Citaat van: Cornelis1921 op oktober 08, 2014, 00:01:53
Vaughan Williams: Job - London Symphony Orchestra o.l.v. Adrian Boult (EMI, (P)1968).
En wederom.

Liefhebbers van Vaughan Williams vindt men niet zo snel terug onder die van Bruckner, Mahler, Rachmaninov en Shostakovich, die ander grote symfonische componisten uit zijn tijd. Misschien omdat de muziek van VW te Engels is? Ondanks dat ik een echte liefhebber ben van die andere vier ben ik ook een echte liefhebber van Vaughan Williams. Hij pakte mij al snel muzikaal bij de lurven om mij nooit meer los te laten.
De muziek van Vaughan Williams getuigt van een enorme eigenheid en grote herkenbaarheid die toch niet verveeld. Ook hij componeerde "maar" 9 symphonïeën, de beroemde romance voor viool en orkest 'The Lark Ascending', een pianoconcert het (bovenstaande) ballet 'Job', de fantasia's 'On Greensleeves' en 'On a Theme by Thomas Tallis', de opera 'The Pilgrim's Progress', een requiem en vele andere koorwerken, evenals bewerkingen van sacrale en profane andere koorwerken. Alleen het aantal kamermuziekwerken van zijn hand zijn zeldzaam; hij componeerde vooral voor koren en orkesten. Ik zeg weleens: Waar Vaughan Willliams een heel muzikaal oeuvre voor nodig had, zei (zijn studiemaaatje en dierbare vriend) Gustav Holst het met één enkele suite: The Planets.