Luister en leer.

Gestart door SB_Marantz, juli 24, 2024, 09:16:59

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

TurboMarco

Zo is het leven want alles wat je ziet, hoort en voelt is allemaal namaak, nou ja bijna alles.

Het is de Matrix waarin wij leven :wink:

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

Emiel77

Niets nieuws onder de zon.

Als je puur van muziek wil genieten moet je alle vormen van electronica direct uitschakelen en naar een puur akoestisch concert gaan luisteren in een optimaal ingerichte ruimte.

Alle vormen van mastering van opnamens geven domweg verliezen, het is wat het is.

SB_Marantz

Wat ik uit jouw reactie opmaak is dat je niet het hele. of beide filmpjes gekeken hebt.

Dit topic is educatief bedoelt maar ik merk dat het of niet begrepen wordt of dat er gereageerd wordt om te reageren.

Ik kan de door mij georganiseerde meeting nog goed herinneren met versterkers en luidsprekers.
Een van de meegbrachte versterkers die ik aan de scope hing stond zwaar te oscilleren.
Die sloot ik uiteraard niet aan.
De later geplaatste opmerking was: ''Meten is weten maar horen is scoren.''
Het merendeel van de non techneuten en dus gebruikers willen niet leren is overduidelijk gebleken.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Die man maakt goede filmpjes. Heb er al eerder een paar bekeken.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin

Ik had het blijkbaar al eens ergens opgepikt, want ik heb niet veel nieuws gehoord.  :-D
M'n vriendin heeft vorig weekend in een uitgaansgelegenheid een paar plaatjes aan elkaar geknoopt.
Nu kregen we de mix via de mail gestuurd, eerste wat me opvalt;
Je tracks zijn opgepompt..!
Nu zijn het allemaal gekochte wav files, via recordbox. Het is zeer goed geproduceerde electronische muziek. Uiteraard wel na 1995 uitgebracht.
Er hoeft echt niets aan die tracks te worden opgepompt, en toch vind iemand het in de keten nodig om er aan te knutselen.

mountainbiker

Citaat van: Marvin op juli 26, 2024, 09:13:54Ik had het blijkbaar al eens ergens opgepikt, want ik heb niet veel nieuws gehoord.  :-D
M'n vriendin heeft vorig weekend in een uitgaansgelegenheid een paar plaatjes aan elkaar geknoopt.
Nu zijn het allemaal gekochte wav files, via recordbox. Het is zeer goed geproduceerde electronische muziek. Uiteraard wel na 1995 uitgebracht.
Er hoeft echt niets aan die tracks te worden opgepompt, en toch vind iemand het in de keten nodig om er aan te knutselen.

Ik heb vanochtend deze geprobeerd. Eerst de Flac versie en daarna de mp3 320 versie. Hoor het verschil niet meer tussen wel of niet opgepompt..
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin

Wat er precies met die mix gedaan is weet ik niet, ik ben er niet bij betrokken geweest.
Er is in ieder geval heel wat dynamiek toegevoegd, ook veel dikkere waveform dan origineel.
Dus niet alleen hoorbaar, maar ook visueel te maken. 

Kleine edit;
In dit voorbeeld is het gewoon een prutser op z'n zolderkamer geweest.
Maar de insteek hetzelfde;
Laten we dit eens dik laten klinken.

SB_Marantz

Citaat van: Marvin op juli 26, 2024, 09:13:54Ik had het blijkbaar al eens ergens opgepikt, want ik heb niet veel nieuws gehoord.  :-D

De beste man van het youtube filmpje vertelde iets meer dan dat.
De boel clipped en dat is het ergste.
Diverse soorten vervormingssoorten treden dan op.
En dus: Hoe beter je set hoe beter je het hoort.
Het verschil tussen flac en 192kb/s hoor je feitelijk al niet meer en al zeker niet met die gecomprimeerde en overstuurde (clippende) zooi.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Ja hij heeft zeker meer verteld, maar om hem nu 32 minuten te citeren gaat me wat ver.  :-D

Dat gehannes met die plaat en die naald en die groeven en dat getril.
Daar hoef je geen technicus voor te zijn om te begrijpen dat dat doorzingt.
En toch stonden ze vroeger gewoon achter in een rijdende vrachtwagen, en heel Berlijn ging uit z'n dak.

De opname kant is dan misschien wat minder vatbaar voor de gewone mens, maar het is duidelijk dat er gewoon vervorming wordt toegevoegd.
Iemand zal dat blijkbaar fijn vinden.

tbanis55

Kabels en meer..... juist als het gaat om je hifi installatie .

Er zijn grenzen.....
Laten we de parameters eens op een rij zetten die bepalend zijn voor de weergave of in ieder geval je persoonlijke verwachting hiervan.

1 - Je oren,  mischien wel het belangrijkste van alles. De grenzen van gehoor loopt van ca. 20 Hz tot 20 KHz.
Er kan zomaar een (geluids-) wereld voor je open gaan als je huisarts je "flappers" eens uitspuit.  Echt, dat werkt!
Leeftijd speelt eveneens een rol.
Iemand van 18 jaar kan(*) een beter gehoor hebben dan iemand van 68 jaar.
Ook een audicien kan duidelijkheid geven hoe de stand van zaken van je gehoor is.

(*) Disco bezoek, of werken in een lawaaiige omgeven kan gehoorbeschadiging opleveren!.

2 - Acoustiek is eveens van belang.
Scherp gesteld, een goede hifi set zal waardeloos presteren in een holle ruimte zonder tapijt, meubels gordijnen e.d.
Ook de plaats van de speakers kan hier crusiaal zijn, wat los staat hoe ze geplaatst zijn

3 - Elektrische installatie in of voor de ruimte en stroomvoorziening.
Storingen kunnen op verschillende manieren hun effect hebben.
Denk aan een knipperende TL-lamp of bijvoorbeeld een UTP kabel die "unshielded" is.
(UTP=Unshielded Twisted Pair).
Ongewilde RF signalen kunnen op die manier ingekoppeld worden. Meestal op de hoog Ohmige ingang van een versterker.

4 - De versterker of receiver:
De versterker hoeft slechts te doen waar hij voor is.... signaal versterken.
De eindtrappen hebben echter een z.g. inwendige weerstand. Deze is mede bepalend voor o.a. de dempingsfactor wat mede verantwoordelijk kan zijn aan kleuring van het geluid.

Interne voeding van de versterker:
Jawel storingen op het net kunnen voorkomen.
Gelukkig zorgt de voeding ervoor dat dit geen invloed heeft op de versterking.
De transformator, de gelijkrichter, en daarna een paar stevige elco's zorgen voor een stabiele voeding van de componenten.
Daarnaast worden bij veel merken de voorversterkers voorzien van een gestabiliseerde voeding.
Bij een z.g. "schakelende voeding" komt er in het geheel geen storing binnen mits de voeding goed ontworpen is.

Z.g. filters en "speciale" kabels maken in die zin dan ook geen verschil. Dat geldt ook voor de z.g.  "audio-zekeringen".

In specifieke gevallen wordt de netvoedingkabel voorzien van een z.g. ferriet-kraal.
Dit is echter specifiek ter voorkoming van EMC-problemen naar andere aangesloten apparatuur.

5 - Interlinks:
Mits de interlinkkabels een goede afscherming hebben in combinatie met een correct gemonteerde connector (vaak cinch) valt hier weinig over te vertellen. De aders zelf hoeven echt niet verguld te worden. Immers de aansluitimpedantie is vaak 47 KOhm. Dus die hooguit paar Ohm (als het al zoveel zou kunnen zijn...)  doen niet ter zake.
Wel slecht contact van de connector wat kan resulteren in gekraak of uitval.

6 - Luidsprekerkabels:
Voor de beeldvorming: 2,5mm2 is geschikt tot 16 Ampere (!).
Dus bij een laagfrequent signaal van bijv. 100 Hz en een belasting met een (Ohmse) weerstand van 8 Ohm komen we uit op een vermogen van (P= I * I * R) 2048 Watt ! Of bij 2 Ohm 512 Watt....
Dat komt overeen met een spanning van 128 Volt (!) bij 2048 Watt.

Kortom, luidsprekerkabels met een dikte van 8 mm2 is compleet onnodig.
Verkopers zullen proberen je te overtuigen dat je het verschil kan horen ...., niets is minder waar!

Toch een issue waar het wel kan helpen:
Bij PA versterkers zoals bijv. de Crown XTi 6002 versterker. Maar dan hebben we het over PA werk i.p.v. HiFi, hoewel de Crown best wel goed klinkt.
Kijk even naar de specificaties van deze versterker, dat zegt genoeg.

7 - Luidsprekers:
Aktieve speakers hebben een andere vorm van verbinding; kan zijn met Bluetooth , een interlink kabel, WiFi. Kortom wired of draadloos.
De (eind-)versterker zit in het luidsprekersysteem. Logischerwijs is deze combinatie geoptimaliseerd v.w.b. impedantie en dempingsfactor. Betekend ook dat dit kostbaarder kan zijn dan een passief systeem .

Passieve speakers zijn daarin een stuk kritischer . Immers speakers en versterker zouden idealiter "matched" moeten zijn.
Helaas (soms ook gelukkig) is dat vaker niet dan wel.
Dat kan bijvoorbeeld een "warmer" geluid geven of zelfs een merk-specifieke "kleur".

Smaak van de luisteraar is in deze van belang en zoals duidelijk mag zijn "smaken verschillen".

Terug naar de techniek: Er zijn fabrikanten die speciale netvoeding filters , liefst uitgevoerd met dikke kabels en wel erg robuuste stekkers of connectors , op de markt brengen.
Ongetwijfeld goed bedoeld, echter de zin ervan is discutabel.
De voeding intern in de versterker is, zeker bij high-end apparatuur , dermate goed dat storingen van het net niet van invloed zijn.
Evenzo de bijgeleverde kabels.

Wat wel van invloed kan zijn is de aard-aansluiting, resp.  de nul en fase aders .
Tenzij er een z.g. galvanische scheiding is, is het raadzaam om hier aandacht aan te schenken.
Onder omstandigheden kan de versterker een lichte brom aan de speakers geven. In zo'n geval een stekker, bijvoorbeeld van de platenspeler omdraaien. Reden: aardlus.
En natuurlijk: zorg dat ook de speakers in fase zijn.

Nog een kleinigheid:
Vervorming..... High-end apparatuur zit vaak beneden de 0,1% THD vervorming.
Het menselijk oor registreert pas vervorming vanaf 2% en pas echt hoorbaar bij 3%....
Wellicht iets om over na te denken.

Tot zover een leuk stukje proza over geluid en HiFi.

Blijft over, het plezier wat je kan beleven aan je installatie, of deze perfect is of iets minder perfect maakt dan niet uit.

Veel luister plezier!

Groetjes
Ton uit Vierhouten .