Marantz model 30 en MiniDSP

Gestart door jackflash, januari 20, 2025, 20:06:14

Vorige topic - Volgende topic

jackflash

Hallo,
Ik wil graag gaan starten met het uitvoeren van akoestische metingen van mijn luisterruimte om te kijken waar ik nog wat kan verbeteren met panelen, diffusers, bass traps, etc. Apparatuur: Marantz TT-15S1 platenspeler, Marantz model 30 (waarbij ik de geïntegreerde phono voorversterker gebruik), B&W 702S3 front speakers en B&W DB4S subwoofer.

Nu vraag ik me af of ik hier zomaar een MiniDSP aan kan hangen en zo ja, hoe sluit ik deze aan? De Power amp ingang kan ik niet meer gebruiken, want deze is gereserveerd voor connectie met een AV receiver. Er zijn wel andere ingangen vrij, zoals Line in, Recorder in...

Zijn er liefhebbers die me hierbij kunnen helpen? Heb mijn vraag al op andere fora gesteld, maar kom niet echt verder.

Dank alvast.

dmeerpa

Wat versta jij onder miniDSP ?

Voor mij is miniDSP een merk, die onder andere meet microfoons zoals de UMIK 1 verkoopt maar ook actieve cross-overs, streamers, versterkers, ....

Ik lees akoestische metingen. Ik doe die via de miniDSP Umik-1 aangesloten op een laptop. op de laptop draai ik REW, een gratis Room EQ Wizard Room Acoustics Software.
De uitgang van de laptop sluit je aan op de model 30 of de receiver afhankelijk wat je wil meten.

Je kan per kanaal sweeps uitvoeren en er wordt een akoestische meting uitgevoerd die je heel wat vertelt. Dit kan je toelaten bijvoorbeeld als je staande golven meet om bass traps te plaatsen.

Je hebt ook de miniDSP audio processing, maar is daar de bedoeling niet van dat je het signaal aanpast om de ruimte te corrigeren. Uit wat je zegt wil je eerder de ruimte meten.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

jackflash

Ik versta onder miniDSP hetgeen jij er ook mee bedoelt, het merk dat o.a. digitale audio processors aanbiedt. Concreet denk ik aan een 2x4HD, Flex of DDRC-24. Mijn doel is ook via REW akoestische metingen verrichten, precies waar jij het ook voor gebruikt. Het eerste doel is metingen verrichten met als doel de ruimte daarna aan te pakken met panelen, bass traps, etc. Ik wil daarbij de Front speakers meenemen, maar ook de subwoofer.

Welke MiniDSP heb jij als ik vragen mag?

Ik ben heel benieuwd hoe jij die hebt gekoppeld aan je stereo versterker. Ik dacht aan dit aansluitschema:

• Platenspeler ➡️ phono input Model 30
• Input 1 (L) and 2 (R) MiniDSP ➡️ pre-out or recorder out L and R stereo amp 
• Output 1 and 2 MiniDSP ➡️ Line 1 in (L and R) amp
• Output 3 MiniDSP ➡️ Subwoofer phono input

Maar werkt dit? Hoe heb jij dit gedaan?

dmeerpa

Citaat van: jackflash op januari 21, 2025, 19:38:51Ik versta onder miniDSP hetgeen jij er ook mee bedoelt, het merk dat o.a. digitale audio processors aanbiedt. Concreet denk ik aan een 2x4HD, Flex of DDRC-24. Mijn doel is ook via REW akoestische metingen verrichten, precies waar jij het ook voor gebruikt. Het eerste doel is metingen verrichten met als doel de ruimte daarna aan te pakken met panelen, bass traps, etc. Ik wil daarbij de Front speakers meenemen, maar ook de subwoofer.

Welke MiniDSP heb jij als ik vragen mag?

