Recente berichten

#11
Techniek / Ik ben zoek naar een spindel v...
Laatste bericht door BasStienen - mei 30, 2025, 21:39:51
Ik ben op zoek naar een motorspindel voor mijn Marantz 6150 platenspeler. Standaard op internet nergens te vinden
#12
Te koop / gezocht / Re: Te koop Marantz UD7006
Laatste bericht door Gerard SR7007 - mei 30, 2025, 15:43:08
Sorry lange tijd door drukte niet meer gekeken. Hij is nog te koop.

Met vriendelijke groet,

Gerard
#13
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door dmeerpa - mei 30, 2025, 13:52:58
Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:36:18Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.
Ik reageerde vooral op het volgende dat je zei, en vooral je laatste conclusie die ik mogelijks verkeerde interpreteerde.

Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:14:58En als ze allemaal dezelfde auto-negotiatie gebruikten, dan zou je toch verwachten dat ze nadien ook met dezelfde snelheid downloaden? Of maakt de snelheid die ze overeenkomen en waarmee uiteindelijk gedownload wordt daar geen deel van uit?
Nee dat komt niet overeen om meerdere redenen.

Auto-negotiate is telkens tussen 2 netwekr componenten. bv tussen uw Marantz speler en uw netwerk swith/hub/router.

Zo is het mogelijk dat le Marantz speler via de kabel via auto-negotiatie 100mbit verbonden is met een switch die in uw audiokast staat, en deze op zijn buurt verbonden is met de (Ziggo)router aan 1Gbit bekomen via auto-negotiatie. Neem dat uw router met uw provider verbonden is via Fiber dan kan die fysieke verbinding zelfs 25Gbit zijn.

Wanneer er nu 'gepraat wordt' tussen deze componenten weten ze dat ze niet sneller mogen sturen dan de snelheid afgesproken via in dit geval de auto-negotiatie. Dat wil niet zeggen dat uw uiteindelijke data aan die snelheid wordt doorgestuurd.
Zo'n datapakket bestaat uit meer dan de uiteindelijke data. We noemen die extra, overhead, dat bestaat onder andere uit handshaking, protocol specifieke data waaronder eventeel error detectie, ... Dat is ook de reden dat een Wifi verbinding die een verbiding aangeeft van 1200 Mbps de reële downloadsnelheid veel lager ligt dan bij een ethernet verbinding van 1Gbps (1000Mbps) dat doordat er veel meer overhead is. Terwijl "auto-onderhandeling" in de context van Ethernet gebruikt wordt, is er geen direct equivalente functie in WiFi. In WiFi zijn er wel verschillende frequentiekanalen en snelheidsinstellingen, maar die worden automatisch gekozen op basis van de omgeving en de ondersteuning van het apparaat. In WiFi is er dus wel een vorm van automatische optimalisatie, maar niet specifiek "autonegotiatie" zoals bij Ethernet, maar dat vergt dus weer meer overhead. Er zullen draadloos ook meer errors optreden en resends. Weet ook dat wanneer er iets over een netwerk verstuurd wordt, elk device meeluisterd, echter die zal het frame rejecten met de boodschap niet voor mij. Bij Wifi wordt het ook verstuurd naar alle toestellen op hetzelfde kanaal, dus mogelijks ook de buren, daar zal het ook geweigerd worden omdat de SSID niet klopt. Maar dat verwerpen wordt ook via een communicatie naar de zender medegedeeld, dus allemaal extra netwerk traffic.

Bij streaming wordt er vaak weinig aandacht geschonken aan error detectie, snelheid is daar belangrijker dan een correct pakketje de impact van een fout ontvangen data is te verwaarlozen en vaak zullen we dat in het geluid of beeld niet merken. Echter zouden er teveel resends gebeuren, dan bestaat de kans dat het geluid of beeld gaat happeren.

Verder moet je die bv 100Mbit zien als de maximum snelheid op de snelweg. Het is niet omdat je 130 km/u mag rijden, dat je het ook kan rijden. Je deelt het netwerk met andere apparaten, ik ik zeg "het" netwerk en niet "uw" netwerk, want dat netwerk is tussen uw Marantz en de Tidal server/cloud. Dus servers, switches, netwerk verbindingen kunnen zwaar belast zijn waardoor je een heel stuk uit de buurt blijft van de 100Mbit.
een mooi voorbeeld zijn de illegale sporstreams, die vaak happeren of vastlopen, dat is puur door verzadigde netwerken of hardware bij de illegale verspreider.

Ook is het mogelijk dat andere hardware die niet direct met het netwerk te maken hebben niet kan volgen. Thuis is mijn Desktop via een 2x25Gbit fiber verbonden met mijn NAS. Deze verbinding worden simultaan gebruikt en dus heb ik een reële fysieke verbinding van 50Gbit. Doch de RAID-5 SSD setup in de NAS beperkt de schrijfsnelheid van en naar de NAS naar respectivelijk 18 en 8Gbit.

Verer kan je via software ook de bandbreedte beperken, mooi voorbeeld zijn veel torrent downloaders waar je kan zeggen gebruik maar x% van de maximaal bandbreedte (lees verbindingssnelheid).

Enige wat vaststaat de reële download snelheid kan nooit hoger liggen dan de afgesproken snelheid.


Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:14:58Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij zelf geen Tidal gebruikt? En dat je ook niet hebt geverifieerd of wat ik meen te te zien klopt en bij jou ook gebeurt?
Ik heb het wel ooit geprobeerd vermoed ik met één of andere trial zoals ik ook al deed met Qubiz. Maar ik maak er te weinig gebruik van om daar geld aan te geven. Ik heb 3 maand gratis Apple Music gehad, ik heb het 2 keer gebruikt, 1 maal was toen de koper kwam kijken naar mijn Wharfedale Opus 2 speakers en een bepaalde song erop wou horen.

Ik heb op mijn NAS zo'n 54270 nummers staan waarvan 7350 LossLess, en speel die af via Heos.
#14
Bronnen / Re: Probleem na HEOS firmware ...
Laatste bericht door Jokke - mei 29, 2025, 18:17:06
HEOS iOS App: 3.67.450
HEOS Android App / Kindle Fire App: 3.67.451
HEOS Firmware: 3.67.460

komt eraan.

Het probleem met Tidal Connect zou dan opgelost zijn.  hello
#15
Bronnen / Re: HD radiostreams gezocht
Laatste bericht door Jokke - mei 29, 2025, 18:13:44
Met de nieuwe HEOS update

HEOS iOS App: 3.67.450
HEOS Android App / Kindle Fire App: 3.67.451
HEOS Firmware: 3.67.460

wordt het mogelijk de URL van een radiostation in te geven in de HEOS app.  pompom
#16
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door Jokke - mei 29, 2025, 17:30:18
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:24:08https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available

Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.
Fixed: The sound interrupts, and afterward, distorted noise is played when streaming Hi-Res tracks via Tidal Connect
#17
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door RHK - mei 29, 2025, 17:29:26
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:22:03Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.
Johan Cruyff zei wel eens, "Je ziet het pas als je het door hebt".  8-)
#18
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door lemon - mei 29, 2025, 16:24:08
Citaat van: lemon op april 21, 2025, 17:06:54Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.

https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available

Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.
#19
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door lemon - mei 29, 2025, 16:22:03
Citaat van: RHK op mei 28, 2025, 13:47:50Als je eenmaal weet hoe het moet is het simpel.  8-)

Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.
#20
Home Theater / Re: Marantz Cinema 30 + Tidal ...
Laatste bericht door lemon - mei 29, 2025, 16:14:58
Citaat van: dmeerpa op mei 29, 2025, 10:42:05Hoe men het voorzien heeft kan ik niet zeggen, wel dat het niks te maken heeft met de auto-negotiotion.
dat staat zelfs volledig los van uw streaming.
Zonder te technisch te worden, moet je weten dat een netwerk gebruik maakt van het OSI model die uit 7 lagen bestaat.
Autonegotiatie vindt plaats binnen de fysieke laag (laag 1) om de optimale transmissieparameters tussen twee aangesloten apparaten te bepalen. De optimale transmissieparameters worden daarna gebruikt voor alle netwerkverkeer.
Uw streaming protocols vinden plaats in de laagste laag (laag 7) oftewel wat we de applicatie laag noemen van het OSI model.


Gezien andere manieren geen problemen geven, zie ik geen problemen in de lagen 1 tot 6 van het OSI model. Als het al een netwerk probleem is, moet je die zoeken in de laag 7 (applicatie laag) en dat zou dan een probleem zijn in het gebruikte streaming protocol en is dus softwarematig.

Een protocol moet je zien als een gemeenschappelijke taal. Zodra de zender of de ontvanger een andere taal spreken verstaan ze elkaar niet en gebeurd er niks.
Maar zelfs als ze de zelfde taal spreken, kan door een programmeer fout een foutje zorgen dat iets niet 100% wordt verstaan.

Een bug in het streamingprotocol bij de zender of de ontvanger zie ik niet als gevolg hebben dat de song eerst volledig wordt gedownload alvorens af te spelen, dit lijkt me echt wel de intentie van de toepassing. Een bug in het protocol zal eerder zorgen dat alles vastloopt, of dat er even een happering optreed. Dat zal vooral afhangen hoe goed de code een onvoorziene fout opvangt of hoe ernstig de fout is.




Ja natuurlijk is het een software-protocol-laag-probleem. En geen hardware probleem. Hoewel de help-desk van Marantz me Marantz me had aangeraden het 'ding' terug te brengen naar de verkoper onder garantie.

Maar dat heb ik niet gedaan omdat ik daar niet in geloofde. En natuurlijk is het geen netwerk-probleem. Het is een gevolg van verkeerde implementatie van een of ander streamingsprotocol. Dat werkt voor elke streamingsdienst anders. Want je kunt niet met abonnement op de ene dienst een andere gebruiken.

Ze maken ook niet allemaal gebruik van dezelfde streamingsmethode. En ze coderen ook niet allemaal met dezelfde methode om te voorkomen dat je makkelijk muziek kunt downloaden en kopiëren. En als ze allemaal dezelfde auto-negotiatie gebruikten, dan zou je toch verwachten dat ze nadien ook met dezelfde snelheid downloaden? Of maakt de snelheid die ze overeenkomen en waarmee uiteindelijk gedownload wordt daar geen deel van uit?

Het enige dat ik zie is dat er een groot verschil bestaat tussen de manier waarop de Tidal app werkt en andere app's. Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij zelf geen Tidal gebruikt? En dat je ook niet hebt geverifieerd of wat ik meen te te zien klopt en bij jou ook gebeurt?

Dat zou wel jammer zijn.

Vandaag verschijnt een nieuwe firmware-update om de beschreven ellende te verhelpen.