Straks 'Sink the Bismarck!' (UK, 1960, Kenneth More/ Dana Wynter e.v.a./ Lewis Gilbert, regie) kijken van DVD geupscaled naar 1080p. En dat voor het eerst met mijn BD-speler en flatscreen.
De film zag als eerste film voor vanaf 14 jaar (filmkeuring anno toen) in februari 1971 vlak na mijn 14e verjaardag. Ik was blij, zeer blij want ik wilde juist die film dolgraag zien. Waarom is groot raadsel maar ik denk termen van 'David verslaat Goliath' of 'goed overwint kwaad' of zoiets. Ik heb de film tegen de twintigtal keren gezien en hij blijft fascineren. Vooral de volhardendheid, doorzettingsvermogen en onversaagdheid van Sea Captain Shepard spreken mij erg aan. Het lijkt op mijn houding t.o.v. hoe ik mijn doel probeer te bereiken: nooit opgeven, alle middelen zijn toegestaan en verliezen is geen optie. Wel (op tijd) loslaten

maar dat gebeurd alleen wanneer ik inzie dat er niets te winnen valt en dus ook niet te verliezen valt. (Vooral deze laatste zin extra goed lezen, bevat een mooie nuance.

)
Sterven voor de schoonheid is hetzelfde als sterven in schoonheid. Beauty* is beguiling and deadly. Its kills every sense of reason in you and lifts you into paradise only by the force of it.
* Love without eros (agape).