Ik ben heel benieuwd hoe jij die hebt gekoppeld aan je stereo versterker. Ik dacht aan dit aansluitschema:

• Platenspeler ➡️ phono input Model 30
• Input 1 (L) and 2 (R) MiniDSP ➡️ pre-out or recorder out L and R stereo amp 
• Output 1 and 2 MiniDSP ➡️ Line 1 in (L and R) amp
• Output 3 MiniDSP ➡️ Subwoofer phono input

Maar werkt dit? Hoe heb jij dit gedaan?

Ik heb enkel de miniDSP umik-1 meet microfoon.
En als dit enkel om te meten is lijkt me dat voldoende.

De 3 toestellen die jij noemt dienen echt om het signaal aan te passen. Bv alsnactieve crossover omn1 of meerdere subwoofers te integreren.  Of als Equalizer om een plattere frequentie respons te hebben, maar dat wilde net bekomen door de ruimte aan te passen ipv het signaal.
Ik gebruik de meetingen met de umik-1 en REW om mijn de Audessey en Dirac resultaten te fine tunen.
Ik ga me wel ooit eens verdiepen in REW om te kijken of ik eenvoudig akoestische aanpassingen te doen, maar
Het blijft een woonkamer en ga daar dus niet in overdrijven.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

jackflash

Hoe sluit ik de laptop dan aan op de model 30 versterker? Dat werkt toch alleen met een DAC (of MiniDSP)? De versterker is volledig analoog, terwijl de laptop een digitaal signaal produceert.

dmeerpa

Citaat van: jackflash op januari 21, 2025, 22:31:56Hoe sluit ik de laptop dan aan op de model 30 versterker? Dat werkt toch alleen met een DAC (of MiniDSP)? De versterker is volledig analoog, terwijl de laptop een digitaal signaal produceert.

Ik heb zowel op de laptop als PC nog een analoge 3.5 jack.
Verder heb je ook usb naar zo'n jack. Die kwamen er nadat smartphones doe weglieten.

Al gebruik ik thuis voor stereo wel via USB de DAC van de SaCD 30n en voor surround HDMI.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

jackflash

Ok, ik heb een MacBook en een umik-2 microfoon. Dus samenvattend: als ik REW metingen wil doen op mijn MacBook voor mijn stereo installatie, hoef ik alleen maar een USB-C (Macbook) naar RCA (model 30) aan te schaffen? Zit hier nog kwaliteitsverschil in, of maakt dat geen drol uit?

dmeerpa

Citaat van: jackflash op januari 22, 2025, 07:45:57Ok, ik heb een MacBook en een umik-2 microfoon. Dus samenvattend: als ik REW metingen wil doen op mijn MacBook voor mijn stereo installatie, hoef ik alleen maar een USB-C (Macbook) naar RCA (model 30) aan te schaffen? Zit hier nog kwaliteitsverschil in, of maakt dat geen drol uit?

Goeie vraag....ik zag DIY projecten waar de kabels van de USB direct op de audio connectors werden gesoldeerd.
Ik zag andere waar ze deze via een ALC4042 USB-C DAC lieten gaan. Ik zou niet aanraden om zelf te klooien als je deze al kan kopen voor minder dan 10€ gezien er ook spanning op de USB poort zit, en je deze liever niet verkeerd connecteerd op je 'dure' audio spullen.

"persoonlijk" denk ik niet dat voor wat je wil doen het uitmaakt. Je wilt uiteindelijk enkel maar frequentie sweeps uitvoeren om 'problemen' te vinden en te verbeteren. Als je een staande golf hebt op pakweg 60Hz, dan zal je die hebben met een DAC van 100€ als met één van 2000€.

Wil je natuurlijk alles zo perfect mogelijk zal zo'n connector niet ideaal zijn en heb je beter wel een degelijke USB DAC.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

CBdicX

Zo vreemd dat een Stereo versterker, en dan zeker de versterkers in de hogere prijsklasse, niet beschikt over ruimte correctie zoals Audyssey of welk merk dan ook.
(Los van jouw wens dat je met panelen wil gaan werken)
Ook het zeer vaak ontbreken van een "echte" subwoofer uitgang verbaasd mij al jaren.
Alsof een stereo versterker dat niet nodig heeft  :-o

Het meest ideale zou zijn als dit ook voorzien zou zijn als iets  zoals SubEQ,  zodat de subwoofer ook meegenomen wordt in de correctie.

