Recente berichten
#1
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door RHK - Gisteren om 23:36:18Het tekort in laag is uiteraard niet de bedoeling. Jij moet ook rekening houden met de buren en je hebt het akoestische probleem.
Het laag wordt bij mij met de Rel High level aansluiting heel mooi aangevuld in stereo. Eenmaal naar wens ingesteld, is het laag in stereo aanwezig wanneer het uiteraard ook in de bron zit.
De Rel staat in stereo geïntegreerd mee te doen op laag volume en het klinkt net alsof het dan uit je fronts vandaan komt, niet te zwaar maar een mooi strak laag.
De aanschaf van de Rel was in dit geval wel het sop van de kolen waard, die uitdrukking kennen wij hier ook.
Het laag wordt bij mij met de Rel High level aansluiting heel mooi aangevuld in stereo. Eenmaal naar wens ingesteld, is het laag in stereo aanwezig wanneer het uiteraard ook in de bron zit.
De Rel staat in stereo geïntegreerd mee te doen op laag volume en het klinkt net alsof het dan uit je fronts vandaan komt, niet te zwaar maar een mooi strak laag.
De aanschaf van de Rel was in dit geval wel het sop van de kolen waard, die uitdrukking kennen wij hier ook.
#2
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 21:47:39Citaat van: RHK op Gisteren om 15:18:19Ja, aan de huiskamervorm kan je niks veranderen, dan is de nieuwe Dirac ART wellicht een uitkomst. Ik denk dat Dirac bij mij voor film ook nog wel wat zou kunnen verbeteren, maar dat weet ik pas als ik het uitprobeer. Voor nu is de Audyssey config. bij mij voor film behoorlijk goed en stereo in pure direct zonder correctie uitstekend.
Dus ik ga voorlopig niet knoeien en laat het zo.![]()
Grote verschil tussen Audyssey en DIRAC (zowel Bass Control als ART) bij film is de het laag.
Ik denk dat dit ook een deel van de reden was dat ik Dynamic EQ gebruikte met Audessey. In een appartement ben je toch voorzichtiger met de volumeknop en dan hield Dynamic EQ om de lage effecten beter merkbaar te maken.
Met DIRAC was dat wennen want dat bestond niet, maar met de juiste curves kan je een gelijkaardig effect bekomen, en dan merk je snel dat het laag eigenlijk veel beter is (in mijn geval dan toch, vermoedelijk door de niet ideale ruimte en niet optimale locatie van de sub) en ART heeft daar nu nog een paar stapjes bij gedaan.
Voordeel van ART is dat het een online aankoop is en dus bedenktijd hebt, dus je kan aankopen, proberen en als het niet bevalt de aankoop anuleren.
Maar als het goed klink, is de vraag of het sop wel de kolen waard is (geen idee of jullie die uitdrukking kennen in Nederland).
Mijn gehoor was ontevreden van het laag in Pure Direct, en REW meetingen bevestigden dat. Audessey kon in het laag bij stereo niet overtuigen zelfs met custom curves, zoals al eerder eens gezegd ik miste body.
Dus toen ik lovende verhalen zag van DIRAC deze gekocht en dat was beter, alleen vond ik nog steeds body te missen bij stereo.
Wanneer ik switchte tussen Pure Direct en Audyssey/Dirac BC dan klonk het echt totaal anders op alle vlakken.
Wanneer ik nu switch tussen Pure Direct en Dirac ART, klinkt dit hetzelfde en dat had ik nooit verwacht. Alleen is bij ART het laag veel strakker en klinkt het beter over de hele lijn (door de vlakkere respons weergave).
Kortom omdat ik merkte en het ook wist door meetingen dat er hier issues waren, was de keuze voor DIRAC eentje die ik moest proberen (met succes).
Ik heb al aankopen gedaan die evenduur of duurder waren die minder resultaat hebben geleverd.
#3
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door RHK - Gisteren om 15:18:19Ja, aan de huiskamervorm kan je niks veranderen, dan is de nieuwe Dirac ART wellicht een uitkomst. Ik denk dat Dirac bij mij voor film ook nog wel wat zou kunnen verbeteren, maar dat weet ik pas als ik het uitprobeer. Voor nu is de Audyssey config. bij mij voor film behoorlijk goed en stereo in pure direct zonder correctie uitstekend.
Dus ik ga voorlopig niet knoeien en laat het zo.
Dus ik ga voorlopig niet knoeien en laat het zo.
#4
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 12:57:52Citaat van: RHK op december 02, 2025, 19:20:44En toch weer bijzonder, op pure direct draai ik stereo zonder enkele roomcorrectie met de Rel High level aansluiting als toevoeging en dan klinkt het prima. Laat maar weer zien dat akoestiek en apparatuur ook weer het verschil maken. Althans , dan heb ik geluk met mijn huiskamer als luisterruimte.
Zoals @Marvin al aanhaalde is er veel verschil in opnames, maar ook bij de gebruikte instrumenten.
Pure Direct klonk hier zeker niet slecht of mag ik zeggen prima zolang er niet teveel laag was.
Ik heb een woonkamer in L vorm, en de meetingen van mijn subwoofer tonen een heel grillige curve.
Tussen de 12 en 20Hz heb ik zelfs een diep dal dat zelfs ART er niet uit krijgt.
Ik kan mijn sub tweaken tussen 12, 16 en 20Hz. Daarmee kan ik het dal en de kloof verkleinen maar ik verlies dan wel output op 12Hz.
Heelaas kan ik vandaag de sub nergens anders kwijt. Ik heb toen ik nieuwe laminaat ging leggen geprobeerd om ze aan de andere kant van de woonkamer te plaatsen (mocht dat lukken kon ik onder de vloer een kabelgoot voorzien voor de subwooferkabel. Maar die lompe bak stond paste estetisch totaal niet op die plek.
Een kleinere 2de sub zou misschien wel lukken (alleen zou ik die dan draadloos moeten verbinden), en is de vraag of die de gebreken van de grote zou kunnen opvullen.
Nu de vraag is of ik überhaupt veel mis onder die 20 of beter 21.2Hz volgens REW.
Nu DIRAC ART maakte me ook wel duidelijk dat er niet alleen in het laag nog beter kon.
En als ik nu switch tussen stereo (ART) en Pure Direct en het verschil hoor, moet ik zeggen dat Pure Direct eigenlijk niet zo prima was dan ik altijd al dacht.
#5
Periferie / Re: aangepaste EQ-doelcurve v...
Laatste bericht door dmeerpa - Gisteren om 12:39:18Citaat van: Marvin op december 02, 2025, 18:50:08Dat is een behoorlijk stappen plan, fijn dat je dat deelt voor degene die nog een paar uur per dag moeten vullen.Ook deels voor mezelf mocht ik vergeten hoe het juist weer werkt![]()

Eens je de stappen kent, gaat het vrij vlug.
Het is vaak het aanpassen zelf die tijd vergt (elke aanpassing moet DIRAC alles herberekenen wat tijd vergt en dan moet je het upladen naar de receiver), opnieuw meten hoe het eruit ziet, en zeker ook luisteren of het bevalt.
Vaak wil je in het hoog of laag wat bijsturen en moet je nieuwe target curve maken en opnieuw alles opladen.
Mijn target curve voor stereo (muziek) is verschillende dan die voor surround (film).
voor surround doe ik in het laag als ik me goed herinner er 2db bij).
Gisteren ook voor het eerst een film bekeken op netflix met dolby atmos (tot ik in slaap begon te vallen).
Hier valt vooral het veel strakker laag op.
#6
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - Gisteren om 09:20:45Joni Mitchell. Het album Wild Things Run Fast.
Cd uit 1992, op Geffen Records.
Met o.a. Steve Lukather en Vinnie Colaiuta.
Oorspronkelijk uit 1982.
Straks komt de monteur om mijn cv toestand te onderhouden.
Dus ben ik vandaag al vroeg uit de veren voor een pensionado.
Cd uit 1992, op Geffen Records.
Met o.a. Steve Lukather en Vinnie Colaiuta.
Oorspronkelijk uit 1982.
Straks komt de monteur om mijn cv toestand te onderhouden.
Dus ben ik vandaag al vroeg uit de veren voor een pensionado.
#7
Bronnen / Re: Bron van nieuwe geperste L...
Laatste bericht door ArjenAH - december 02, 2025, 21:52:58Citaat van: Marvin op december 02, 2025, 19:12:29Als je een beetje googled op 'eigen lp laten persen' dan kom je een heel eind op weg.We leven nu in het digitale tijdperk en moeten maar gewoon meedoen. Het is wel leuk om met die oude apparatuur te hobbyen.
