Citaat van: NB op augustus 31, 2024, 17:19:48Oud topic, maar hier nog een aanvulling:
https://www.whathifi.com/features/how-music-streaming-is-righting-a-wrong-of-the-compact-disc
In 60 Hz video zijn er 35 blanco lijnen, waardoor er 490 lijnen per frame overblijven, of 245 lijnen per veld voor samples. Als er drie samples per lijn worden opgeslagen, wordt de bemonsteringsfrequentie 60 × 245 × 3 = 44,1 kHz....
Dit versterkt het verhaal dat destijds moeilijk was om een recorder te maken die kon opnemen met een snelheid van ongeveer 1,4 Mbps - de datasnelheid van ongecomprimeerde digitale audio en dus het gebruik van analoge videorecorders om digitale audio op te nemen.
Toch stel ik me ook de vraag in hoeverre de LaserDisc ook een rol speelde bij die keuze. De CD is trouwens gebaseerd op op de laserdisc technologie.
In de V.S. was LaserDisc voor het eerst verkrijgbaar in Atlanta, Georgia, op 11 december 1978, twee jaar na de introductie van de VHS, en vier jaar voor de introductie van de CD. Laserdisks werden in eerste instantie gelicentieerd, verkocht en op de markt gebracht als MCA DiscoVision.
De eerste LaserDisc titel die in Noord-Amerika op de markt werd gebracht was de MCA DiscoVision uitgave van Jaws op 15 december 1978.
Als ik juist ben, had die zowel een mono analoge als digitale track.