reparatie receiver 4240 : revisie gereed.

Gestart door leo de M, april 30, 2010, 00:27:12

Vorige topic - Volgende topic

leo de M

Goedendag, even voorstellen. byebye na lang treuzelen ook wat jeugdsentiment overwonnen door 2 receivers achter elkaar aan te schaffen . een 2226b die eigenlijk helemaal netjes is maar waarvan het stereo signaal niet doorkomt op de fm-band. ziet er verder perfect uit ,en een mooi geluid.gelijk verslaafd dus 2ekoop erachteraan een 4240. leuk hobbyprojectje dacht ik , maar oeiioeioe wat was die vuil aan de binnenkant, leek wel of die ergens jarenlang in een garage had gestaan of zo.
een dikke vuile stoflaag. maar effin, het meeste vuil en aanslag toch weggezogen,gekwast en gepoetst. bevindingen tot nu toe : 1 defecte zekering van 10A (zit nog voor de gelijkrichter)die zekering die onder de draadboom zit (de bovenste dus)
HLP.
2 losse draden die ergens van de frontprint afkomen HLP..(bleek de voedingsdraadjes van het lampje van de schaalaanwijzer te zijn)toch de boel even aangesloten en leek het toch wel goed te doen maar kort daarna begon het linkerkanaal te kraken onafhankelijk van de stand van de volumepotmeter. voor de zekerheid nog alle potmeters en knoppen geactiveerd maar ook deze actie had geen invloed op het kraken. ik wil dit mooie apparaat als het even kan toch aan de praat houden dus wie kan mij helpen met suggesties wat hieraan scheelt ?? HLP. mijn dank zal groot zijn..... :zzz:
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

zekering = eindtrap.
Eventueel voeding, veel succes zitten allemaal To66 eindtransistoren.
Niet meer  te krijgen eventueel op ebay NOS stock. Anders BD243C

stereo op FM band werkt niet, dan is je stereo oscillator defect of de decoder.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Citaat van: HAL9000 op april 30, 2010, 00:54:00
zekering = eindtrap.
Eventueel voeding, veel succes zitten allemaal To66 eindtransistoren.
Niet meer  te krijgen eventueel op ebay NOS stock. Anders BD243C

stereo op FM band werkt niet, dan is je stereo oscillator defect of de decoder.

bedankt voor de snelle reactie hall 9000,
das mooi balen dan als hij niet meer gefixet kan worden, maar ondanks dat die 10A fuse eruit ligt geeft hij toch nog een goed geluid door de speakers heen dus daar kan ik nog wel mee leven voorlopig (dit is vreemd achteraf als er 1 fase uitligt en je hebt toch geluid .mischien toeval dat het pas na het luisteren gebeurd is ).maar dat gekraak door het linkerkanaal (ook door de koptelefoon ) kan ik niet mee leven. ik ben geen expert hiermee maar heb vroeger wel fm zendertjes gesoldeerd dus ik kan een poging wagen om wat onderdeeltjes te vervangen, maar waar moet ik beginnen ?????? kan het zijn dat er een elco defect is en zo ja van welke print ??? . ik heb inmiddels wel de service manual  en de schemas van internet kunnen downloaden. en is het trouwens nodig dat je de receiver aard. ?het is wel een metelen omkasting.(hoeft in de regel niet geaard te worden maar ik blijf het tricky vinden )
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Elko's defect kan, maar niet deze elna's ze zullen lek zijn en +40% zijn in waarde.
Alleen philips elko's maken kortsluiting en maar ene betaalde lijn is dat.

Sowieso de eindtrappen vervangen, even de emitters doormeter als die nog meten( 0,47/0,33 ohm)
Driver transistoren zijn 9mm to92, En even kijken als je verbrande weerstandjes ziet zitten.

TIP:er gaat een rode en witte draad van de gelijkrichter naar beide eindmodules.
als je die eraf knipt doen je eind modules het niet meer. En zou de zekering van 4 ampere! niet 10
heel blijven.  :wink:

kraken kan ook de voorversterker zijn bij deze, wat dat betreft heb je een bak ellende staan   :|
4230 is ook zo'n wonder van marantz en 4270 kan er ook wat van.  :-D

EJT

Als dat stereo signaal niet doorkomt dan kan het toch ook de afstelling van de spoel zijn.
In dat geval heb je die 2226B weer ok :yes:
Marantz CD10
Accuphase C222
Accuphase P260
B&W 801 Matrix S3

leo de M

hallo, ben ik weer .was er even een weekje tussenuit.

hall9000 , de rood/witte voedingsdraden van de powermodules zitten er nog steeds op. de bovenste zekering van de 2 10amp. klapt er uit. de 2 en de 6 amp. blijven er gewoon in.

overigens , toch heb ik bij 1 van je vorige topics gezien dat je een 4240 helemaal opgeknapt hebt. deze had ook het zelfde euvel. een kraak dus.
wel jammer dat je de foto's niet meer kan zien op deze topics !!!!
is dat nog mogelijk ?????

die lekke elco's waar jij het over hebt kunnen die die kraak niet geven dan ????
en welke print is dan eigenlijk de voorversterker ???
de p400 (phono-amplifier ) of de pd01 (buffer amplifier ) ??????
en waar kan ik dan het beste elco's bestellen ????
en hoe vinden julie de staat van de printen ?????

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

dit is de receiver waar het allemaal om te doen is :

en dit is het voedingsgedeelte, zijn er nog suggesties hoe dit te reviceren ???????

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Veel Engelen geduld, inderdaad is dat het voeding gedeelte.

Maar als de zekeringen eruit klappen is het meestal een defecte eindtrap.
Daarom zei ik. Knip aan het kanaal waar je niks hoort Rood en wit even door beneden.
Deze draden staan paralel op de voedings elko's

leo de M

goed. beide voedingen naar eindmodules doorgeknipt maar zekering vliegt er nog steeds uit. dus daar ligt het dus niet aan . nog meer smaken ??????  HLP
echter de receiver doet het wel gewoon maar dan wel met die kraak erin. en welke print is de voorversterker ?

voor de verandering:

na de ingreep:

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

Paul

Waarom knippen  :oops: , los solderen lijkt mij netter  :-D wellicht dat vanaf een schema werken praktischer is.  HB
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

leo de M

dat solderen komt wel weer goed paul. ik ben nu veels te nieuwsgierig wat er aan de hand is.

maar ok , heb inmiddels ook de gelijkrichter losgehaald en even het e.e.a. doorgemeten.
dit deel van de trafo is een spoel met een middenaftakking. de middenaftakking is aan het chassis gelegd.
als ik over de twee uiteinden van de spoel meet meet ik 45 volt.
als ik over een van de uiteinden van de spoel met het chassis meet meet ik 22.5 volt.
dat zou dus kloppen . tenminste als dit de juiste spanning is . kan ik nergens vinden.
als ik ohms meet over de gehele spoel meet ik 0,2 ohm
of over 1 van de uiteinden met het chassis ook 0,2 ohm.
dat is niet veel lijkt mij of is dat normaal ivm inductiespanning ??????
of is simpelweg de gelijkrichter kaduuk of het condensatortje wat daaroverheen zit ?????
dit is de gelijkrichter :

wie helpt mij verder ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Kan dat deze defect is, meet je toch gewoon door met een diode tester.
De condensator zal niet stuk zijn, anders knip je die er ook af.

wat doet die 50v220uf elko daar??

HAL9000

Citaat van: Paul op mei 08, 2010, 20:52:30
Waarom knippen  :oops: , los solderen lijkt mij netter  :-D wellicht dat vanaf een schema werken praktischer is.  HB

Daar kan je alleen tot een conclusie komen. In theorie, echter moet je het een en ander toch los halen wil je het zeker weten.

leo de M

Citaat van: HAL9000 op mei 12, 2010, 16:00:10
Kan dat deze defect is, meet je toch gewoon door met een diode tester.
De condensator zal niet stuk zijn, anders knip je die er ook af.

wat doet die 50v220uf elko daar??

elco zit over de collector van de transistor 2sd315 (print powersupply) en de aansluitpin J810 (is chassis )
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Ja dat dacht ik wel..

Kijk eens goed naar die elko  +  is kapot  :-P
Dit exemplaar is volgens mij erg oud..