Citaat van: Emiel77 op mei 31, 2024, 20:51:20Ik zie hier een vergelijking tussen HiFi en Home Cinema versterker / reciever, lijkt me geen terecht vergelijk.
Ik heb tot 2 maal toe een vergelijking gemaakt tussen HiFi en Home Cinema versterkerster in mijn eigen set thuis, dus zelfde brons, luidspreker en akoestiek. En het resultaat is dat de Home Cinema versterkerster niet moest onderdoen, en het soms zelf beter deed.
Eerste keer dat ik een vergelijk deed in 2010:
- Marantz SR8002, ik merkte dat ik ver van het volle potentieel uit de Wharfedale OPUS 2's haalde, nadien is gebleken dat de SR8002 voor die speakers gewoon niet krachtig genoeg waren, de SR8002 bleek ook maar een dampingfactor van 44 te hebben.
- Marantz SR8002 + Rotel, qua klankkleur identiek, alleen met 250Watt per kanaal en een damping factor van >500 kwamen de OPUS 2 tot hun recht. Alles klonk net dat iets zuiverder hierdoor.
- Marantz SR8002 + NAD C 275BEE, de track 'A Change Is Gonna Come' uit het Album Soul van Seal trok het laag op niks, ook de stem was minder dan de SR8002.
- Marantz SR8002 + Vincent SV-232, Wat meteen opviel was het mooi en krachtige laag. Soms dacht ik dat de sub meespeelde, het totale geluidsbeeld klonk anders (niet beter maar ook niet slechter), de typische Marantz klank was ook weg, de track's 'The Ballad of Bill Hubbard' uit het album Amused To Death van Roger Waters moest de Vincent het onderspit delven als het aankwam op soundstage van de SR8002. In die track wordt een verhaal vertelt, en die hoor je normaal over je over je linkerschouder, dat was niet met de Vincent die zat veel meer linksvoor. Hotel California uit de album Hell Freezes Over van the Eagles was gewoon onaangenaam, klonk veel te schel, tot zelfs dat ik het pijnlijk vond aan de oren.
- Vincent SV-232, zonder de SR8002 als 'pre-amp', gelijkaardig als met de SR als voor versterker
Conclusie de surround versterker had hier all-round gezien net 2 mooie hifi versterkers afgetroefd.
Nadien heb ik de SR7005 en de SR7008 gehad, en nu de Cinema 40. Deze heb ik ook telkens vergeleken met en zonder de Rotel (die ik uiteindelijk kocht), met de SR7005 was er een minimaal verschil die niet opwoog tegen het extra stroomverbruik (lees €). Vanaf de SR7008 was dat status quo. Vandaag gebruik ik de Rotel wel opnieuw, om 2 redenen ik wil naar een 7.1.4 maar ook omdat de Elysian 4's die ik nu heb 4ohm zijn, en Marantz vermeld niet dat de cinema 40 dat ondersteunt dus ik neem geen risico, want die 4ohm is uiteindelijk maar een gemiddelde.
Sinds dit jaar heb ik nu een SACD30n, deze beschikt over een eigen voorversterker.
Ik deed dus opnieuw ene vergelijk
- SACD 30n -> Cinema 40 + Rotel
- SACD 30n -> Rotel
Ik kocht hiervoor speciaal een RCA switchbox zodat ik supersnel kon switchen, en ik kon geen verschil horen.
Conclusie de surround versterker doet het evengoed.
Dat een stereo versterker van 3200€ zoals het model 30 of nog duurder niet nog iets extra zal geven, wil ik wel nog geloven. Hier hebben we het nu over 4 stereo versterkers voor quasi dezelfde prijs...
En een class D mag dan de hoogste efficiëntie bieden, ze zijn niet zo hifi-getrouw. Een class AB is zeer efficiënt en heeft een superieur geluid.
Maar ben akkoord een slecht ontworpen class AB zal het niet halen van een goed ontworpen class D.
Wat ik niet snap is wat het voordeel is bij hoge vermogens, buiten dat dat uw electriciteitsfactuur beduidend lager zal zijn. Ze zullen dus minder warm worden, en dus minder grote koellichamen nodig hebben en zijn hierdoor compacter, maar door de kleinere koellichamen zijn class D versterkers ook goedkoper.
Een class D is inderdaad per definitie niet slecht, toch wil ik deze wel eens horen in een 1 op 1 met neem nu die Cinema 60.
Verder gaat dit om een multiroom (streaming) systeem, en lijkt dit niet de versterker die iemand gaat gebruiken om zijn belangrijke vloerstaanders mee aan te sturen, maar eerdere om inbouw speakers die een keuken, bureau, ... van muziek voorzien, waar over het algemeen hi-fidelity iets minder relevant is.
uiteindelijk wil ik maar aangeven dat ik het veel te duur vind voor wat het is.
UPDATE "We wanted to show that we could deliver The Most Musical Sound using a state-of-the-art Class D amplifier." Is een quote over, jawel, de Model 30.
Marantz plaatst in tegenstelling tot de concurrentie de class D boven de A/B.