Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

N.a.v. een topic bij de buren en ter voorbereiding op een M&G, kom ik aan het nadenken over de wijze waarop je het meeste rendement kan halen uit je HT-set betreft het inregelen en afstemmen.

De door mij gehanteerde methode was voor kort middels automatische set-up (microfoon & audyssey) op drie luisterposities meten en vervolgens handmatig alles na te lopen (meetlint & Db.meter).
De huidige set-up betreft alleen dat laatste: handmatig alles op small gezet, het basfilter op 80Hz. en de afstanden en het volume per speaker ingesteld. Dat is alles. Ik heb het idee dat ik niets mis t.o.v. mijn voormalige methode.

Echter heb ik nooit geexperimenteerd met het maximaal aantal automatische metingen (8 stuks) en vervolgens deze nog handmatig nalopen betreft afstanden en Db`s.

* Zou daar nog winst te behalen zijn?
* Welke zijn de door jullie gehanteerde methode(n)?
* Welke leveren het beste resultaat?




Sander.

Stadium III

Ik ga voor de meetlint en de losse DB-meter

Verder kijk ik wel dmv een frequentie sweep wat de speakers aankunnen en naar hand daarvan bepaal ik de grote !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Ik kies ook eerst middels automatische set-up (microfoon & audyssey). Ik plaats de microfoon ook maar op 3 plaatsen, nl. de 3 plaatsen waar er echt iemand zal zitten.

Daarna meet ik nog eens na met de meter en de db-meter.

Stadium mist één iets, en dat is de ingebouwde Eq van de audyssey. Deze zal per speaker ook de nodige tuning doen bij bepaalde frequenties om positieve en negatieve pieken op te vangen. Eigenlijk nooit getest of hij dit ook doet bij de sub.

En dit is ook de reden waarom ik geen metingen doe op andere plaatsen. Want de Eq wordt dan ook afgeregeld voor onbestaande luisterposities.

Ben je egoïstisch dan kies je zelfs maar 1 plaats, de uwe, de sweetspot.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Nou jah ik wil niet dat eventueel pieken en dalen bij mijn luidsprekers vlak gestreken worden

De EQ aan boord gaat tot een 63 hz dus subwoofers begint hij niet aan om het echte laag vlak te krijgen

Daarom heb ik de EQ afstaan en ga dan dus voor de DB-meter en lint
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Ik gebruik dus niet de ingebouwde testtoon van mijn Marantz receiver maar gebruik een DVD om de set af te stellen. Ik vind met name die bastoon niet erg betrouwbaar (te hard).
Audessey laat ik links liggen, éénmaal uitgeprobeerd maar klinkt nergens naar. Set wordt dan scherp en hard, zag bij de instellling dat de hoogste frequentie bijv. 9db opgehoogd wordt.  :no: :no:

Voordeel van het calibreren met een DVD is dat je speler en je HDMI-kabel en/of interlink meegaan in deze calibratie. Ook hier kunnen verliezen/verschillen optreden. Dit doe ik ook op de 7.1 input. Uiteraard met analoge Db-meter en rolmaatje.
De DVD die ik gebruik is van geluidskunstenaar Roger Waters (In the Flesh). Hierop staat een volledige audio-setup die je kunt gebruiken en erg goed is. Ook de DVD Pulse van Pink Floyd bevat deze extra.

dmeerpa

Citaat van: drees62 op februari 13, 2010, 19:06:23
Ik gebruik dus niet de ingebouwde testtoon van mijn Marantz receiver maar gebruik een DVD om de set af te stellen. Ik vind met name die bastoon niet erg betrouwbaar (te hard).
Audessey laat ik links liggen, éénmaal uitgeprobeerd maar klinkt nergens naar. Set wordt dan scherp en hard, zag bij de instellling dat de hoogste frequentie bijv. 9db opgehoogd wordt.  :no: :no:

Voordeel van het calibreren met een DVD is dat je speler en je HDMI-kabel en/of interlink meegaan in deze calibratie. Ook hier kunnen verliezen/verschillen optreden. Dit doe ik ook op de 7.1 input. Uiteraard met analoge Db-meter en rolmaatje.
De DVD die ik gebruik is van geluidskunstenaar Roger Waters (In the Flesh). Hierop staat een volledige audio-setup die je kunt gebruiken en erg goed is. Ook de DVD Pulse van Pink Floyd bevat deze extra.

Heb hier nog zo'n calibratie DVD liggen, zou ik eens moeten mee spelen.
EN net al ff gezocht, de  Roger Waters (In the Flesh) DVD kan je al kopen voor 10€
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Xplod

Ik heb mijn SR5004 door Audessey laten uitmeten op 6 plaatsen;
3 metingen op de plaatsen op de grote bank waar effectief geluisterd wordt .... de sweetspot dus ... en dan ook nog eens 3 metingen 60cm naar voor t.o.v. de 3 vorige metingen.
Zo vorm je als het ware een rechthoekige zone waar alles juist zou moeten zitten qua geluid m.a.w. .... als je eens op het puntje van de bank zit ... dan is het geluid ook nog steeds OK.

Ik weet niet meer waar ik dit heb gelezen maar het zou een goede manier van uitmeten zijn zo  :wink:
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

xander32

Recent heb ik een filmpje gezien met uitleg over het systeem en op welke wijze je daar het meeste rendement uit kan halen.

Hoe meer metingen hoe beter het resultaat was de strekking, daar werden alle 8 metingen gebruikt;
1e op de voornaamste luisterplek
2e op de tweede luisterplek
3e op de derde luisterplek
4e een (1) meter voor de voornaamste luisterplek
5e   ,,    ,,       ,,    ,, tweede luisterplek
6e   ,,    ,,      ,,     ,,  derde    ,,
7e  tussen de voornaamste en tweede luisterplek in
8e   ,,        ,,       ,,           ,,   derde   ,,            ,,

Voornaam was om de metingen altijd middels microfoon op statief te doen, op oor-hoogte, en minimaal 30 a 40 cm van een achterwand af (indien bank tegen achtermuur staat).

Sander.


Stadium III

Leuke filmpjes
Maar aan het laag wordt geen aandacht gegeven hoe de pieken en dalen daarin op te vangen
Verder met de speaker opstelling is het allemaal basic dus jah toch maar gewoon zelf doen met meetlint en db meter
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: xander32 op februari 13, 2010, 23:04:23

http://www.youtube.com/watch?v=okyNlhJ3Hvo


Sander.

Stel me toch volgende vraag na het zien van het filmpje. Het advies is om voor de luisterplaatsen, toch 30cm van de zetelwand weg te blijven. Dit voor reflecties die een negatieve invloed gaan geven op de meting. Maar als ik nadien in de zetel zit, EN mijn oren komen zeker dichter bij de achterwand, heb ik dan geen last van die reflecties?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Vlearmoes

Nee   want jij zit er voor  :-D    dan heeft het geluid niet de kans om bij de muur te komen en zullen er minder reflexies zijn
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

#12
Citaat van: dmeerpa op februari 14, 2010, 11:21:01
Stel me toch volgende vraag na het zien van het filmpje. Het advies is om voor de luisterplaatsen, toch 30cm van de zetelwand weg te blijven. Dit voor reflecties die een negatieve invloed gaan geven op de meting. Maar als ik nadien in de zetel zit, EN mijn oren komen zeker dichter bij de achterwand, heb ik dan geen last van die reflecties?
Beste ...,
ik ken je verder nog niet maar bij mij en ook bij de meesten anderen die ik zie staan de oren naar voren :lol:. Heb jij een zeldzame anatomische afwijking en de oren soms naar achter staan  :-P.


:wink: Sander.

xander32

#13
Citaat van: Stadium III op februari 14, 2010, 08:25:09
Leuke filmpjes
Maar aan het laag wordt geen aandacht gegeven hoe de pieken en dalen daarin op te vangen
Verder met de speaker opstelling is het allemaal basic dus jah toch maar gewoon zelf doen met meetlint en db meter
Er is meer dan alleen bas, al heeft deze wel een essentiele rol in het meerkanaals gebeuren.

Zo meteen wordt de oude zitgroep opgehaald en morgen komt de nieuwe(en waarschijnlijk ook een vloerkleed):
zal dan opnieuw de set moeten inregelen. Ik ga dit maar eens volgens de methode in het filmpje doen met de aanvulling dat ik alles naloop met meetlint en Db.meter en de sub op m`n gehoor afstel.

Eens zien wat dat geeft :roll:.


Sander.

drees62