Recente berichten
Techniek / Re: Temperatuur Marantz SA-1
Laatste bericht door AudioPhillie - september 24, 2023, 16:48:32Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 11:12:39Hoe en waar heb je bij jouw speler de bedrijfstemeperatuur gemeten?
Alle zijden (6 stuks) van de buitenkant van de machine. En op meerdere plekken per zijde.
Ook in het rooster aan de bovenzijde.
Gemeten met digitale en analoge koorts thermometer die het beiden met elkaar eens zijn wat kalibratie betreft.
(lage temperatuur vanwege bereik koortsthermometers alleen met gewone buitenlucht thermometer gemeten)
Laatste bericht door AudioPhillie - september 24, 2023, 16:42:29Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 11:10:38Hoe kom je er nu bij dat Marantz bedrijfstemeperatuur en omgevingstemperatuur verwisseld zou kunnen hebben? Het gaat in de handleiding duidelijk over omgevingstemeperatuur tussen +5 en +35 graden (ook wordt een luchtvochtigheidspercentage genoemd). Bedrijfstemperatuur is heel iets anders.
De omgevingstemperatuur (huiskamer) was 19 tot 21 graden Celsius.
De bedrijfstemperatuur buitenzijde machine was 36,1 graden Celsius.
Omgevingstemperatuur is de temperatuur van de omgeving waarbinnen de machine bij voorkeur dient te functioneren. Dat is dus een externe factor die niet door het apparaat zelf bepaald wordt. Bedrijfstemperatuur is de temperatuur van apparatuur zelf wanneer deze in bedrijf is. Dat is een eigenschap van de machine en wordt dus door het apparaat zelf veroorzaakt. (en natuurlijk beïnvloed door de temperatuur van de omgeving)
In de Engelse handleiding wordt mijns inziens terecht gesproken van Operating Temperature. Dat vertaalt zich als Bedrijfstemperatuur. Ofwel de temperatuur van het apparaat zelf wanneer deze in bedrijf is.
Ofwel:
1. Het apparaat wordt tussen 5 en 35 graden Celsius wanneer deze in bedrijf is.
2. Of het apparaat dient gebruikt te worden bij een omgevingstemperatuur tussen 5 en 35 graden Celsius.
Hoewel dit volgens de exacte vertaling van de Engelse handleiding niet terecht is ga ik van optie "2" uit en weet daarmee nog steeds niet hoe warm het apparaat zelf mag worden.
Wat het luchtvochtigheidspercentage betreft kan het volgens mij alleen maar gaan over externe voorwaarden/criteria aangezien de machine zelf geen vocht zal produceren of absorberen.
Dit is dus geen eigenschap van de machine zelf maar een gewenste omgevingsfactor.
Mocht je dit verwarrend vinden ben ik het geheel met je eens

Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - september 24, 2023, 13:48:58Na een zinderend spannende MotoGP in Indie, weer tijd voor muziek.
Frank Zappa/Mothers, het album Roxy By Proxy.
Live, met een hele goede band met o.a. George Duke en Ruth Underwood.
De laatste heeft ook in het boekje, de opnames van commentaar voorzien.
Cd uit 2011 en nr 99 van de officiële albums.
Op Zappa Records. (Universal).
Frank Zappa/Mothers, het album Roxy By Proxy.
Live, met een hele goede band met o.a. George Duke en Ruth Underwood.
De laatste heeft ook in het boekje, de opnames van commentaar voorzien.
Cd uit 2011 en nr 99 van de officiële albums.
Op Zappa Records. (Universal).
Laatste bericht door Paul - september 24, 2023, 13:18:28 #25
Laatste bericht door Hoewie Loewie - september 24, 2023, 11:12:39Hoe en waar heb je bij jouw speler de bedrijfstemeperatuur gemeten?
Laatste bericht door Hoewie Loewie - september 24, 2023, 11:10:38Hoe kom je er nu bij dat Marantz bedrijfstemeperatuur en omgevingstemperatuur verwisseld zou kunnen hebben? Het gaat in de handleiding duidelijk over omgevingstemeperatuur tussen +5 en +35 graden (ook wordt een luchtvochtigheidspercentage genoemd). Bedrijfstemperatuur is heel iets anders.
Laatste bericht door AudioPhillie - september 24, 2023, 11:02:33Citaat van: Hoewie Loewie op september 24, 2023, 07:21:59Hoi. In de handleiding staat als temperatuur window +5 tot +35 graden omgevingstemperatuur. Verder staat er ook wat over het opstellen van de speler (ventilatie openingen vrij en ruimte er omheen voor ventilatie) . Als je dat allemaal hebt gedaan dan moet het goed zijn. Een temperatuur van 36 op de bovenkant daar waar de trafo zit lijkt me geen enkel probleem.
Bedankt voor je reactie!
De handleiding ben ik bekend mee. Omgevingstemperatuur en bedrijfstemperatuur zijn taalkundig en technisch gezien 2 verschillende dingen met geheel andere betekenissen. Maar de optie dat Marantz deze begrippen ten onrechte heeft verwisseld of niet juist vertaald lijkt me zeker aanwezig.
Wat ik zelf het meest vreemd vind is dat de maximum temperatuur geen vast gegeven lijkt. Zo had de speler enkele dagen geleden na een hele dag spelen (repeat mode) een bedrijfstemperatuur van hooguit 24°C. Bij het meten van de hoogste en deze veel lagere temperatuur heeft de omgevingstemperatuur hooguit gevarieerd tussen 19° en 21°C. De gebruikte cd en alle overige omgevingsvariabelen waren gelijk.
Volgens mij zit de trafo achterin links van het midden.
Bij het meten van de hogere temperaturen van de speler was de rechter helft van de "carrosserie/omkasting" duidelijk het meest warm. Dan gaat mijn gedachte meer naar het dac board als oorzaak.
Aangezien het recentelijk vervangen van het dac board nogal prijzig was zou ik best willen weten of deze temperatuur constateringen iets te maken kunnen hebben met de oorzaak van het defect van het vorige dac board.
Sets van leden / Re: De set van Emiel
Laatste bericht door Nostra - september 24, 2023, 11:01:10Citaat van: Emiel77 op september 23, 2023, 23:51:38Helemaal mee eens Nostra.
Ik wilde perse een nieuwe en heb ook even naar de MK7 gekeken, maar de keuze voor de GR was al snel gemaakt.
De MK2 blijft iconisch, mooi dat er nog vele exemplaren in gebruik zijn![]()
De GR met Concorde Century bevalt zeer goed, heb voorlopig geen behoefte aan alternatieven![]()
Ik begrijp de keuze naar de gr perfect

Ik wou eerst voor een 1200 LTD gaan in de hifi setup omdat ik deze echt prachtig vind. Een mede Technics liefhebber heeft me dit gelukkig uit men hoofd gebabbeld en toen kwam de huidige hifi MK2 op mijn pad.
Voor mij is er echt geen enkele andere platenspeler die ik wil...
Anyhow keep enjoying your gr maat

Laatste bericht door Hoewie Loewie - september 24, 2023, 07:21:59Hoi. In de handleiding staat als temperatuur window +5 tot +35 graden omgevingstemperatuur. Verder staat er ook wat over het opstellen van de speler (ventilatie openingen vrij en ruimte er omheen voor ventilatie) . Als je dat allemaal hebt gedaan dan moet het goed zijn. Een temperatuur van 36 op de bovenkant daar waar de trafo zit lijkt me geen enkel probleem.
Laatste bericht door Emiel77 - september 24, 2023, 01:56:00Dire Straits - On Every Street

met onder andere het echt briljante You And Your Friend....

met onder andere het echt briljante You And Your Friend....