Hoe groter het bestand, hoe minder er op de plaat kan.
Veel bass neemt ook meer ruimte in beslag, te veel hoog wordt ook gedempt.
Opzich wel leuk om je daar in in te lezen.
Als je het analoog wilt aanleveren, dan moet zo'n drukkerij er ook de juiste apparatuur voor hebben.
Dus er is wel wat keuze voor de artiest, maar wie neemt er nu nog op in de studio met een bandrecorder?
Toevallig in dat nieuwe zangprogramma met die Volendammer, Nick denk ik, liet de Kik zijn studio even zien.
Dikke Tannoy speakers, en alles analoog.
Nick keek zijn ogen uit, dat ging ver terug in de tijd.
Wat die zanger, Maarten Walraven ofzo, ook zei; het kost zoveel tijd en geld om al die ouwe analoge apparatuur te onderhouden om het het goed werkend te houden. Dat zie je niet veel meer.
Gewoon een MacBook en digitaal opnemen is veel simpeler.
ik heb ook dat programma van Nick gezien, ja was indrukwekkend.
#8
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door Marvin - december 02, 2025, 19:38:05Er zal vast ruimte zijn om het nog verder te perfectioneren, misschien dat het gebruik van een EQ me de rust heeft gegeven, als het niet naar m'n zin is dan pas ik het gewoon aan.
Niet alle muziek is hetzelfde opgenomen, dus een perfect systeem voor alles is er niet.
Dus dat pas ik aan als het me niet kan bekoren.
Niet alle muziek is hetzelfde opgenomen, dus een perfect systeem voor alles is er niet.
Dus dat pas ik aan als het me niet kan bekoren.
#9
Sets van leden / Re: De set van dmeerpa
Laatste bericht door RHK - december 02, 2025, 19:20:44En toch weer bijzonder, op pure direct draai ik stereo zonder enkele roomcorrectie met de Rel High level aansluiting als toevoeging en dan klinkt het prima. Laat maar weer zien dat akoestiek en apparatuur ook weer het verschil maken. Althans , dan heb ik geluk met mijn huiskamer als luisterruimte.
#10
Bronnen / Re: Bron van nieuwe geperste L...
Laatste bericht door Marvin - december 02, 2025, 19:12:29Als je een beetje googled op 'eigen lp laten persen' dan kom je een heel eind op weg.
Hoe groter het bestand, hoe minder er op de plaat kan.
Veel bass neemt ook meer ruimte in beslag, te veel hoog wordt ook gedempt.
Opzich wel leuk om je daar in in te lezen.
Als je het analoog wilt aanleveren, dan moet zo'n drukkerij er ook de juiste apparatuur voor hebben.
Dus er is wel wat keuze voor de artiest, maar wie neemt er nu nog op in de studio met een bandrecorder?
Toevallig in dat nieuwe zangprogramma met die Volendammer, Nick denk ik, liet de Kik zijn studio even zien.
Dikke Tannoy speakers, en alles analoog.
Nick keek zijn ogen uit, dat ging ver terug in de tijd.
Wat die zanger, Maarten Walraven ofzo, ook zei; het kost zoveel tijd en geld om al die ouwe analoge apparatuur te onderhouden om het het goed werkend te houden. Dat zie je niet veel meer.
Gewoon een MacBook en digitaal opnemen is veel simpeler.
Hoe groter het bestand, hoe minder er op de plaat kan.
Veel bass neemt ook meer ruimte in beslag, te veel hoog wordt ook gedempt.
Opzich wel leuk om je daar in in te lezen.
Als je het analoog wilt aanleveren, dan moet zo'n drukkerij er ook de juiste apparatuur voor hebben.
Dus er is wel wat keuze voor de artiest, maar wie neemt er nu nog op in de studio met een bandrecorder?
Toevallig in dat nieuwe zangprogramma met die Volendammer, Nick denk ik, liet de Kik zijn studio even zien.
Dikke Tannoy speakers, en alles analoog.
Nick keek zijn ogen uit, dat ging ver terug in de tijd.
Wat die zanger, Maarten Walraven ofzo, ook zei; het kost zoveel tijd en geld om al die ouwe analoge apparatuur te onderhouden om het het goed werkend te houden. Dat zie je niet veel meer.
Gewoon een MacBook en digitaal opnemen is veel simpeler.