Een budget receiver van 300 euro heeft al ruimte correctie, wat is er anders aan een stereo versterker die in dezelfde ruimte wordt neergezet ?
Moet dan opeens de ruimte niet gecorrigeerd worden ?
Het is wat mij betreft een zeer vreemde gedachte dat een fabrikant of gebruiker denkt dat een receiver wel ruimte correctie nodig heeft, maar stereo versterker niet.....

Prachtige set, Model 30 + 702 S3 speakers, maar geen ingebouwde ruimte correctie, onbegrijpelijke gedachtegang :no:

Ook als je met panelen, Bass trap ect wil gaan werken, kan een ruimte correctie zoals Audyssey een werkbare basis zijn om te kunnen zien waar de ruimte problemen zitten.
Na de run kan je de resultaten bekijken en zien waar de frequentie pieken en dalen zitten in die ruimte.

Helaas heb jij aan mijn klaagzang niets om jou wens te vervullen, wel hoop ik dat je een werkbare ruimte correctie kan toepassen, het is een van de belangrijkste onderdelen om een beetje "knap" geluid te krijgen.

PS.
Misschien een idee om een 2e hands receiver te kopen met Audyssey (XT32) die een run te laten uitvoeren en dan die info gebruiken ?
Lekker makkelijk, geen leercurve, betaalbaar, en jij krijgt de info die je nodig hebt........ 😁

SB_Marantz

Citaat van: jackflash op januari 21, 2025, 22:31:56Hoe sluit ik de laptop dan aan op de model 30 versterker? Dat werkt toch alleen met een DAC (of MiniDSP)? De versterker is volledig analoog, terwijl de laptop een digitaal signaal produceert.

Een mini dsp sluit je op de laptop aan.
Stel de dsp in en flash naar het andere kanaal.
Ik heb deze tussen de voor en eindversterker zitten zodat alle bronnen er van profiteren.
In jouw situatie kun je de mini dsp b.v. tussen de cd speler en versterker kunnen hangen.
RTFM

Nog beter is volledig actief gaan spelen en in beide gevallen de drivers afzonderlijk meten EN op de luisterpositie vanwege roomgain.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 23, 2025, 08:25:31Zo vreemd dat een Stereo versterker, en dan zeker de versterkers in de hogere prijsklasse, niet beschikt over ruimte correctie zoals Audyssey of welk merk dan ook.

Een budget receiver van 300 euro heeft al ruimte correctie, wat is er anders aan een stereo versterker die in dezelfde ruimte wordt neergezet ?
Moet dan opeens de ruimte niet gecorrigeerd worden ?
Het is wat mij betreft een zeer vreemde gedachte dat een fabrikant of gebruiker denkt dat een receiver wel ruimte correctie nodig heeft, maar stereo versterker niet.....

Prachtige set, Model 30 + 702 S3 speakers, maar geen ingebouwde ruimte correctie, onbegrijpelijke gedachtegang :no:

Een goede stereoversterker met goede speakers die goed opgesteld staan hebben geen softwarematige ruimtecorrectie nodig. Zodra je de correctiesoftware op je weergave in stereo toepast, beïnvloed je de zuiverheid van de in stereo opgenomen bron en wordt de muziek niet weergegeven zoals het exact is opgenomen. Ik heb dat vaak uitgeprobeerd met stereoweergave met Audyssey correctie met of zonder sub en in pure direct zonder Audyssey en sub, dus alleen de 2 hoofdspeakers. Dan is het in zuiver stereo zonder correctie toch mooier en hoor je gelijk waar je versterker en speakers toe in staat zijn met zuivere stereoweergave.
Met meerkanaals surround weergave is het natuurlijk een ander verhaal, daar is correctie een verbetering in. Althans, dit is mijn mening over stereo en ruimtecorrectie.
En als het anders zou zijn dan zat er op de duurdere versterkers van duizenden euro's wel ruimtecorrectie denk ik. De fabrikanten van topversterkers hebben er denk ik wel verstand van?

Tip; zet in de door mij vermelde stereo instelling maar eens de vinyl opname van Dire Straits,  You and Your Friend op, dan hoor je gewoon laag over de speakers in stereo.
Opname te vinden op Youtube.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

jackflash

Citaat van: RHK op januari 23, 2025, 11:55:12Een goede stereoversterker met goede speakers die goed opgesteld staan hebben geen softwarematige ruimtecorrectie nodig. Zodra je de correctiesoftware op je weergave in stereo toepast, beïnvloed je de zuiverheid van de in stereo opgenomen bron en wordt de muziek niet weergegeven zoals het exact is opgenomen. Ik heb dat vaak uitgeprobeerd met stereoweergave met Audyssey correctie met of zonder sub en in pure direct zonder Audyssey en sub, dus alleen de 2 hoofdspeakers. Dan is het in zuiver stereo zonder correctie toch mooier en hoor je gelijk waar je versterker en speakers toe in staat zijn met zuivere stereoweergave.

Je hebt helemaal gelijk. Als alle omstandigheden perfect zijn hoor je inderdaad waar de versterker en speakers toe in staat zijn. En ruimtecorrectie software betekent inderdaad dat je concessies doet aan hoe de originele opname bedoeld is. MAAR: de omstandigheden (lees: ruimte) zijn in mijn geval niet perfect. Bepaalde frequenties vertonen hoge pieken of dalen, daar waar je het meer vlak wilt hebben. En het mooie van die software is dat je er dat (tot op bepaalde hoogte) uit kan halen. Ik doe graag die concessie. Maar goed, mijn eerste doel is om eerst maar eens een goede meting te doen en als gevolg daarvan de ruimte zelf wat aan te pakken. Daarna kan ik altijd nog aan de slag met Dirac.

Ik ga me maar eens verdiepen in REW. En het schijnt dus mogelijk te zijn om met een simpele cinch - 3.5 jack de Mac te verbinden met de model 30 en de UMIK microfoon (via laptop verbonden) de meting te laten verrichten. MiniDSP daarvoor schijnbaar niet nodig (dat is pas nodig als je een software correctie wilt doorvoeren). Dat ga ik dan maar eens proberen.

RHK

Iedereen z'n akoestische omstandigheden en daarbij persoonlijke oplossingen. Allemaal prima. Ik wilde alleen verduidelijken dat je de stereoweergave vanuit de bron moet weergeven.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Geheel oneens!

Omstandigheden zijn nooit perfect, dan moet je een kamer vol panelen en bass traps hebben zoals een muziek studio.

Ruimte correctie is juist laten horen zoals het "bedoeld" is, zonder correctie luister je naar de kamer met zijn pieken en dalen.
Ruimte correctie probeert daar nog wat van te maken door ongewenste pieken af te vlakken.
Tenzij je met panelen gaat werken ( na het meten van de kamer), dan kan ruimte correctie weg gelaten worden.
Dan doen de panelen wat Audyssey doet zonder panelen.
Maar panelen en bass traps gebruiken is in de meeste huiskamers niet mogelijk.

Maar wat is zoals het bedoeld is ?

Dat weet niemand tenzij je aanwezig was bij het opnemen, en dan nog luister je naar de studio, niet jouw  kamer.

Juist zoals de meeste stereo liefhebbers reageren, weerhoud de fabrikant van Stereo versterkers om ruimte correctie in te passen in een stereo versterker.
Want digitaal en ruimte correctie is dan opeens iets wat er niet thuishoort, onzin.....

Gelukkig sluipt het hier en daar naar binnen in stereo amps.
Zoals de Anthem STR Integrated Amplifier stereo van maar liefst 6000 euro.

RHK

Oneens ook prima. Corrigeren ook prima voor diegene die dat wil.
Studiobeleving als je naar stereo luistert? Kan met jouw speakers als je ze hebt.
En onzin? Tja.............
En ik luister toch ook met Audyssey met films.......