standaard meet microfoon van marantz

Gestart door BrianV, juni 16, 2025, 21:18:47

Vorige topic - Volgende topic

BrianV

Hi Forum,
Is de standaard meetmicrofoon van Marantz goed genoeg voor het uitvoeren van calibratiemetingen of moet je echt een miniDSp gebruiken?

pameijer

Is goed genoeg. Maar de Umik is beter. Kun je 2e-hands vaak voor EUR75 vinden en voor die prijs ook weer verkopen. Of lenen van iemand in de buurt. Waar woon je?
Marantz Cinema 40 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Ugoos AM6B+ / Vu+ Duo2 / LG 65C4 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K / AVI ADM9.1RS actives front en center + 4x AVI DM5 + 4x Micca M8C + Rythmik E15 en F15

BrianV

hi Pameyer,
Mag ik de vraag stellen, waarom de Umik beter is? Wat zou hij beter doen en hoe merk je dat in het resultaat?
Ik woon overigens in Amsterdam

pameijer

Ik lul ook gewoon maar anderen op het internet na. Maar deze geloof ik wel. Ik ga er vanuit dat de Umik accurater is in de metingen, met name in de lagere regionen.
Marantz Cinema 40 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Ugoos AM6B+ / Vu+ Duo2 / LG 65C4 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K / AVI ADM9.1RS actives front en center + 4x AVI DM5 + 4x Micca M8C + Rythmik E15 en F15

TurboMarco

Citaat van: pameijer op juni 18, 2025, 14:10:00Ik lul ook gewoon maar anderen op het internet na. Maar deze geloof ik wel. Ik ga er vanuit dat de Umik accurater is in de metingen, met name in de lagere regionen.
Wel zo eerlijk :lol:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Ik heb beide...

De standaard Audyssey mic kost een 25€, terwijl de Umik-1 ongeveer 110€ kost, dus we mogen wel verwachten dat er verschil is en dat in het voordeel van de Umik-1. De Umik-2 is nog beter maar zit je snel rond de 200€.

Maar de belangrijkse vraag is waarvoor wil je die gebruiken.
Net als luidsprekers hebben microfoons een frequentiecurve, en die wil je net als je speakers gekalibreerd hebben.

De Denon en Marantz receivers hebben het geïntegreerde Audyssey calibratie. Deze hanteerd een kalibratie die ingebouwd is in de receiver, gebruik je dan een andere ga je echt geen goede resultaten bekomen. Het is niet geheel duidelijk of bv alle Marantz Cinema 40 dezelfde kalibratie hebben, of als ze echt specfiek is voor het meegeleverde exemplaar (ik betwijfel het, nadeel zou zijn dat als je MIC stuk is, men de kalibratie in uw receiver moet aanpassen).

Schakel je over op DIRAC, dan is de UMIK beter, deze worden verkocht met 2 kalibratie files die je kan downloaden op hun site, eentje voor als de microfoon naar plafond is gericht en eentje voor als ze naar voor is gericht, en deze is uniek voor elke UMIK op basis van het S/N.
De DIRAC software laat toe om die kalibratie files in te lezen, net zoals opensource software als REW. De meetresultaten voor DIRAC en REW via een UMIK zullen dus beter zijn, dan de meegeleverde Marantz/Audyssey MIC waarvoor je geen specifieke kalibratie file hebt.

Mijn ervaring is dat DIRAC het hier beter doet dan Audyssey, zeker in het (sub)laag. Omdat ik in een appartement woon, speel ik niet heel luid, dus ik gebruikte met Audyssey Dynamic EQ en dat mistte ik in het begin wel. Maar na het zoeken van de juiste DIRAC target curves is dat verleden tijd.

Ter info, vandaag gebruik ik de StormAudio Target Curves, ik heb alleen het laag onder de 140Hz wat verhoogd, en heb nu bij 25Hz +6.6db staan, voor de fronts pas ik geen DIRAC toe boven de 500Hz.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150