Ik heb dit weekend wat zitten vergelijken.
Had dit nooit eerder gedaan en heb daarvoor heel de woonkamer wat overhoop gezet.
Eerst gespeeld met de speakers, omdat deze wat ver uit elkaar staan. Heb ze dus uun paar meters verplaatst, wat van de muur weg, dan weer terug en uiteindelijk door wat meubels te verplaatsen een mooie oplossing gevonden, voor de speakers. Mijn vrouw vind het een stuk minder, maar ik heb gezegd dat ze terug in de hoek gingen. Ondertussen staan ze er nog.

De klank is toataal anders. Ik verlies is laag (logisch) maar vind een grote verbetering in het totaal "beeld". Alles staat nu op zijn plaats en heb geen leegte (relatief) in het midden.
Ik hoor nu eigelijk de muziek in zijn geheel, waar ik daarvoor veel meer kon horen dat de klank uit de hoeken kwam. Wat niet slecht is, maar minder "natuurlijk", althans voor klassiek.
Als dat klaar was heb ik verschillende versterkers naar de woonkamer gebracht om eens te vergelijken. De bedoeling was om de verschillende uit de Esotec serie te vergelijken, maar op het laatst toch de 240 en de SM500 erbij gehaald om grotere veschillen bij elkaar te hebben.
Dus eerst:
Bron: SA15
Speakers: Triangle Genèse Lyrr
Voorversterker: SC6
Versterker SM7
Daarna: SM8
dan SM6
dan SM11
dan Model 240
en ten slotte SM500
Daarna nog wat overgegaan tussen SM7, SM11 en Model 240.
Eertse indruk: ze versterken allemaal goed (gelukkig

)
Ik ben niet zo een believer dat er grote verschillen zijn in versterkers, vanaf het moment dat ze goed ontworpen zijn en correct werken,....
Ik heb verschillende stukken beluisterd (alles op CD, geen SACD)
Adele: Set to the fire (origineel + remixe)
Dire Straits: Private investigation
Mozart: Piano Concerto n° 27
Tschaikowsky: Violonconcert (Von Karajan & Anne-Sophie Mutter)
Om te eindigen de Live opname van Norah Jones in Texas op Vinyl (SL1200 MKII)
Tussen de SM6, 7 en 8 is het heel moeilijk om echte (grote) verschillen te horen.
Heb een hele tijd geluisterd, want ik moest ook wat wennen aan de nieuwe plaatsing van de speakers.
Zeer evenwichtig, goed aanwezig in het laag, zeer helder zonder er moe van te worden.
Ik ga geen proza schrijven over het geluid zelf, ik vind dit verschrikkelijk moeilijk en vaak valt men in onbegrijpbare taal.
De SM11 daarna gaat een stuk verder bij hoger volume, meer laag, zeer helder, maar altijd blijft het zacht, doet de oren geen pijn als ik me zo mag uidrukken.
De concertzaal wordt wat groter dan bij de anderen.
De Model 240, daar hoorde ik een groter verschil. Ook zeer mooi, maar ietsje agressiever, toch zeker t.o.v. de SM11, die heb ik direct met elkaar vergeleken. Hij heeft heel wat reserve en kan zeer laag gaan.
Deze werd ook niet ontworpen voor de CD in tegenstelling tot de SM11 (maar zonder zijn SC11, want hier was hij aangesloten op de SC6 die ook van voor de CD was)
En als laatste de SM500. De eerste noten zijn indrukwekkend, op Private investigation was het. Maar als men wat hoger gaat dan is het verschil met de SM11 beter hoorbaar. Hij heeft geen reserve (normaal: 2 x 60 t.o.v. 2 x 200) Als men luider gaat dan wordt het minder duidelijk, de bass en hoog zijn minder mooi.
Ik zou zeggen dat de SM11 er het beste uitkomt. De 6, 7 en 8 zijn volgens mij ook zeer goed en staan zeer dicht bij elkaar, de 240 is iets anders, maar ik was toch onder de indruk naast mijn SM11. En de 500 (SM weliswaar) komt op de laatste plaats.
Nogmaals het is mijn indruk met mijn oren, waarschijnlijk niet 100% objectief, maar ik dacht toch kleine verschillen te horen.
Ter conclusie zou ik zeggen dat de SM11 mij nooit heeft teleurgesteld in al die jaren. Het is een mooi, zwaar, zeer goed gebouwd toestel.
De SM7 en 6 heb ik nog niet bijzonder lang, maar tot hiertoe veel plezier van gehad.
De 8 is goed, maar de Quater A heeft me toch wat problemen bezorgd en heeft wat kwaliteit betreft volgens mij geen meerwaarde, wel psychologisch, het werkt in classe A (ja ik weet het, geen echte

)
Mijn vorige is 2 maal hersteld geweest 3rde keer was teveel. (voor hem)
De 240 heb ik al jaren, onlangs een nieuw leven gekregen en werkt mooi. Maar ik zie graag wat hij doet en deze doet alles van binnen, laat niets "zien".
Hieronder nog een paar mooie foto's die ik heb kunnen nemen.