Vandaag tussen de sneeuwbuien door, naar het altijd swingende Aduard gereden.
Daar werd ik samen met JRM, hartelijk ontvangen door de fam. S.
Na een kennismakingsrondje en een heerlijke bak koffie met Groninger koek, gingen we naar het zolder, naar Rene's dedicated luisterruimte.
Het eerste wat in het oog sprong was de buizen ev; wat een beest, met 4 condensatoren formaatje Cola blik

en een hele rij gloeiende buisjes, jammie

. Over de speakers was ik op voorhand ietwat sceptisch; B&W 7 cdm nt; zeker niet om hun verschijningsvorm, maar wel over hun formaat versus de luisterruimte en wetende dat het vermogen hongerige speakers zijn, hier aangesloten op buisjes. Als dat maar goed gaat.
Echter namen de eerste klanken direct alle twijfel weg; wat een heerlijk, gloedvol midden. Stemmen klonken kleurrijk, karaktervol. En dan het stereobeeld; snaar strak, mes scherp. E.e.a. kwam vast ook op het conto van de buizen pre, de getweakte (sa)cdp en de prima akoestiek van de luisterruimte.
Na wat langer luisteren, naar divers materiaal, werd echter ook duidelijk dat de set vooral uitblinkt in genre's met wat kleinere bezettingen, zoals jazz, singer- songwriter, blues of rustige soul muziek. Nogmaals; die stemmen

. Bij wat steviger werk, ga je wat controle in het fundament missen. Daarvoor hebben deze ls waarschijnlijk (nog) meer stroom nodig.
Na een heerlijke lunch, werd als toetje JRM aangesloten op de ev.
Nee, niet JRM aka Marcel, maar de JRM ls.

. Wederom was ik verrast, verrast door de totaal andere sound en karakteristiek dan de B&W's. Daar waar die laatsten er een kleurrijk en intiem beeld neerzetten, brengen de JRM's duidelijk meer dynamiek, een meer open geluidsbeeld en een andere, wat frissere sounding, echter zonder enige vorm van scherpte. Het klinkt allemaal meer to the point, wat puntiger. Ook fraai, genieten

.
Rene, wat een luxe; de beschikking hebben over een dedicated luisterruimte en twee karaktervolle set speakers. En òf de JRM ls waren hun tijd ver vooruit, òf de ontwikkeling van speakers is de afgelopen decennia toch minder relevant geweest dan dat sommigen beweren 🤔.
Marcel en Rene, dank voor de gezelligheid en de mooie muziek 🎶.
Rene/familie S., dank voor jouw/jullie gastvrijheid; ik heb genoten 👍🏻.