Omdat ik andere prioriteiten had lange tijd weggeweest van het forum, omdat anders het upgrade virus toeslaat
Ik was aan het denken aan de SR8015, meer dan degelijke versterker maar inmiddels wel al een jaartje of 3 oud en ik las dat de DAC (AKM AK4458 32-bits D/A-omzetters) in de loop der jaren een downgrade kreeg (door afbranden AKM fabriek). En ik al las dat dit te merken was aan het geluid.
Doch overal zelfs op de Marantz site wordt deze DAC nog expliciet vermeld, of hebben ze deze inmiddels terug geïmplementeerd. Doch vond al een betrouwbare winkel die een 2dekansje verkoopt aan 2000€.
Andere optie is wachten op de Cinema 30, maar het is koffiedik kijken wat die gaat kosten, al lees ik iets van 5000€ en dan is de vraag hoeveel beter zijn dien zijn ten opzichte van de SR8015 die je voor 60% minder kan scoren vandaag.
Mijn oog viel ook op de Denon AVC-A1H. Een receiver waar ik denk niks verkeerd kan over gezegd worden (of het is zijn prijskaartje). Al zou je die na onderhandelen moeten kunnen scoren voor 5500€ wat nog een smak geld is.
Hier is mijn schrik vooral dat ik bij stereo weergave de Marantz klank zou missen. Idealiter zou ik die even moeten kunnen in huis uittesten, maar heen en weer sturen van een verpakking van om en bij de 40kg is niet zo evident.
De vraag is ook zal die dure Denon veel beter klinken dan een SR8015, want ik vermoed dat die geen problemen heeft met mijn speakers aan te sturen, wat zelfs vandaag al het geval is met de SR7008, als ik de Rotel RB991 toevoegt die toch heel wat vermogen onder de motor heeft (250W/ch bij 6ohm), voegt die niks toe wat met vroegere receivers wel eens het geval was.
Spijtig genoeg vind ik niet echt info over de kwaliteit, je hebt de fanboys die niks slecht kunnen zeggen na hun dure aankoop, en dan heb je deze die receivers vergelijken op basis van specs. Ik wil vooral weten hoe klink deze in stereo in vergelijking met een Marantz.
Feit is dat ik vandaag nog steeds 7.1 speel (en een 2de zone in de keuken). Als er genoeg versterkte uitgangen zijn wat bij deze 3 het geval is, zou ik wel een 3de zone maken in mijn bureau.
Het hele DTSx, Auro3D en Dolby Atmos verhaal heb ik niet echt gevolgd. Of ik die richting uit wil weet ik nog niet, grootste punt daar is het esthetische aspect van de kabels naar de luidsprekers aan het plafond.
Een vals plafond (spandoek) zou dan handig zijn, maar ik heb net een nieuwe keuken gezet en ben volop bezig overal nieuwe laminaatvloer te leggen.