Recente berichten

Stereo versterkers / Re: Uitval/gekraak van mijn PM...
Laatste bericht door JohnWx - Gisteren om 20:58:57
Citaat van: Crakie op Gisteren om 13:02:38Nee, het kraakt niet als ik niet aan de volumeknop draai. Dan moet er een vakman naar kijken, denk ik? Er zit er een in Elst lees ik elders op het forum, en ik woon in Nijmegen.

Er woont een top reparateur om de hoek
Links naar andere websites / Re: Weer eens over cd's
Laatste bericht door Frits Denon - Gisteren om 18:50:21
CD's zijn bij mij het hoofd medium. En dat blijft ook zo.
Links naar andere websites / Re: Weer eens over cd's
Laatste bericht door Jokke - Gisteren om 17:45:13
Voor CD's vallen er koopjes te doen op de tweedehands markt.
Eén Euro per CD of minder is geen uitzondering meer.
Links naar andere websites / Weer eens over cd's
Laatste bericht door NB - Gisteren om 17:34:38
Mijn favoriete muziek medium. CD (en dvd/BR).
Hier weer eens een stukje erover op Alpha Audio.

https://www.alpha-audio.net/nl/hi-fi-nl/2025/07/cd-als-fysiek-verzamelmedium/
Laatste bericht door RHK - Gisteren om 15:45:27
Het lijdt geen twijfel dat SB_Marantz hier beter zijn oog op kan laten vallen en een gepaste revisie zou moeten doen. Maar... Dan moet hij daarvoor wel tijd hebben en de topicstarter moet dat willen. I.i.g. is het dan wel heel goed opgelost, als ik zo vrij mag zijn.
Laatste bericht door Frits Denon - Gisteren om 14:24:26
In elk geval niet zomaar contactspray erin blazen! Doet vaak meer kwaad dan goed.
Laatste bericht door Crakie - Gisteren om 13:02:38
Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 10:48:27Las zojuist het probleem maar je gooit het direct op de volume potentiometer.

Mogelijke oorzaken:

De geweldige loodvrije tin die los laat en dus zorgt voor uitval al dan niet intermitterend.

Speaker relais.

volume potentiometer kan meespelen maar dan moet deze wel heel erg geoxideerd zijn en dus enorm kraken wanneer je er aan draait.

Dit op afstand vanuit mijn glazen bol.

Nee, het kraakt niet als ik niet aan de volumeknop draai. Dan moet er een vakman naar kijken, denk ik? Er zit er een in Elst lees ik elders op het forum, en ik woon in Nijmegen.
Laatste bericht door SB_Marantz - Gisteren om 10:48:27
Las zojuist het probleem maar je gooit het direct op de volume potentiometer.

Mogelijke oorzaken:

De geweldige loodvrije tin die los laat en dus zorgt voor uitval al dan niet intermitterend.

Speaker relais.

volume potentiometer kan meespelen maar dan moet deze wel heel erg geoxideerd zijn en dus enorm kraken wanneer je er aan draait.

Dit op afstand vanuit mijn glazen bol.
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - Gisteren om 10:39:07
Jethro Tull. Cd 1 van de live dubbel cd: Bursting Out. Nog met Martin Barre op gitaar.
Netjes geremasterd, uit 2004. Zit een copy control op, die mijn Yamaha speler niet lust.
De Pioneer speelt het wel prima af.
Op Chrysalis.
Stereo versterkers / Uitval/gekraak van mijn PM7001
Laatste bericht door Crakie - juli 01, 2025, 21:43:01
Ik hoop dat het oké is om hier huis-, tuin- en keukenvragen te stellen. Ik heb een Marantz PM7001 en vaak valt er een speaker geheel of gedeeltelijk uit, soms is er ook sprake van gekraak. Het euvel verdwijnt als ik een paar keer flink de volumeknop omhoog en omlaag draai, al lukt dit inmiddels steeds minder goed. Klopt het dat dit aan een vervuilde potmeter ligt? En zo ja, kan ik dat verhelpen met contactspray, zoals uitgelegd in diverse Youtube-filmpjes? Ik kan geen instructies vinden voor specifiek de PM7001, dus voor ik dingen in huis ga halen en versterkers ga openschroeven, dacht ik: laat ik het even vragen aan de experts. Uitleg/tips voor te volgen procedure zijn uiteraard welkom!