De set van Emiel

Gestart door Emiel77, februari 01, 2022, 21:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nostra

Zeer interessant onderwerp toch...

Ik leer veel bij [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

#151
OK naar het schijnt weegt de toonarm van de GR 12 gram.
Overige gewichten en compliance bekend, dus ff aan het rekeken gegaan.

Conclusie:
Met de Concorde Century: resonantie frequentie van 7,2 Hz, keurig binnen de 7-12 Hz dus
Met de Stylus 40: resonantie frequentie van 6,1 Hz, minder dan 6,5 Hz dus twijfelachtig
Met de 2M Black en LH-6000: resonantie frequentie van 5,9 Hz, minder dan 6,5 Hz dus twijfelachtig
Met de 2M Blue op Technics HS: resonantie frequentie van 6,9 Hz, meer dan 6,5 Hz dus is goed mogelijk

Bij twijfelachtig benoemt Ortofon dan weer: zou niet goed kunnen werken, heb je ook wat aan :-D

Geen idee hoeveel waarde ik hier verder aan moet hechten, maar toch...
Kijk vandeweek nog wel ff of ik nog rekenfoutjes gemaakt heb, nu eerst tijd voor een biertje en muziek :-D

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Berekening blijkt te kloppen, dus de Stylus 40 (en de 2M Black) zijn niet ideaal voor de GR lijkt het.
De Concorde Century gelukkig wel, net als een andere eerder genoemde optie:
Nagaoka MP-500H met een resonantie frequentie van 9,4 Hz.

Voorlopig nog steeds erg tevreden met de Century, de Nagaoka ga ik ff over nadenken (ca. € 950,-).
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Good to know deze zaken.

Wat me opvalt is dat de black en de 40 volgens jouw berekeningen minder geschikt zijn voor de gr. Verbaast me toch ergens aangezien de gr toch wel als hifi draaitafel en niet als DJ tafel verkocht wordt.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

#154
Klopt ben ook even verder gaan kijken.

De SL-1210GR is met name geschikt voor moderate tot low compliance elementen lijkt het.
De 2M Black valt hier eigenlijk net buiten, net als de Stylus 40.

Gelukkig is de Concorde Century een goede match :-D
De Nagaoka MP-500H dus ook.

Een andere optie zou bijvoorbeeld de MC Quintet of Cadenza serie zijn, ga ik toch even dieper in duiken nog.
Wie weet wordt het dan toch nog een upgrade naar MC met Step-Up Transformator...

Zou me niet verbazen dat het in de praktijk meevalt met de Black of Stylus 40 ook eingenlijk.
Moderate compliance gaat het wel beter mee ben ik achter, volgens de berekening...

Good for now met de Century iig en de Nagaoka MP-500H is ook een erg lekker element, moet misschiein even andere keuzes maken met de GR :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

OK Gehoor is weer zoals het moet zijn, vandaag dagje vinyl maar weer gedaan :-D
combinatie van live en studio albums, Eagles, Doors, Pink Floyd, Bob Marley, Jimi Hendrix, Who, Dire Straits, Fleetwood... Conclusie: de Concorde Century is echt gewoon goed voor nu, prachtig element.
Mocht ik willen upgraden kijk ik wel weer verder (Nagaoka MP-500), maar is nu ff geen sprake van.

Andere mogelijke upgrade wordt dan de DAC... de ND8006 is voorzien van een ESS ES9016 DAC als ik me niet vergis, zeker niet ontevreden over, maar... nu zag ik de Audio Quest Dragonfly Cobalt voorbij komen, klein USB DACje voorzien van ESS E9038Q2M DAC, maar begrensd op 96 kHz en daar beginnen de vragen uiteraard :-D

Is het dan uberhaupt de overweging waard om een Dragonfly Cobalt te gaan proberen? (96 kHz+ materiaal genoeg beschikbaar) en dan vooral: direct aansluiten op de PM8006 lijkt me, heb nog een paar ingangen over :-D

Iemand ervaringen met de Cobalt wat dat betreft?
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Met de Cobalt zelf geen ervaring maar ik kan je wel enkele dingen zeggen van Wolfson en (mijn favorieten) Burr Brown dacs.

De Wolfson dacs hebben een zeer sprankelend en gefocussed hoog, enorm klare midrange en strakke diepe bassen zonder opdringerig te zijn.

