DAC's 1000 a 2000 €

Gestart door xander32, december 29, 2015, 16:00:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren of een separate dac een positief verschil gaat geven in mijn keten (t.o.v. de dac v.d. SA15s2 LE, enkel optisch in).

Maar wat een aanbod is er daar  :-o.

Uiteindelijk zal het met een dac (vooral ook met een dac?) zo zijn dat luisteren in eigen keten het devies is. Maar om tot een shortlist te komen ben ik benieuwd naar de verschillende ervaringen.


Mijn vereisten:
* Budget €1000 a €2000
* Bij voorkeur zwarte behuizing (geen harde vereiste maar een voorkeur)
* Sounding/karakteristiek:
WEL: vloeiend, analoog, gedefinieerde bas, realistisch stereobeeld (hoogte/breedte/diepte), neutraal/warme kant van neutraal, gedetailleerd, ritmisch,
NIET: analytisch, afstandelijk, digitaal, kil/koel, hyper gedetailleerd, wollige bas, aangezet hoog/scherp hoog (gaat niet i.c.m. metaldome tweeter), traag

* Mijn allergie: aangezet, scherp hoog, harde sss en fff klanken


Mogelijke kandidaten;
Rega dac
Pathos Converto
Metrum Musette
Metrum Hex (indien echt heel veel beter dan Musette)
Mytek 192/dsd dac
Atoll 200 dac
Oppo HA-1
...
...
...


Wat zijn jullie ervaringen met de hier boven genoemde dac's, welke kan ik wegstrepen omdat deze niet zullen voldoen aan mijn vereisten en welke dien ik juist op te nemen in mijn lijstje?

notworthy

Paul

Met belangstelling gelezen, heb helaas geen ervaring met de door jouw genoemde dacjes.

Maar als ik lees:  * Mijn allergie: aangezet, scherp hoog, harde sss en fff klanken, kan een dac dit recht breien of is het een opname techneut die zijn handtekening er onder gezet heeft ?

:roll: :-o :-( :|

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Rob46

#2
T&A DAC 8. Het blad Audio heeft de afgelopen jaren zo'n 50 DAC's getest. De T&A DAC 8 is de beste tot aan €2000,00. De eerstevolgende is vanaf €5000,00. Scoorde in 2012 125 punten. Klank, techniek en instelmogelijkheden zijn top. Hij staat niet in jouw lijstje. Foei Robert!   :-D

Of de SA upgraden naar een 11S3. Deze spelert heeft een zeer mooie DAC on board!

Rob46

Mytec ooit eens bij Zoldar in actie gehoord. Erg mooi! In zijn set een afgewogen klank, niet analytisch met de nadruk op details. Lijkt een beetje op de T&A, maar deze vind ik, in mijn set, meer aan de warme kant. De T&A heeft een aantal instelmogelijkheden die je eventueel in kan zetten als het om (set) maatwerk gaat. Verder een rete goede hoofdtelefoonversterker. De T&A kan als vv fungeren. Aan aansluitmogelijkheden geen gebrek (XLR, RCA, S/P DIF 4x, gaan overigens van 32 bit tot 192 Khz. Verder optisch uiteraard (32/192), AES/EBU en USB (44.1 tot 192 Khz)

pameijer

#4
Haal voor de gein eens een nieuw model Apple Airport Express in huis....., no kidding! Lees eens de review op Ken Rockwell. Ik ben oprecht benieuwd naar je bevindingen. Laat in ieder geval de prijsrange los en focus op de kwaliteit die je in huis wilt halen. Zeker in DAC-land is er veel marge en dus grote luchtbellen in de marketing. Kijk bv. eens naar de prijsstijgingen die Metrum heeft ingevoerd toen bleek dat hun DAC's erg goed werden gereviewd. De prijs hebben ze gewoon opgetrokken naar de concurrentie waar ze mee vergeleken werden.

Of sluit gewoon eens je mobieltje met een 3,5mm tulp --> 2x tulp aan op je versterker. Ik weet niet welk mobieltje je hebt maar een moderne iPhone meet DAC-technisch ook al bijna perfect . Laat je kortom niet gek maken door reviews, prijs en andere zaken.


Voor het gemak hier even de conclusie van de review van de Airport Express:

As I suspected, the TOSLINK output is perfect; any audible limitation here is the AirPort's DAC and your source material. As far as I can tell short of comparing bit-for-bit, the optical digital output is a perfect copy of the original, the whole point of digital audio.

The AirPort Express DAC is also very, very good. In some ways it's not quite as good as a $3,000 CD player, and in others it's even better. I'm very happy, this new AirPort Express has much better analog audio quality than the old AirPort Express.

What's superb about this AirPort is that it has a full 2 Volt RMS output, not a whimpy 1 V or less output as we get from the jacks of iOS devices or many other and more expensive outboard DACs.

It's more difficult to set up than Bluetooth, but has no coding loss to affect the audio that Bluetooth does.

At any price, the Apple AirPort Express is a great DAC. It sounds great, with a completely silent background, full 2 V output, smooth detailed sound and full infrasonic bass response.

For best results, leave your player's volume at its maximum for maximum output from the AirPort Express, and then vary the playback level with your Hi-Fi's volume control.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Zep

Citaat van: Paul op december 29, 2015, 17:43:33

Maar als ik lees:  * Mijn allergie: aangezet, scherp hoog, harde sss en fff klanken, kan een dac dit recht breien of is het een opname techneut die zijn handtekening er onder gezet heeft ?

:roll: :-o :-( :|

De s-klanken zijn opname-technisch lastig, dus vaak is de techneut de bottleneck. frusty
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

arjan1312

Helaas niet zwart, maar wil hem wel noemen:

Atoll  DAC 200

Succes met je speurtocht en eventueel maken van een keuze.

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

xander32

#7
@Rob46 : volgens mij kost die T&A veel meer dan twee mille  :roll:.

Betreffende blad heeft er een onjuiste prijs staan  :yes:. Zo'n €1800 advies.

xander32

Nieuw ('kort'-)lijstje:

Rega dac, €899
Pathos Converto, €1000
Mytek 192/dsd dac, €1099
Metrum Musette, €1150
PS Audio NuWave DSD, €1199
Chord 2Qute, €1295
Schiit Gungnir multibit, €1300
Burson Conductor, €1449 (PCM1793) / €1849 (Sabre)
North Star Design Impulso, €1500, Sabre dac – schijnt erg helder te klinken
Atoll 200 dac, €1540
Lampizator Amber, €1600
Bmc puredac, €1695, het ontwerp ...
Moon Neo 280 DSD, €1850
Wadia 122, €1990
Bel Canto Dac 1.7, €1995

Ayre QB-9 ...
Metrum Hex ...

Maurice

Als ik jou zo hoor, dan zou ik Rega er zeker op houden, en aan je lijst Naim en Meridian toevoegen. Ik heb ooit een Naim set gehoord op speakers die ik al vaker beluisterd had, en het was een zeer aangename ervaring. Zelfde geldt voor de Meridian dac, was wel al een oudje.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

arjan1312

Citaat van: xander32 op december 29, 2015, 22:13:18
@Rob46 : volgens mij kost die T&A veel meer dan twee mille  :roll:.

Betreffende blad heeft er een onjuiste prijs staan  :yes:. Zo'n €1800 advies.

Van deze DAC is recent een nieuwe én duurdere uitvoering op de markt gekomen. Wellicht dat de "oude" goedkoper wordt.

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

Zoldar

Ik kan de mytek wel een keer voor je mee nemen bij een m&g. Wil de tannoy graag een keer horen. Mischien dat lo ook erbij is?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Een Rega dac heb ik ook zelf reeds beluisterd bij een forumlid, dat was idd. aangenaam. Een oude Meridian heb ik bij Wim gehoord; heerlijk muzikaal, vloeiend, ietwat warm  :yes:.

Citaat van: Maurice op december 29, 2015, 22:50:19
Als ik jou zo hoor, dan zou ik Rega er zeker op houden, en aan je lijst Naim en Meridian toevoegen. Ik heb ooit een Naim set gehoord op speakers die ik al vaker beluisterd had, en het was een zeer aangename ervaring. Zelfde geldt voor de Meridian dac, was wel al een oudje.

xander32

Top aanbod F  :yes:.
Ik kom er (middels pm) nog op terug. Enne, je bent hier sowieso welkom om de Glennies te beluisteren.

Citaat van: Zoldar op december 30, 2015, 08:46:18
Ik kan de mytek wel een keer voor je mee nemen bij een m&g. Wil de tannoy graag een keer horen. Mischien dat lo ook erbij is?

Zoldar

prima. die is trouwens erg voordelig nu voor 1015 euro bij thoman (zwart)
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden