Cinema 50. Ik mis laag in m'n muziek

Gestart door Dennis 73.., februari 16, 2025, 22:57:22

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 14:55:53Een verkeerde Audyssey meting komt maar al te vaak voor met als resultaat een slecht geluid.

Dat is inderdaad mogelijk echter dan moet je het wel ernstig verknallen.

Ik merk zelf weinig verschil in een 3 punt meting (op dezelfde plek) en een 8 punt meting op 8 plekken.
Ietsje minder dynamisch die 3 punt, maar nog altijd beter dan zonder Audyssey.

Maar wat is er met die Dennis gebeurt ?

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op februari 21, 2025, 16:30:38Die zag ik net nog vliegen.

In zijn eentje ?
Hij was toch met Cor en Don 😁

TurboMarco

Met of zonder Audyssey of Dirac zijn de meningen over verdeeld, heb nu beiden geprobeerd evenals de Ultracurve van Behringer en moet zeggen dat zonder mij het beste bevalt.

Uiteindelijk is het de mix die bepaald of iets in balans is of niet, garbage in garbage out en daar veranderd roomcorrection niets aan.

+1 voor de stereo adepten die doorgaans weg blijven van welke EQ dan ook :-)
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Ik had had eind jaren 70 op mijn zolderkamer ( 20-25 vierkante meter) 4 Wharfedale speakers via kettingen hangen aan het plafond, en onder het dakraam stond een bass-bin voor het laag.
En dit alles via een Akai stereo versterker  :-D

Kamer bestond uit schuine muren, een dakkapel, houtenvloer, en een open gang.

Ik zou willen dat er toen ruimte correctie en dsp/eq bestond....... :yes:

Ik vraag mij toch echt af waarom er audio liefhebbers zijn die een hoop geld uitgeven en dan naar de tekortkomingen van de kamer gaan zitten luisteren omdat het zo nodig zonder ruimte correctie en of eq/dsp moet ?

RHK

Misschien hebben die geen tekortkomingen of ze horen het niet.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 11:55:16Misschien hebben die geen tekortkomingen of ze horen het niet.  8-)

Iedere woonruimte geeft problemen, audio tekortkomingen.
Als je lange tijd naar ongecorrigeerde audio luistert, daar aan gewend bent, kan gecorrigeerde audio wel eens "anders" overkomen, alsof je wat mist.

Grootste correcties vinden altijd plaats in de lage frequenties, kan dan overkomen alsof de ruimte correctie bass "weg haalt".
Doet het natuurlijk ook, echter gaat het dan klinken zonder de door de ruimte onnatuurlijk versterkte bass frequenties, en dat kan wel eens overkomen als  :no:

Ik zou nooit meer zonder ruimte correctie kunnen, en willen.

RHK

Zo heeft ieder zijn voorkeur. Als je niet hoort wat je mist, dan mis je het ook niet.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 12:30:51Zo heeft ieder zijn voorkeur. Als je niet hoort wat je mist, dan mis je het ook niet.

L :-D L

Denk alleen niet dat iemand voorkeur heeft voor vervorming wat een (woon)ruimte doet.
Dat je eraan gaat wennen ok, maar dat je dan wat mist is zeker.

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op februari 21, 2025, 16:47:19+1 voor de stereo adepten die doorgaans weg blijven van welke EQ dan ook :-)

Sorry maar daar ben ik het niet met je eens.
Muziek met behoorlijk wat laag klinkt dan te in mijn kamer, en de oorzaak is gewoon de ruimte.
Ik heb het al in meerdere topics aangehaald, ik zit onder de 200HZ met pieken van 10 tot zelfs 15db.

Luister ik een CD van Diana Krall, dan klinkt dat leuk, een piano die lekker diep klinkt en een diepere zwoele stem die zijn charmes heeft.
Mara neem dan bv de track 160BPM uit de sound track van de film Angels and Demons (Hans Zimmer) klink niet mooi meer het laag is gewoon storend.
Maar met DIRAC (vandaa nog steeds op basis van 1 meetpunt  redface ) klin 160 bpm gewoon schitterend met een heel indrukwekken maar mooi laag.
Maar een piano klink zo diep doordringend niet meer.

Dus er zijn tracks waar ik DIRAC verkies, en andere waar ik Pure Direct verkies.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

SB_Marantz

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 12:30:51Zo heeft ieder zijn voorkeur. Als je niet hoort wat je mist, dan mis je het ook niet.

Dan ben je knap doof of een super leek.

Hier is het sowieso een K akoestiek.
Geen enkele luidspreker klinkt.
Ik ben zo blij als een klein kind met de dsp.
Speakers aan de akoestiek aanpassen en niet andersom!!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: SB_Marantz op februari 25, 2025, 16:02:57Dan ben je knap doof of een super leek.

Hier is het sowieso een K akoestiek.
Geen enkele luidspreker klinkt.
Ik ben zo blij als een klein kind met de dsp.

Ja sorry Wilfred, ik kan het ook niet helpen. Ik heb niet de beleving dat ik wat mis. Wel een filter in m'n rechteroor door tinnitus. Overigens bij film wel Audyssey correctie.  :-D

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 16:20:54Ja sorry Wilfred, ik kan het ook niet helpen. Ik heb niet de beleving dat ik wat mis. Wel een filter in m'n rechteroor door tinnitus. Overigens bij film wel Audyssey correctie.  :-D

Ach, Wilfred is wel eens bod door de bocht......  :wink:

RHK

Nou daar heb ik geen last van hoor, ik snap de humor ervan wel.  :-D

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op februari 25, 2025, 16:02:57Ik ben zo blij als een klein kind met de dsp.

:gp: