PM-82 : Hoe uitbreiden naar HT ?

Gestart door Peter, augustus 01, 2006, 21:22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter

Hallo forum bezoekers. Leuk om hier te lezen uit de hand van de vele Marantz liefhebbers ! Ik heb al veel interessante dingen opgedaan hier.

Zelf kocht ik in 1981 bij Staffhorst in Utrecht mijn eerste Marantz receiver, Model 1550, 2x 50 W rms en opmerkelijk voor een versterker, maar niet voor Marantz, ook voorzien van een middentoon regelaar. De receiver heb ik nog steeds, ze is helaas verbannen naar de slaapkamer. Zes jaar geleden ongeveer kocht ik een stel luidsprekers van Strathearn Audio, welke destijds als bouwpakket bij HiFisound in het Duitse M?nster werden verkocht. Toen ik daar ging luisteren, bleken er van dit model een stel demo's te koop die al kant en klaar in een mooie metallic zwarte lak gespoten waren, voor de prijs van het zelfbouwpakket. Hier hoefde ik toen niet lang over na te denken. De speakers zijn heel bijzonder, het betreft een 2-weg systeem, uitgerust met een bipolaire magetostaat van maar liefst 60 cm lengte, welke al vanaf 400 Hz meespeelt. Eenmaal thuis aangesloten bleek de 1550 te weinig reserve vermogen te hebben, waardoor ik besloot een zwaardere versterker aan te schaffen, maar het moest eigenlijk wel weer een Marantz worden. Uiteindelijk heb ik dus een PM-82 gekocht (ook vanwege de AB) met een losse tuner. Later heb ik hier nog de verzwaarde zijplaten bijgekocht. Enorm verschil wat deze versterker met mijn speakers deed !

Inmiddels zitten we in het HT tijdperk en toen ik pas geleden de onlangs verschenen dvd Pulse van Pink Floyd afspeelde, vond ik het toch wel jammer dat ik niet het 5.1 geluid kon horen.  Dus zou er een uitbreiding moeten plaatsvinden.
Maar nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen, temeer omdat ik heel erg tevereden ben over het huidige geluidsbeeld :

Versterker omruilen voor een HT-versterker of receiver, maar welk huidig model van Marantz heeft een vergelijkbaar geluid in normale stereo ?
Of een aanvullend HT-toestel kopen en de bestaande PM-82 integreren ?

Geen idee wat er momenteel kan en leverbaar is voor een redelijke prijs, de laatste jaren heb ik nauwelijks gevolgd wat er allemaal te koop is. Vroeger spitte ik alle HiFi bladen door, maar dat doe ik al jaren niet meer. Het enige wat je veel ziet zijn die complete HT setjes die je o.a. bij de buurtsuper koopt voor 100 Euri....En ik wil dan toch wel iets wat een beetje gelijkwaardig is aan mijn huidige opstelling, die overigens nog steeds boeiend klinkt. Verder wil ik iets "tijdloos" aanschaffen, want ik ben niet iemand die elk jaar iets nieuws gaat kopen.....

Maurice

Welkom op het forum Peter!

Over HT weet ik niet veel, maar wat ik wel weet is dat ik foto's van jouw set wil zien!  :mrgreen:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Meschien kan ik je straks uit de brand helpen
Er komt hier een SR 7500 vrij 7x105w @ 8 Ohm met alles erop en eraan wat met het HT gebeuren uit te staan heeft.
Er zitten pre out op dat wil zeggen dat je je oude pm 82 gewoon nog kunt gebruiken voor je front als je dat eventueel wilt
Ik gebruik hem nu ook en ben er meer als tevreden over !!
Hij heeft genoeg vermogen voor mijn speakers (consumptie van het net 600w)

het is maar een optie en waneer hij hier precies is weet ik niet maar dat komt wewl goed
ow jah kleur is zwart

stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Peter

#3
@ Maurice :

Ik hoop dat het is gelukt :



Foto vorige week genomen in jawel, de buitenlucht. We wonen nogal vrij en de buren waren op vakantie, dus dat was dikke pret ! Volumeknop op ongeveer de middenstand, aangenaam temperatuurtje, lekker wijntje en een zeer goede concert registratie. Zoals je misschien kunt zien, is de bovenste helft van de luidsprekerkast uitgevoerd als een soort vlakke zuil, de magnetostaat straalt dus ook mid/hoog naar achteren, dit geeft een zeer mooi stereobeeld en een exacte plaatsing van instrumenten en stemmen. Verder is de luidspreker heel snel, door het ultra lichte materiaal van de dipoolstraler. Voor de luidprekerset betaalde ik destijds DM 3500.....(demoprijs)

@ stadium III :

Lijkt me een goed alternatief, indien de versterker net zo goed klinkt als de PM-82, mag laatstgenoemde de deur uit van mij. Ik hou mij dus  zeker aanbevolen voor de SR 7500. Ik ga wel eens rondkijken om de SR 7500 eens ergens te beluisteren. Wellicht een domme vraag nog, de versterker is 7-kanaals, welke opstelling krijg je dan precies ? Main L/R, Effect front L/R, Effect rear L/R en Centre ? Of heb ik het mis ?

Ik heb er echter geen haast mee, bovendien is het vakantiegeld alweer op....

Stadium III

Je krijgt als je 7 kanaals wilt gaan werken net zoals je hebt opgenoemd.
Er is nog wel weinig bron matriaal wat 7.1 is .
Ik zou gewoon voor 5.1 gaan en later eventueel uitbrijden naar 7.1
Ik weet niet als je speakers Bi-wire aansluitingen hebben maar daar zit er ook nog een mooie mogenlijkheid voor op de reciever


Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Wow Peter,

Dat zijn toch wel erg mooi uitziende speakers! :-o
Sluiten de woofers een beetje aan bij de magnetostaten? Zitten ze in een gesloten kast of is het een bassrelfex?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marantzfreak

Als ik jouw set bekijk moet je nooit overstappen op enkel HT. De geluidkwaliteit van een HT versterker haalt het niet bij een stereo.
Dit omdat een goede stereoversterker maar 2 eindversterkers bevat en een beetje HT al minstens 5 en een hele dure surroundprocessor.
Een HT versterker moet minstens 4 keer zo duur zijn als een stereo versterker en een heel goed afgeschermd surround gedeelte hebben, want dat geeft nog meer storingen als het display van bijvoorbeeld een cd-speler, om een vergelijkbare sound als uit een stereo versterker te krijgen.
Ik speel hier met een licht gemodificeerde PM7200KI (2005) en die speelt een SR7500 (2006) er zo finaal uit dat ik van HT toch weer terug ben gegaan naar stereo.
Als je echt naar HT wilt zou ik aanraden een apparte surroundprocessor te kopen voor de midden en achterspeakers, deze niet te dicht bij je stereoversterker plaatsen i.v.m. storingen en voor de voorspeaker je eigen stereo versterker te blijven gebruiken, zeker met zulke speakers.

TurboMarco

#7
Een aparte surround proc is haast onvindbaar,neem dan voor de HT een basic receiver met DTS en de hele hup en sluit die aan op de proc ingang vd PM82 .
Op de receiver sluit je dan gewoon een subje aan met wat rears en een fraaie center en klaar is kees.
Muziek luisteren in normaal stereo heeft in ieder geval mijn voorkeur.

Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Peter

@Maurice :

De woofer is er eentje van het merk GIA, type STR 200-28, een 20 cm woofer voorzien van een ultra lichte Chitin sandwich membraam (insectenpantser). De woofer zit gemonteerd in een bassreflex behuizing.


De tekst van de originele folder van Hifisound M?nster :


De grap is dat ik destijds in de showroom bij het beluisteren van de speakers viel voor het enorme ruimtelijke geluid van de magnetostaten, terwijl het laag iets tegenviel, maar dat nam ik voor lief. Toen ik thuisgekomen de speakers aansloot en de eerste cd opzette, viel ik achterover van verbazing : er kwam een geweldig laag uit, beter dan uit mijn oude setje met 24 cm woofers !



De offici?le benaming : Strathearn Audio, Model Airborne





Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude