Ik koop meestal merken zoals Oehlbach of Clicktronic, maar die zijn aan de prijs waarbij Clicktronic een stapje goedkoper is dan de Duitser.
Ik had nu 15 meter nodig en dat loopt voor Oehlbach ernstig in de papieren met prijzen richting 300 euro, mede omdat dit dure NF serie betreft op deze lengte.
Clicktronic heeft dan 10 en 5 meter, dus met een koppestuk aan elkaar, dit kost dan rond de 60,00 euro, een mooie midden prijs.
Maar goed, ik zie een dubbel afgeschermde subwooferkabel staan voor
17,95........
Dubbelafgeschermd is sowieso goed dus denk ik, wat kan hier nu mis mee gaan ?
Nou..........genoeg !
Ik sluit dit audio wonder aan en start de boel op en ik op zoek naar een te verwachten 50 Hz brom. Maar nee, zo stil als een muis, top !
Wel hoor ik tijdens de opstart van de sub (SVS SB1000 Pro) een lichte brom die van zacht naar harder gaat en weer weg, in de US noemen ze dit een "Power Surge".
Ik trek de kabel eruit, doe de sub weer aan, en stil !
Kabel terug en de start brom is er weer maar daarna is alles weer stil, dus denk ik, ok, dit zit me niet lekker maar alleen dit bij de opstart valt nog mee voor dit geld, maar wel vreemd.
Ik ga muziek opzetten en denk, het lijkt wel of ik iets door de muziek heen hoor, een soort echo.
Muziek zachter en de echo is weg, iets harder en de echo is er weer.......
Zoeken, zoeken, zoeken, komt het verdomme uit die ene sub waar die goedkope kabel aan zit !
Kabel eraf, Clicktronic erop en stil..........
Die ga ik niet meer gebruiken dus open gemaakt en komt er een werkelijk pis dun solide koperen draadje van 0.5 mm te voorschijn die dan het signaal over die 15 meter moet voort brengen.
Wel de beloofde dubbele afscherming, de massa draad gevlochten en een alumunium folie er omheen.
Gezien de afstand en weerstand zal hier het probleem ontstaan met dat 0.5 mm koper draadje.
Goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn op korte afstanden, maar als er redelijke afstanden overbrugd moeten worden zal je toch naar 1.5-2.5 mm koper moeten.
En buiten de dikte is een gevlochten kern ook van belang, die solide 0.5 mm kabel was ook nog eens zo stug dat de kabel een eigen leven leiden, en draaide en ging liggen zoals de kabel zelf wilde