Music Fidelity DAC inspelen??

Gestart door Actionhost, april 26, 2013, 14:38:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Actionhost

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, hoewel ik wel al lang 'meekijk'. Vandaag dan mijn eerste postje. Mijn set-up zie je in mijn handtekening.

Sinds vandaag heb ik een Music Fidelity M1 DAC. Ik ben deze nu aan het vergelijken met de DAC in mijn Sonos Connect. De Sonos is minimaal gelijkwaardig, wellicht zelfs iets beter. De DAC in mijn cd6003 is zelfs duidelijk beter.

Hoeveel beter gaan de M1 nog worden met inspelen?
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

pameijer

Niet tot bijna niet. De DAC van MF staat goed bekend, maar jouw oren zeggen dat hij het minder goed doet, dus zonde van je geld, dus retour naar de winkel!

Een DAC heeft alleen elektronica, die hoeven niet in te spelen want er zijn geen bewegende delen. Zo simpel is dat. De illusie van het inspelen komt doordat je oren (beter: je hersenen) gaan wennen aan een bepaalde sound en dat je dat dan vanzelf mooier gaat vinden.

De beste oplossing is dus: laat je vrouw/vriendin/man/vriend het apparaat retourneren zonder dat jij het weet. Omdat jij denkt naar de MF1 te luisteren doet het placebo-effect zijn werk....., jij blij met de sound en je vrouw/vriendin/man/vriend blij met de centen!  clown1
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Marvin


thanatos

Zelfde ervaringen hier met de M1 DAC.

Als vervanger voor de DAC in diverse CD-spelers geen verschil waargenomen. Ook de Squeezebox Touch ging er niet beter van/door klinken.

Waar ik hem voor gebruik en hij het perfect doet is als USB audio device icm een pc. Weergave via deze weg met Foobar is echt erg goed.

Actionhost

Hmmmm.....dank voor de snelle reacties. Dan begin ik toch wel weer te twijfelen. Retour wellicht dus weer.

Iemand hier ervaring met de Zodiac silver? (andere prijsklasse I know).

Bij luidsprekers is het 'fabeletje' van inspelen toch wel waar?
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

thanatos

Slechts beperkt.

Even een paar nummers op goed volume zou voldoende moeten zijn.

Filteronderdelen geloof ik niet in in inspelen. De luidspreker ophanging moet even los komen. Zoals de 'spin' in de woofers. Maar in de fabriek zullen ze al een test ondergaan hebben en dat volstaat meestal wel.

Slashhead

Ik heb andere ervaringen. De mijne klonk na een week toch wezenlijk anders en persoonlijk vind ik deze ook een stuk beter klinken dan de interne Sonos DAC en bijvoorbeeld de DAC van mijn SA8400 (in 16 bit mode). De DAC van mijn SA8400 in SACD mode, dus met SACD media, vind ik wel weer beter dan de MF M1 DAC.

Maar zoals hierboven ook vermeld. Jouw mening is de enige dat telt. Als het jou niet overtuigd, weg ermee dan.

Actionhost

#7
M1 inmiddels weer in handen van PostNL :-)

Mijn CD speler klinkt ook echt duidelijk beter dan lossless streamen via de M1 (of Sonos). Kan dit met de 'architectuur' van de speler te maken hebben? Het is natuurlijk niet alleen de DAC die het geluid bepaalt.

Dat wordt zoeken naar een andere DAC. Want ik denk ook dat het beter kan dan de Sonos.

Off topic: maar nog tips?
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Slashhead

Ik maak mijn FLAC's met media monkey. Ik gebruik dan nauwkeurig lezen (dan spint hij niet zo hard, wat doorgaans veel foutcorrectie activiteiten oplevert) en weinig compressie.

bramdg

Citaat van: Actionhost op april 26, 2013, 17:47:43

Dat wordt zoeken naar een andere DAC. Want ik denk ook dat het beter kan dan de Sonos.

Off topic: maar nog tips?

NOS Metrum DAC  :yes: :yes:
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Zoldar

Wisselende ervaringen met inspelen hier. Het kan geen kwaad om de speler een weekje te laten spelen en dan weer te luisteren.

Qua sound is het vaak ook een kwestie van smaak. Wat beviel je niet aan de m1?  Ik weet niet of je dan met een metrum zo blij gaat zijn. Beide staan beken om een frisse open weergave.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Actionhost

Citaat van: Zoldar op april 26, 2013, 19:34:00
Qua sound is het vaak ook een kwestie van smaak. Wat beviel je niet aan de m1? 

Vind ik moeilijk te omschrijven. In de basis beviel mij niet dat de goedkopere sonos (minimaal) gelijkwaardig klonk. En ging nou juist om een upgrade hiervoor. De Sonos (en met name de cd speler!) klonk 'helderder', instrumenten kon ik beter plaatsen.....minder 'vlak'

(excuus als mijn omschrijving een beetje vaag is, maar ik ben niet zo goed in klank omschrijven. Maar ik weet wel wat ik mooi(er) vind en niet).
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

kdt

As je geen verschil hoort met de ingebouwde DAC van de Sonos en de MF dan is er iets (anders) mis, want dat verschil is levensgroot.
Ik ben het met iedereen eens dat wanneer je het niet hoort moet je iets niet kopen.

Qua inspelen van de MF DAC dit is wel zeker een item, naar mate hij langer aan staat wordt het geluid beter, de electronia moet zich stabiliseren, net zoals een versterker. Ik laat de MF altijd op spanning staan, evenals trouwen de versterker. Ik heb de MF nu ongeveer een half jaar en ben er erg tevreden over.

ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

JohnWx

Citaat van: kdt op mei 03, 2013, 11:11:57
As je geen verschil hoort met de ingebouwde DAC van de Sonos en de MF dan is er iets (anders) mis, want dat verschil is levensgroot.
Ik ben het met iedereen eens dat wanneer je het niet hoort moet je iets niet kopen.

Qua inspelen van de MF DAC dit is wel zeker een item, naar mate hij langer aan staat wordt het geluid beter, de electronia moet zich stabiliseren, net zoals een versterker. Ik laat de MF altijd op spanning staan, evenals trouwen de versterker. Ik heb de MF nu ongeveer een half jaar en ben er erg tevreden over.

misschien een stomme vraag maar wat moet zich dan stabiliseren en hoe werkt dat dan ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Actionhost

PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213