Recente berichten

Sets van leden / Re: De set van Marco
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 16:09:27
goed is goed toch? Mooie aankoop dus.
Laatste bericht door TurboMarco - Vandaag om 15:15:36
Eerste indruk vd S9 is erg goed, het is net alsof ik naar een T9x luister maar te vroeg nog om er nog iets zinnergs over te zeggen.
Sets van leden / Re: De set van Marvin
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 14:08:16
Je kan nu beter een 3D biertje hebben.  :-D
Music and video / Re: Ik luister of kijk nu naa...
Laatste bericht door NB - Vandaag om 12:20:57
Eric Clapton. Het album Clapton.
Cd uit 2005, op Reprise Records.
M.m.v. JJ Cale, Derek Trucks e.v.a.
Niet wereldschokkend, maar een lekker relext album.
Sets van leden / Re: De set van Marvin
Laatste bericht door Marvin - Vandaag om 11:45:55
Volgens mij doen ze het nu vanaf 110hz naar beneden. 
Maar het zou vast niet gek zijn als dat nog iets lager zou zijn.
Nu eerst maar lekker van de zomer genieten, dat filter komt in de donkere maanden wel een keer.
Het is een dijk van geluid, alleen een wat minder 3D beeld.
Dat kan ik deze maanden nog wel hebben.
Laatste bericht door TurboMarco - Vandaag om 09:24:44

Versterkerdeel van de S9, Die van de T9i heb ik nog niet kunnen vinden.
Laatste bericht door TurboMarco - Vandaag om 09:05:58
In principe word sinds jaar en dag hetzelfde class AB ontwerp toegepast, wel heb ik gehoord/gelezen dat de filters en drivers verbeterd zijn.
Of dat een daadwerkelijke verbetering is laat ik in het midden want zo technisch ben ik ook niet onderlegd.
Ik ga wel mee in het verhaal dat de drivers lichter/stijver geworden zijn waardoor de snelheid maar ook de gevoeligheid toeneemt en daardoor ook een hogere spl kunnen genereren met een lagere vervorming.

De class AB versterkers die REL al heel lang toepast zijn uiterst betrouwbaar dus ik snap dan ook wel dat REL geen behoefte heeft om deze te vervangen door iets anders, never change a winning team

edit: de Sumiko verschilt nagenoeg niets van de T9i en valt dan ook niet te vergelijken met de T9x , behalve dan dat de basis namelijk de 300 Watt class AB is.
Laatste bericht door RHK - Vandaag om 08:54:50
Ik ga er vanuit dat de componenten die in de Rel zitten, inmiddels door de jaren heen wel verschillen van de Sumiko.
Laatste bericht door TurboMarco - Vandaag om 08:29:15
Ik ben wat dieper in het verhaal van Sumiko gedoken over het hoe en wat m.b.t REL en kwam onderstaande tegen

klik

CiteerREL, het bedrijf
Deze inleiding leek me nodig om u nu vervolgens mee te kunnen nemen op luisterbezoek bij REL Acoustics Ltd., een in 1990 in Engeland gevestigde fabrikant van high-end subbassystemen. REL focust in zijn product-marktstrategie bewust op maar eén ding en dat is het verbeteren van de laagweergave, of zoals REL dat voor elkaar weet te krijgen: het optimaliseren van het muzikaal equilibrium. De producten van REL vinden toepassing in zowel tweekanaalsopstelling als in home theatre systemen. Deze recensie beperkt zich echter tot de tweekanaalstoepasing, ook wel 2.1 opstelling genoemd (2 luidsprekers en 1 subwoofer). REL maakt overigens alleen high-end subbassystemen en 'sonst nichts'. Basta così?
REL maakte eerst deel uit van Sumiko, een van de grootste importeurs en distributeurs van high-end audioproducten in Noord-Amerika. Sumiko ging vervolgens weer op in WOM (World of McIntosh, Sonus Faber, Wadia en Audio Research). REL heeft inmiddels geen banden meer met WOM en is een geheel zelfstandig familiebedrijf.

De Sumiko subwoofers gaan tegenwoordig door onder de Sonus Faber merknaam en zijn nog steeds het zelfde gebleven met als enige verschil de lederen afwerking op de top van de kast.

Het verschil tussen de S9 en de T9i zit voornamelijk in de afmetingen waarbij de Sumiko S9 iets meer inhoud heeft, de specs zijn daarentegen hetzelfde gebleven.
Hoewel de S9 op papier 350 Watt rms opgeeft terwijl dat voor de REL 300 Watt is heeft denk ik te maken met de limiter die REL toepast in hun subwoofers (Set Safe)

Ik zal de komende tijd wat dieper graven.

S9  in een SF jasje

Wel grappig om te zien dat er sinds 2013 op wat uiterlijke kenmerken na niets veranderd is :-)
Stereo versterkers / Geluid tv ontvanger naar M-CR6...
Laatste bericht door Kees128 - Gisteren om 20:14:55
Goedendag , ik heb dit forum opgezocht omdat ik er zelf niet uitkom

Ik heb een Matantz m-cr612 gekocht , en mijn Delta tvontvanger via een optische kabel aangesloten. Alleen als ik de versterker voluit zet hoor ik het geluid zacht. Andere kabel idem.

Delta kan niet meer volume op de tvontvanger zetten , dus volgens hun is de versterker het probleem.

Iemand een idee ? Met mijn oude Harman kardon ging het prima.Rrvfkd