Citaat van: Henricus op december 01, 2023, 21:13:03Ik ben geen expert op dit gebied, maar klasse A zou - weliswaar niet efficiënt - de minste vervorming geven voor zover mij bekend. Maar qua "geluidsdruk" (W/m2) heeft bijv. 2 x 30 W klasse A dezelfde ervaring als 2 x 100 W klasse AB (mijn persoonlijke indruk; niet gemeten). Natuurlijk valt dit na te rekenen. Ik ken die enorme McIntosh machines wel en ik denk dat er veel "show" (ofwel Rolls Royce perfectie) achter zit. Maar als het allemaal niet zoveel zou uitmaken, waarom maakt men dan klasse A versterkers??
Om te beginnen was de versterkertechnologie/topologie in het buizentijdperk reeds goed genoeg!
Het veranderde alleen naar germanium en later silicium transistoren alsmede de schakelingen.
Maar beter? Nee verre van.
In de loop der jaren waren er de klasse A /AB /D/f en G versterker schakelingen. De één meer betrouwbaar als de andere.
Iedere fabrikant probeerde het wiel opnieuw uit te vinden en de consument feitelijk voor het lapje te houden want waarom kwam de buizenversterker weer terug alsmede hybride ontwerpen? Dus gedeeltelijk buizen en transistor?
Ik lees iets dat een 30 watt klasse A versterker dezelfde spl kan leveren als een 100 Watter per kanaal?
Nee helaas: Watts zijn feitelijk VAC's en een versterker die 100 Watt per kanaal kan leveren zit op 40 Vac. Het verschil is pak hem beet 6 db in spl. (sound pressure level)
De klasse A versterker was ontworpen om crossover vervorming compleet te elimineren maar daar heeft een AB ook al geen last van.
Doordat de powertransistoren bij een echt A ontwerp continu in geleiding staan worden deze pisheet .
Dus nadeel is een veel snellere slijtage en het defect raken.
Voordelen zijn er in mijn optiek niet.
Last but not least: McIntosh b.v. gebruikt uitgangstransformatoren net zoals de buizenversterker ontwerpen: Vrij ongevoelig voor impedantie schommelingen en het uitgangsvermogen blijft hetzelfde bij halvering van de impedantie van de luidspreker.
Wat die pseudo schakling doet in de genoemde modellen heb ik reeds beschreven dus ik neem dat dat duidelijk is.
De THD doet feitelijk niet ter zake daar er al veel meer vervorming door de luidspreker en opname geproduceerd wordt.
My 2 pF