Cinema 50. Ik mis laag in m'n muziek

Gestart door Dennis 73.., februari 16, 2025, 22:57:22

Vorige topic - Volgende topic

Dennis 73..

Ik ben van onkyo overgegaan op de cinema 50 maar mis het nodige laag bij muziek luisteren. Bij tv kijken mis ik het niet.
Ik luister voornamelijk in stereo en MultiEQ XT32 staat op Reference.
Marantz cinema 50
Bowers en wilkins 704 s2
Bowers en wilkins 707 s2
Bowers en wilkins htm72 s2
Philips 77oled806
Zone2: Bowers en wilkins 707 s2

SB_Marantz

Dynamiek is heel wat anders dan wat je typt.
Je zegt feitelijk dat de versterker niet pushed in de lage regionen.
Wat gebeurt er als je de versterker helemaal ''neutraal'' gebruikt?
Dit valt makkelijk te meten met een 40 Hz square wave of de versterker niet correct versterkt in de lage regionen. (flat dus)

Dynamiek is het verschil, uitgedrukt in db's, tussen de zachtste en luidste passage.

Een versterker hoort over de gehele audiobandbreedte recht te versterken.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Probeer eens een 2 kanaalsinstelling (stereo) op preset 2 in de direct stand, dus geen Audyssey. Kies daarbij alleen je fronts, verder geen speakers ook geen sub.
Zet een muzieknummer op waar wat laag in zit en oordeel. Voeg daarna in de instelling nog de subwoofer toe en luister weer.
Het verschil en je voorkeur kies je dan. En let wel, er moet alleen laag worden weergegeven in stereo als dat ook in het muziekstuk zit.
Ik luister muziek in stereo in preset 2 met alleen de fronts, dat vind ik het mooist.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

Juist zonder sub.
Volwaardige vloerstaanders hebben geen sub nodig.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Hoi zou gewoon alles op straight zetten alles uit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

dmeerpa

Als we het hebben over dynamiek, dan denk ik vooral aan de receiver die te weinig vermogen heeft, dat is wat ik vroeger heb ervaren met de Marantz SR8002 en de Wharfedale Opus 2 speakers.

Ik schreef het deze ochten nog in een ander topic, maar ik vind B&W, net als KEF trouwens sowieso zwak in het laag (al spreek ik dan wel over hun gamma meer dan 15 jaar geleden, zelfs bij hele dure speakers had ik dat zoals de 160000€ kostende KEF MUON kon me in het laag niet overtuigen voor zijn omvang).

Een laag weergave van amper 48Hz (-3db)  en 43Hz (-6db) is natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven.
Ik meen te begrijpen dat het met de Onkyo wel betere was, ik veronderstel met dezelfde speakers.
Dan moeten we weer gaan zien naar het vermogen, maar ook of de Onkyo het laag niet boostte.

Ik zou om te starten doen zoals men hier zegt, bij muziek eens de receiver op Pure Direct zetten om te zien of Audyssey er voor niks tussen zit.
Verder zou ik de Audyssey MultEQ Editor mobile app aanraden, en daar de curves voor de fronts aanpassen en het laag een db of 6 opkrikken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

SB_Marantz

Dynamiek staat compleet los van het uitgangsvermogen wat een versterker kan leveren.
Het zit namelijk in de muziek met zijn verschillende amplitudes.

Verder is dat hier niet aan de orde zoals men heeft kunnen lezen.
Hiervoor had de TS een Onkyo en het enige wat telt is of hij dezelfde speakers had als nu met de ''Marantz''?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: dmeerpa op februari 17, 2025, 14:34:01Ik schreef het deze ochten nog in een ander topic, maar ik vind B&W, net als KEF trouwens sowieso zwak in het laag (al spreek ik dan wel over hun gamma meer dan 15 jaar geleden, zelfs bij hele dure speakers had ik dat zoals de 160000€ kostende KEF MUON kon me in het laag niet overtuigen voor zijn omvang).

De B&W's die ik heb, doen het bij stereoweergave prima in het laag, wanneer dat in de muziek aanwezig is.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de apparatuur die er op aangesloten is en de akoestiek in de kamer. Ik denk dat ik daarmee geluk heb.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Staat Loud(ness) Management toevallig niet aan, dan worden bassen beperkt.
Dit staat zo uit de doos altijd aan.

Vind je in:
Audio
Surr.Parameter.

Daar uit zetten.

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op februari 17, 2025, 22:40:58Staat Loud Management toevallig niet aan, dan worden bassen beperkt.
Dit staat zo uit de doos altijd aan.

Waarom doet men dat? Toch raar dat je eerst (verborgen) dingen moet aanpassen om normaal geluid te krijgen?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Best een achterlijk iets als je het mij vraagt.

Gewoon een low fiter dus.
Hoeveel db per octaaf gaat er af en bij welke frequentie? (50 Hz?)
Ik kan niet RTFM  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Zou het dan niet LOW Management moeten heten?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op februari 18, 2025, 08:13:18Waarom doet men dat? Toch raar dat je eerst (verborgen) dingen moet aanpassen om normaal geluid te krijgen?

Het is bedoeld om dynamische pieken, en zo ook bass, af te vlakken, tenminste, zo ervaar ik het.
Waarom dat direct aan staat is een vraag voor D&M.

SB_Marantz

Ik ken het ding niet.
Maar staat dat werkelijk in de handleiding?
Persoonlijk vind ik het een onzin schakeling/filter.
En dus neig ik sterk richting flutversterker.
Zou zo'n ding wel eens op zn donder willen geven op de testbank.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Als je dus gewoon alle zooi uitzet, dus Audyssey ook, dus gewoon op stand direct of pure direct op alleen 2 frontspeakers draait heb je geen last van softwareconfig.  er omheen.

Ook maar even afwachten wat de bevindingen van de topicstarter zijn denk ik.