Nieuwe Marantz M4, streamer met 4 stereo versterkers

Gestart door dmeerpa, mei 29, 2024, 16:47:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa





Marantz heeft de Model M4 aangekondigd. Volgens de ontwerpers is de Model M4 een innovatieve en intelligente kijk op de moderne custum-install versterker. De Model M4 bevat vier HEOS-modules en kan in een 19-inch rek worden gemonteerd, maar hij is mooi genoeg om in het zicht te plaatsen. De Model M4 kan met zijn acht kanalen van elk 100 Watt vier zones van geluid voorzien. De eindtrappen kunnen ook worden gebrugd. Prijs is 3499$.


Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Emiel77

Mooi ding.

Zo te zien kunnen paren van 2 eindtrappen gebrugd worden waardoor er 2 zones overblijven gebrugd.
Meer dan genoeg vermogen lijkt me.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

dmeerpa

Citaat van: Emiel77 op mei 29, 2024, 20:05:22Mooi ding.

Zo te zien kunnen paren van 2 eindtrappen gebrugd worden waardoor er 2 zones overblijven gebrugd.
Meer dan genoeg vermogen lijkt me.

Ja je kan naar 2 zones van elk 200Watt per kanaal bij 8ohm.
Leek me leuk als vervanging van mijn Rotel, dan had alles dezelfde look, maar voor 3599$ denk ik toch er beter op de markt is.
Maar voor een multiroom oplossing (4 stuks) met Marantz kwaliteit, lijkt me dit nog aannemelijk.
Al is de vraag nog waar je die versterker moet plaatsen qua geluidsweergave...

Het lijkt niet deze van de versterker te zijn uit model 30.

Die is 100W / 200W (8/4 Ohm RMS) deze is 100W / 125W, dus hier is al een verschil
idem frequentie respons 20 Hz to 20kHz : +/- 1db vs 5 Hz to 50kHz

Verder zijn er geen stereo amps van 100W of het is de eveneens nieuwe M1.

De data komt overeen met deze van de versterker uit de Cinema 60.
Je hebt dus 2 Cinema 60's voor dezelfde prijs. Al heb je dan wel 2 zones met video weergave en meer dan 2 kanalen.
Het is dus vreemd dat ze evenveel vragen er in 2 cinema 60's samen 14 kanalen zijn en 2 videoboards vs 8 kanalen en geen video.

Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

pameijer

Misschien dat er in Amerika vraag is naar dit soort apparaten, maar in Nederland denk ik toch dat dit niet gaat werken. Je hebt wel maar 1 apparaat voor 4 kamers, maar je zult toch kabels moeten trekken naar alle 4 de kamers. Zwaar onhandig imho. In Amerika is CI veel gebruikelijker en kun je ook veel makkelijker door die kartonnen muurtjes heen komen  :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

dmeerpa

Citaat van: pameijer op mei 30, 2024, 18:11:53Misschien dat er in Amerika vraag is naar dit soort apparaten, maar in Nederland denk ik toch dat dit niet gaat werken. Je hebt wel maar 1 apparaat voor 4 kamers, maar je zult toch kabels moeten trekken naar alle 4 de kamers. Zwaar onhandig imho. In Amerika is CI veel gebruikelijker en kun je ook veel makkelijker door die kartonnen muurtjes heen komen  :evil:

Ik woon op een appartement, ik trok al kabels naar mijn keuken die ik als zone 2 heb staan.
Ik moet enkel maar een gat maken in de Ytongmuur en ik zit in mijn bureau.
Nu ik vaak van thuis uit werk speel ik vandaag daar vaak muziek. Voorlopig wel via luidsprekers aan de PC, maar een zone 3 heb ik al overwogen.
Uiteindelijk kan ik in theorie ook gemakkelijk doortrekken naar de slaapkamer, maar daar gebruik ik het niet. Badkamer kan ik ook nog. Maar daar is kwaliteit van ondergeschikt belang en is een Denon Heos speler mss wel een beter alternatief.

Mocht de M4 niet zo duur zijn zag ik er wel mogelijkheden in.

De nieuwe M1 kan wel nog een optie zijn voor zone 2 of 3.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op mei 30, 2024, 13:16:12Die is 100W / 200W (8/4 Ohm RMS) deze is 100W / 125W, dus hier is al een verschil
idem frequentie respons 20 Hz to 20kHz : +/- 1db vs 5 Hz to 50kHz

Geen idee wat ik eergisteren heb uitgespookt, maar de M1 en M4 zijn class D versterkers, terwijl de cinema 60 class A/B is.   En die blijkt plots 100W te zijn en 200W bij 6ohm.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Emiel77

#6
Een goed ontworpen klasse D versterker hoeft zeker niet slechter te zijn dan een klasse AB.
De PM-10 is ook klasse D, zelf nooit ervaren, maar hoor geluiden dat dat een erg goede HiFi versterker is.
Klasse D gaat efficiënter met energie om, kan een bepalende factor zijn bij hogere vermogens.

Ga zeker niet beweren dat de Cinema 60 per definitie slechter is ook.

Ik zie hier een vergelijking tussen HiFi en Home Cinema versterker / reciever, lijkt me geen terecht vergelijk.

Toch een aanvulling:
Over het vermogen bij afwijkende impedanties: lijkt me voornamelijk afhankelijk van de voeding in de basis.
Daarbij zijn HT receivers dan ook weer niet te vergelijken met HiFi versterkers, ja de extra kanalen vragen vermogen, maar beduidend minder dan je verwacht (de fronts doen het meeste werk is mijn idee als niet HT liefhebber).

100 W per kanaal is ook niet per definitie nodig in een thuis situatie, zeg 30 a 40 W per kanaal kan al voldoende zijn.
Belangrijker is het, in mijn beleving, dat de speakers en versterker / receiver (en ruimte) op elkaar zijn afgestemd.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

dmeerpa

#7
Citaat van: Emiel77 op mei 31, 2024, 20:51:20Ik zie hier een vergelijking tussen HiFi en Home Cinema versterker / reciever, lijkt me geen terecht vergelijk.

Ik heb tot 2 maal toe een vergelijking gemaakt tussen HiFi en Home Cinema versterkerster in mijn eigen set thuis, dus zelfde brons, luidspreker en akoestiek. En het resultaat is dat de Home Cinema versterkerster niet moest onderdoen, en het soms zelf beter deed.

Eerste keer dat ik een vergelijk deed in 2010:
  • Marantz SR8002, ik merkte dat ik ver van het volle potentieel uit de Wharfedale OPUS 2's haalde, nadien is gebleken dat de SR8002 voor die speakers gewoon niet krachtig genoeg waren, de SR8002 bleek ook maar een dampingfactor van 44 te hebben.
  • Marantz SR8002 + Rotel, qua klankkleur identiek, alleen met 250Watt per kanaal en een damping factor van >500 kwamen de OPUS 2 tot hun recht. Alles klonk net dat iets zuiverder hierdoor.
  • Marantz SR8002 + NAD C 275BEE, de track 'A Change Is Gonna Come' uit het Album Soul van Seal trok het laag op niks, ook de stem was minder dan de SR8002.
  • Marantz SR8002 + Vincent SV-232, Wat meteen opviel was het mooi en krachtige laag. Soms dacht ik dat de sub meespeelde, het totale geluidsbeeld klonk anders (niet beter maar ook niet slechter), de typische Marantz klank was ook weg, de track's 'The Ballad of Bill Hubbard' uit het album Amused To Death van Roger Waters moest de Vincent het onderspit delven als het aankwam op soundstage van de SR8002. In die track wordt een verhaal vertelt, en die hoor je normaal over je over je linkerschouder, dat was niet met de Vincent die zat veel meer linksvoor. Hotel California uit de album Hell Freezes Over van the Eagles was gewoon onaangenaam, klonk veel te schel, tot zelfs dat ik het pijnlijk vond aan de oren.
  • Vincent SV-232, zonder de SR8002 als 'pre-amp', gelijkaardig als met de SR als voor versterker

Conclusie de surround versterker had hier all-round gezien net 2 mooie hifi versterkers afgetroefd.
Nadien heb ik de SR7005 en de SR7008 gehad, en nu de Cinema 40. Deze heb ik ook telkens vergeleken met en zonder de Rotel (die ik uiteindelijk kocht), met de SR7005 was er een minimaal verschil die niet opwoog tegen het extra stroomverbruik (lees €). Vanaf de SR7008 was dat status quo. Vandaag gebruik ik de Rotel wel opnieuw, om 2 redenen ik wil naar een 7.1.4 maar ook omdat de Elysian 4's die ik nu heb 4ohm zijn, en Marantz vermeld niet dat de cinema 40 dat ondersteunt dus ik neem geen risico, want die 4ohm is uiteindelijk maar een gemiddelde. 

Sinds dit jaar heb ik nu een SACD30n, deze beschikt over een eigen voorversterker.
Ik deed dus opnieuw ene vergelijk
  • SACD 30n -> Cinema 40 + Rotel
  • SACD 30n -> Rotel
Ik kocht hiervoor speciaal een RCA switchbox zodat ik supersnel kon switchen, en ik kon geen verschil horen.

Conclusie de surround versterker doet het evengoed.

Dat een stereo versterker van 3200€ zoals het model 30 of nog duurder niet nog iets extra zal geven, wil ik wel nog geloven. Hier hebben we het nu over 4 stereo versterkers voor quasi dezelfde prijs...

En een class D mag dan de hoogste efficiëntie bieden, ze zijn niet zo hifi-getrouw. Een class AB is zeer efficiënt en heeft een superieur geluid.
Maar ben akkoord een slecht ontworpen class AB zal het niet halen van een goed ontworpen class D.

Wat ik niet snap is wat het voordeel is bij hoge vermogens, buiten dat dat uw electriciteitsfactuur beduidend lager zal zijn. Ze zullen dus minder warm worden, en dus minder grote koellichamen nodig hebben en zijn hierdoor compacter, maar door de kleinere koellichamen zijn class D versterkers ook goedkoper.

Een class D is inderdaad per definitie niet slecht, toch wil ik deze wel eens horen in een 1 op 1 met neem nu die Cinema 60.
Verder gaat dit om een multiroom (streaming) systeem, en lijkt dit niet de versterker die iemand gaat gebruiken om zijn belangrijke vloerstaanders mee aan te sturen, maar eerdere om inbouw speakers die een keuken, bureau, ... van muziek voorzien, waar over het algemeen hi-fidelity iets minder relevant is.


uiteindelijk wil ik maar aangeven dat ik het veel te duur vind voor wat het is.


UPDATE "We wanted to show that we could deliver The Most Musical Sound using a state-of-the-art Class D amplifier." Is een quote over, jawel, de Model 30.
Marantz plaatst in tegenstelling tot de concurrentie de class D boven de A/B.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

Het is misschien wel niet on topic, maar ik heb ook door wisseling van apparatuur ook een vergelijk kunnen maken. De SR7008 die ik had gebruikte ik als pre-amp met de Rotel die ik er later bij had gekocht. In surround prima, maar in stereo ging het wel. Later kocht ik de AV7706 als voortrap voor de Rotel. En dat was in HT alsmede stereo een vooruitgang. Gedetailleerder en meer dynamiek.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op juni 09, 2024, 08:56:37Het is misschien wel niet on topic, maar ik heb ook door wisseling van apparatuur ook een vergelijk kunnen maken. De SR7008 die ik had gebruikte ik als pre-amp met de Rotel die ik er later bij had gekocht. In surround prima, maar in stereo ging het wel. Later kocht ik de AV7706 als voortrap voor de Rotel. En dat was in HT alsmede stereo een vooruitgang. Gedetailleerder en meer dynamiek.

Ik heb voor de fun, de RCA switch terug geplaatst, en kan nu snel switchen tussen de Marantz SACD 30n en de Cinema 40 als pré-amp.

Maar op vlak van dynamiek en detail totaal geen verschil.
Ik meen ik een verschil te merken in het laag, in het voordeel van de SACD 30n als ik de sub niet laat meespelen.
Maar ik ga weldra eens vergelijken met de UMIK-1 terwijl ik een sweep afspeel via de USB-DAC in de SACD 30n. Enkele keren met de Marantz SACD 30n en enkele keren via de Cinema 40 als pré-amp. En dan zien als er verschillen gemeten worden.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

Mij benieuwen. Al het is het denk ik nu wel zo dat de Cinema40 qua voorversterking en dac verbeterd zal zijn t.o.v. de SR7008. Dus een betere geluidservaring wellicht?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*