerden samen naar Portugal. Dus hij kent zijn vrouw via die Marantz-versterker :-D , die bij mij nog altijd goed staat te spelen.

Dus dat zijn Marantz PM-15 nu hapert doet ook emotioneel een beetje zeer. Zijn vrouw zet voorlopig de Crown even neer. Over die versterker heeft hij hier ook veel geschreven. (Ik heb destijds alles al zonder account mee zitten lezen.)

Dank voor de condoleances.

Ik hoop dat iemand weet waarom zo'n PM-15 gaat klikken, wat er mee is dat hij in de beveiliging springt. Voor dat dat gebeurt, klinkt hij eerst gewoon goed.

Marvin

Je eerste paar berichten moeten goedgekeurd worden, inclusief verificatiecode dacht ik, daar ben je zo vanaf hoor!

(Ik heb je topic ook even verplaatst naar 'techniek').

DaveK

Update: als de versterker zonder de speakers aangezet wordt, gaat hij ook klikken. Ik vermoed uitgedroogde elco's, maar op afstand kan ik niet nagaan of er DC op de uitgangen is gekomen.

Vraag: Is dit model bekend met uitgedroogde caps in de voeding? Of in het detectiegedeelte?

Vraag: Is dit model gevoelig voor een te laag voltage in de elektra? (De wasmachine kan soms ook niet draaien).

SB_Marantz

Begin eens met wat dingetjes uit te sluiten.

De netspanning in Portugal is 230 VAC dus check dat even in de woning of laat dat even meten met een simpele DGM.

Het aan en afschakelen van het relais kan maar 2 oorzaken hebben.
DC drift in de versterker of een sterk fluctuerende netspanning.

Is de netspanning zoals het hoort is het doodsimpel de versterker en ik denk omdat ik zo goed als elk model ken het noodzakelijk is beide driverboards goed na te lopen op rotte soldeerverbindingen.

Uiteraard mag je ook meten of de versterker dc drift geeft.

Meer kan ik op afstand niet zeggen.

Nu er het wasmachine verhaal bijkomt..........hmmmz

Meten is weten.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Mijn huidige Denon versterker was op een gegeven moment ook aan het 'klikken'. Het probleem zat in de contacten van de selector switch. Heb de versterker uitgezet en de selector switch een 30 keer helemaal rondgedraaid. Probleem is nu voor bij.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SB_Marantz

Dat is trouwens ook een goede want voor hetzelfde is het de rotary encoder.

Kom ik vaak tegen bij de 14 en 16.

Oplossing is simpel maar de hele boel moet uitgebouwd worden.

Dus de vraag is nu: verspringt die 15 nu van bron of is het het speaker relais????
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM