Citaat van: Audio addict op december 04, 2021, 08:53:51
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat kan als je ze niet nieuw in een winkel koopt.
Als ik zulke toch vrij grote en zware luidsprekers te koop had staan ging ik daar echt niet mee zeulen naar iemand anders thuis toe.
Dat is het risico met gebruikt kopen, dat een particuliere verkoper zegt dat het inderdaad alleen bij hem thuis te beluisteren is.
Zou ik dus nooit doen voor dit soort bedragen, of het risico voor lief nemen.
Dan maar een speaker een stap lager in de serie en die dan nieuw kopen met de mogelijkheid van retour.
Je zou bijvoorbeeld een boekenplank model uit die serie kunnen laten komen, bevalt die dan zal zijn grote broer ook goed klinken, daar zal een winkel altijd aan mee werken.
Maar voor een particuliere verkoper blijft dit lastig........
De kamer, jouw kamer, bepaald voor 90% hoe een speaker zal klinken, en dan kan een merk onprettig klinken terwijl die in de winkel of bij iemand anders thuis voor jou goed klonk.
Blijft een lastig fenomeen en wordt vaak vergeten met de nodige teleurstellingen achteraf
Ik moet wel zeggen dat ik al vele speaker merken en modellen heb doorlopen, en altijd in dezelfde kamer.
Maar over het algemeen klinkt voor mij ieder gerenommeerd merk best ok, de een heeft dit, de ander dat, maar een totale afknapper (op zeer goedkope budget merken na) heb ik nooit gehad.
Alles gaat wennen maar daar moet je wel wat tijd voor geven.
Kom je van een merk met nadruk op hoge tonen, en ga je naar een merk met nadruk op midden, of met duidelijk meer of minder bass, dan zal je moeten wennen.