Mijn voorkeur gaat naar de Burr Brown dacs. Iets minder opdringerig hoog vergeleken met de Wolfson dacs maar o zo gedetailleerd. Warmere sound ook dan de Wolfson dacs in de regel. Beter passend bij de Marantz en accuphase installaties in mijn oren. Is ook de reden waarom ik met de CXN V2 in transport speel op mijn accuphase cd speler/DAC

Wat ik in jouw geval nog zou durven overwegen is een dac van NAD of de DAC-1 van Marantz (niet de Amp versie). Niet te duur en zijn naar het schijnt muzikale dacs.

Allez voor als je je DAC wil upgraden naar iets beters als van de dac die in jouw speler zit

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Was niet op zoek naar een complete vervanger van de ND8006 ook trouwens, dacht dat de Cobalt misschien een leuk dingetje kon zijn.

Probleem blijft dat ie beperk is tot 24 bit 96 kHz, verwacht niet dat de betere DAC chip hier ook maar iets in goed maakt tov zeg 24 Bit 192 kHz is mijn idee dan weer... ow whell :-D

Moet er nog ff verder in duiken, kan zijn dat de Cobalt voor in de auto nog wel een aanvulling kan zijn... moet dan wel de iPhone bedraad gaan koppelen...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Mijn dac is 24/96 maar in de accuphase.

Heb persoonlijk ook niet meer nodig aangezien ik alleen maar Spotify stream of cd of vinyl luister.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

als het meezit ga ik vandeweek toch ff 24/192 streamen tov de 1200 vandeweek... bedraad uiteraard, we gaan het horen :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

eerst nog ff testen met een proefabbo Tidal, 1e indruk: meer content lossless beschikbaar dan Apple Music?
aan Tidal moet ik nog ff wennen, interface, collectie opbouwen, komt vast goed :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Is altijd leuk! Nieuwe dingen uittesten en proberen!

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Hmm nog niet onder de indruk van Tidal... vage kreten als "hifi" en "master" zonder verdere info
(master zou tot 192 kHz moeten zijn)
Draadloos lijkt Apple Music een betere soundstage te geven en klinkt minder "gedempt"

Bedraad kom ik met Tidal niet verder dan 96 kHz waar Apple wel de aangegeven 192 kHz haalt met het zelfde album
Zal voorlopig nog ff doorgaan met Tidal, puur om te kijken of er inderdaad meer high res beschikbaar is dan bij Apple

Maak het maandje gratis van Tidal wel af, maar denk dat het daarna wel weer over is...

Ow whell... met Apple Music haal ik in ieder geval de aangegeven bitrates en sample frequenties, bedraad uiteraard USB C naar USB B direct naar de DAC, hebben we dat ook weer getest :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Audiophylia Nervosa

Citaat van: Emiel77 op januari 06, 2023, 18:37:30
Hmm nog niet onder de indruk van Tidal... vage kreten als "hifi" en "master" zonder verdere info
(master zou tot 192 kHz moeten zijn)
Draadloos lijkt Apple Music een betere soundstage te geven en klinkt minder "gedempt"

Bedraad kom ik met Tidal niet verder dan 96 kHz waar Apple wel de aangegeven 192 kHz haalt met het zelfde album
Zal voorlopig nog ff doorgaan met Tidal, puur om te kijken of er inderdaad meer high res beschikbaar is dan bij Apple

Maak het maandje gratis van Tidal wel af, maar denk dat het daarna wel weer over is...

Ow whell... met Apple Music haal ik in ieder geval de aangegeven bitrates en sample frequenties, bedraad uiteraard USB C naar USB B direct naar de DAC, hebben we dat ook weer getest :-D
Als je het Tidal abonnement upgrade dan krijg je wel degelijk 192 ipv 96.

Ik speel nu al 1,5 jaar hiermee en mijn DAC laat echt wel 192 zien.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Emiel77

#164
Ah OK, even geduld en de gratis maand door dus...
Vreemde keus om eerst te beperken op 96 kHz, maar laten we Tidal een kans geven.

Grootste vraag die ik dan nog heb... is 24 bit 192 kHz beschikbaar bij een hifi abbo of alleen bij hifi plus?
Hier vond ik erg weinig info over op de site van Tidal helaas
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K