Citaat van: AudioPhillie op oktober 02, 2023, 10:43:36Maar de specs spreken over 75 W per kanaal?
Op het moment dat ik met mijn huidige set van single wire (NordOst Red Dawn) met jumpers overging naar full wire/bi-amp (NO Red Dawn voor hoog op speakers A en NO Blue Heaven voor laag op speakers B) was het effect echt bijzonder groot. In de positieve zin van het woord.
Komt dat dan alleen doordat de diameter/oppervlak van de kabels werd verdubbeld?
Inderdaad per kanaal, inclusief een grote zak zout korrels, want ook daar nemen fabriekanten vaak een loopje mee en geven soms zelfs de waarde op bij 10% vervorming
Hoe dan ook maakt het niet uit hoe de aansluiting naar de speaker gedaan wordt, het komt uit 1 voeding !
Passieve Bi-Amp = gescheiden hoog en laag uit 1 voeding, 1 versterker
Actieve Bi-Amp = gescheiden hoog en laag uit 2 voedingen (dus 2 versterkers, een op het hoog bijvb. een buizen versterker, op het laag een krachtige Solidstate versterker) en GEEN crossover filters in de speakers, want dat regelen de versterkers.
Bi-Wire = niks......
Ik ga liever niet in discussie over passive Bi-wire / Bi-amp en dan de "hoorbare" resultaten, maar jij benoemd dat je nu Bi-amp gebruikt, heb je dan ook twee versterkers ?
Ik weet niet wat
Full Wire Bi-amp is
Ook het gebruik van 2 verschillende draden voor hoog en laag, staat het Net vol mee, zowel voor als tegenstanders.
Dit zijn discussies van vele honderden pagina's.
Ik weet een ding zeker, de speaker draden fabriekanten verdienen er goed aan
En, als jij verschil hoort, prima, dan is het doel bereikt, daar gaat het om, wat JIJ waarneemt in jou kamer !