PM7003 storing ingang selectie

Gestart door Wiman, maart 02, 2012, 15:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wiman

Mij twee jaar oude PM7003 heeft na het verwijderen plug van de ingang "Recorder 2 in" het volgende probleem:
De ingangen zijn niet meer te selecteren maar de LED's van de ingang selectie schakelen wel.
Alle ingangen worden gelijktijdig naar de versterken geschakeld.
De CD ingang wordt wel goed geschakeld.
Er kwam een vreemd elektronica luchtje uit de versterker.
Vraag: Hoe is dit te herstellen? ( Vermoedelijk is het schakel IC defect?)
 

HAL9000

Vreemd  dit,  ik weet zo snel niet wat  er nu  fout  is  gegaan.
Kan  dat  de  selector  zelf niet meer werkt  inderdaad, maar  de ingangen zitten direct aan een  relais  vast.
Heeft verder niks  met de  stuur  elektronica  te  maken.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Wiman

#2
De vier ingangen gaan naar IC Q391 en worden dan met behulp van een data klok, geselecteerd en naar de volume regelaar verbonden.
De CD ingang gaat buiten dit IC om en werkt OK.
Inmiddels heb ik gezien dat het IC een LC78212 is maar zeker zo belangrijk is waarom dit stuk gaat.
Wel stond de spanning op de PM7003 toen de plug van input Recorder 2 er uit getrokken werd.
Mogelijk statisch?
Hij was aangesloten op de PC.
Bedankt voor je reactie.

HAL9000

Ben dan  inderdaad  bang dat  wellicht de  pc of  iets  dergelijks  geen goede  massa  heeft.
Ik heb wel eens een  computer moederboord  opgeblazen door  en receiver  waarvan de  voeding ( gelijkrichter)  niet goed van was en spanning lekte.

Dat  ic  is een switch van sanyo,  moet relatief  makkelijk aan te komen zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

sattie

Tja niet zo slim om onder spannning deze te verwijderen, je input ic ligt er dus uit.

Wiman

Dus met een Fluke 77 maar eens de spanning tussen de PC en de PM7003 en zijn periferie gemeten.
De periferie bestaat uit: TV, TV decoder, SAT ontvanger, FM tuner en CD6003.

Dat is schrikken 67 Volt AC en 23 Volt DC.
Ja dat wordt puzzelen om alles potentiaal vrij te krijgen zonder aardlus.

thepioneer

ik weet niet of het hiermee in verband staat maar ik heb een pm8003 gehad en toen ik hem kreeg deed de power amp functie het niet. Ik heb toen gebeld en blijkt dat de relais wel eens blijven hangen. Ik heb hem een nacht zonder stroom gezet en toen was het goed.

Groeten ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

HAL9000

Citaat van: thepioneer op maart 02, 2012, 23:27:52
ik weet niet of het hiermee in verband staat maar ik heb een pm8003 gehad en toen ik hem kreeg deed de power amp functie het niet. Ik heb toen gebeld en blijkt dat de relais wel eens blijven hangen. Ik heb hem een nacht zonder stroom gezet en toen was het goed.

Groeten ronald

relais  kan  moeilijk  blijven hangen!  dat  zou  duiden  dat  de contacten zo  extreem warm zijn geworden  dat het aan elkaar is  gesmolten.  :-o
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: Wiman op maart 02, 2012, 18:58:25
Dus met een Fluke 77 maar eens de spanning tussen de PC en de PM7003 en zijn periferie gemeten.
De periferie bestaat uit: TV, TV decoder, SAT ontvanger, FM tuner en CD6003.

Dat is schrikken 67 Volt AC en 23 Volt DC.
Ja dat wordt puzzelen om alles potentiaal vrij te krijgen zonder aardlus.

ja  zie je!  kan ook niet  anders,  want  die  ic's  hebben een  vrij laag uitval  percentage.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Wiman

#9
De oorzaak van het probleem heb ik nog wat verder uitgediept.
De verschillen in maatvoering tussen RCA pluggen en chassis delen is de oorzaak.
Voorbeeld:
Eerst wordt bij de RCA verbinding tussen de PC en de PM7003 de PC aangesloten.
Nu staat er, bij mij, tussen de PC en de PM7003 een vereffening spanning van 67 volt AC.
Daarna de PM7003 aangesloten.
Nu is het afhankelijk of bij de RCA plug eerst de massa contact maakt en daarna de midden pen of omgekeerd..
Als eerst de midden pen contact maakt komt de vereffening spanning van 67 volt AC direct om de ingang te staan en sneuvelt de ingang.
Dit is op te lossen door even een kort stukje draad tussen de PC en de PM7003 te hangen, daardoor de vereffening spanning  af te voeren van en daarna de RCA plug aan te sluiten.
Op de foto zie je twee pluggen waarvan de midden pen al eerder contact maakt dan de massa van de RCA verbinding.


HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Wiman

Op de foto zie je een RCA plug-chasis  verbinding waarbij de midden pen al contact maakt en het massa gedeelte nog niet.

mountainbiker

Citaat van: Wiman op maart 04, 2012, 14:55:03
De oorzaak van het probleem heb ik nog wat verder uitgediept.
De verschillen in maatvoering tussen RCA pluggen en chassis delen is de oorzaak.
Voorbeeld:
Eerst wordt bij de RCA verbinding tussen de PC en de PM7003 de PC aangesloten.
Nu staat er, bij mij, tussen de PC en de PM7003 een vereffening spanning van 67 volt AC.
Daarna de PM7003 aangesloten.
Nu is het afhankelijk of bij de RCA plug eerst de massa contact maakt en daarna de midden pen of omgekeerd..http://marantzforum.nl/forum/Smileys/default/yes.gif
Als eerst de midden pen contact maakt komt de vereffening spanning van 67 volt AC direct om de ingang te staan en sneuvelt de ingang.
Dit is op te lossen door even een kort stukje draad tussen de PC en de PM7003 te hangen, daardoor de vereffening spanning  af te voeren van en daarna de RCA plug aan te sluiten.
Op de foto zie je twee pluggen waarvan de midden pen al eerder contact maakt dan de massa van de RCA verbinding.
Je sluit deze stekkertjes hopelijk toch niet aan terwijl de bron en de versterker aan staan. nonono
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Wiman

#14
Hallo mountainbiker.
Bij mij is de verbinding verbroken terwijl alles aan stond, maar dat is net zo schadelijk.
Dus alles uitschakelen maar dat is ook niet altijd een voldoende de oplossing.
Als je PM7003 gekoppeld is aan een tuner met analoge FM van CAI en hij zit aangesloten op een digitale TV ook aangesloten op CAI, dat is de netschakelaar van de PC  en van de PM7003 uitschakelen niet voldoende om geen vereffening spanning tussen PC en PM7003 te hebben.
Vele systemen hebben tegenwoordig een schakelende voeding en daar vindt je in netvoeding aansluiting  condensatoren  om storing afkomstig uit de schakelende voeding af te leiden.
Je zou dus niet alleen de PM7003 en de PC moeten uitschakelen maar mogelijk spanning van gekoppelde apparatuur moeten uitschakelen of zelfs van het net moeten ontkoppelen.
Een uitgeschakelde PM7003 met de stekker in het stopcontact  geeft ongeveer 20 volt vereffening spanning.
Het ingang IC van de PM7003 mag maximaal 20 volt hebben.
Ik weet nog niet wat ik in de toekomst allemaal af ga koppelen om dit soort ellende te voorkomen.
Of eerst met een tijdelijke aard draad onderling verbinden.
Aardlussen willen we ook niet want daardoor ontstaat vaak brom en ander ellende.