Laser vervangen DV9500

Gestart door annemirthe, januari 11, 2025, 19:32:03

Vorige topic - Volgende topic

annemirthe

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik wat onderhoud uitgevoerd aan mijn DV9500.

Allereerst heb ik de riem vervangen, waardoor het lademechanisme weer soepel opent en sluit. Tijdens het onderhoud merkte ik op dat de twee glijders van de lasermodule erg vervuild waren, waardoor het mechanisme vast zat. Dit heb ik schoongemaakt, en nu beweegt alles weer soepel.

Daarnaast heb ik de laserunit vervangen. Na het inbouwen heb ik de twee soldeerverbindingen verwijderd die bedoeld waren als bescherming tegen statische elektriciteit.

In de oude situatie, vóór de reparatie, kreeg ik altijd de melding "NO PLAY," ongeacht of er wel of niet een CD in zat. Nu, met de nieuwe laser, verschijnt die melding niet meer, en zie ik de normale trackselectie. Echter, de spindelmotor begint niet te draaien, en de informatie blijft hangen op track 0.

Dit is zover als mijn kennis reikt. Is er iemand die met me mee zou willen denken? Dat zou ik enorm waarderen!

In de servicehandleiding zit een Q/A-schema waarmee ik bepaalde onderdelen op het bord kan controleren. Dat wil ik binnenkort gaan proberen. Eerst moet ik echter leren hoe ik veilig met een multimeter kan werken en hoe ik de componenten correct kan meten.  uitdagend, maar wel leuk (hoop ik)! 😄

annemirthe

Kleine update. Bij een verkeerde DVD krijg ik 'No Play'. Bij een CD krijg ik dus de normale display, maar met track 0 en tijd 00:00. Desondanks gaat de motor niet spinnen. Iemand enig idee?

hg5812

Hallo.
Ik zou allereerst controleren of alle stekkers en kabels correct terug geplaatst zijn.
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

NB

Bij een Denon (cd 1420) die ik had, zat er boven het laser een soort schroef, waarmee je het laser wat kon verstellen.
Het was experimenteren, het werd slechter of beter, zo kwam ik erachter wat de juiste afstelling was.
Zo heb ik een nieuwe speler lang kunnen uitstellen.
Misschien zit zoiets ook bij die van jou. Wel uitkijken met stroom HLP .
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

annemirthe

Citaat van: hg5812 op januari 12, 2025, 11:54:42Hallo.
Ik zou allereerst controleren of alle stekkers en kabels correct terug geplaatst zijn.

De aloude klassieker: zit de stekker erin? Uiteindelijk heb ik alles weer volledig uit elkaar gehaald en ontdekte dat een flatcable aan de onderkant van het mainboard niet goed in zijn slot zat.

De speler werkt nu weer perfect. Wat een opluchting! Ik ben er ontzettend blij mee en stiekem ook wel trots dat ik de reparatie helemaal zelf heb uitgevoerd.

Marvin

Alles weer volledig uit elkaar gehaald. notworthy 
Goed bezig hoor, mooi dat het nu weer werkt!