Dit is al een oud topic, maar wordt steeds relevanter gezien de verdergaande digitalisering van het muziek aanbod.
Voorheen speelde ik mijn cd's af in een DV7001 en met mijn 2238 receiver gaf dat een prima sound, dacht ik. Daarnaast gebruikte ik spotify om via een Google Chromecast en een simpele interlink veel meer muziek binnen handbereik te krijgen. Nadeel was echter dat de weergave het bij lange na niet haalde bij de dynamiek en ruimtelijkheid van de cd weergave. Wat volgde was een zoektocht naar de cd-beleving via streamen.
Om een lang verhaal kort te maken geef ik alleen mijn ervaring met mijn huidige set:
-
Tip 1 neem afscheid van Spotify en gebruik Qobus
- streamen kan via peperdure merken en goedkopere Chinezen, maar
Tip 2: probeer eens een goedkoper alternatief: een
Raspberry Pi 3B+ met software van Volumio. De software is gratis en gemakkelijk te installeren. Met de volledige functionaliteit heb je een abonnement nodig van ca. 6,- / mnd. Je kunt streamen vanuit Qobus of Tidal, of vanuit je eigen muziekbibliotheek op een USB stick, SSD of NAS.
- het digitale signaal wordt in mijn set gemaakt door een
Allo DigiOne BNC/spdif HAT op de rPi
- als DAC heb ik een
Chord Qutest die met VandenHul interlinks naar de Marantz 2238 gaat.
Deze set geeft al een heel mooi resultaat, maar het wordt pas echt geweldig met de juiste voeding!
- De rPi en de Qutest worden gevoed door een
Allo Shanti Dual Power Supply 5V voeding.
- Als laatste aanwinst heb ik een
Audioplan Finefilter als netfilter toegevoegd
Let op:
Tip 3 de Marantz moet direct op het lichtnet, want die verliest veel dynamiek en midden tonen achter het filter.
Met bovenstaande set komt er zoals gezegd een geweldige sound uit mijn B&W 706 S2 speakers.... Ik moet eerlijk zeggen dat mijn cd-speler al een tijdje niet heeft gespeeld, dus mijn missie om "alle muziek ter wereld" op cd-weergave-kwaliteit te kunnen spelen is geslaagd
Mijn belangrijkste conclusie is trouwens dat die oude Marantz 2238 uit 1977 het met de juiste bronnen qua sound gemakkelijk kan winnen van de nieuwste en veel duurdere versterkers