PM84II service beurtje

Gestart door Lapti, april 25, 2008, 17:53:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lapti

Hoi allen tezaam,

Ik ben nieuw hier en dits mn eerste post! (<-- hiep hiep hoera!)

En ik begin gewoon gelijk met een vraag :) (<-- de brutaliteit!)

Ik heb van mijn vader zijn oude pm84 overgenomen. Hij wou em niet meer vanwege wat gekraak en soms kanaal uitval. Beide, gekraak en uitval, is op te lossen door gewoon flink aan de knoppen te draaien tot het ophoud. Maar soms (lees:zelden) moet ik wel heel wat knoppen afgaan om het weer goed te krijgen.

Ik vind het echt een geweldig ding, hij doet het zoveel beter met mijn vifa vivaces '94 dan dat mn sr5200 dat deed, veel meer controle over het laag. Maar ik ben een beetje bang dat hij misschien door ouderdom er de brui aan gaat geven, maar waar moet ik terrecht voor een onderhouds of service beurtje? Ik zelf ben a-technisch en heb er de ballen verstand van, al heb ik wel begrepen van anderen dat dat gekraak gewoon vieze pot(d?)metertjes zijn.

Nu ik toch bezig ben: klopt het dat je zo een versterker echt een uur van tevoren aan moet zetten voordat je em gebruikt?

Hartelijk dank voor de aandacht!

Mvg,

Lapti

EDIT: had ik dit misschien in vintage moeten posten?(oops?)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Maurice

Nope, je had dit moeten plaatsen in Techniek, dus dat heb ik dan meer even voor je gedaan ;-)

Zoals je merkt, kan een echte stereoversterker echt wonderen doen tov een surround receiver. Zeker de Vivaces lusten wel wat vermogen.
Het is zeker goed om de PM84 te laten servicen, waarbij alle contacten worden gereinigd en solderingen en elco's worden nagelopen. Dit kan echte problemen voorkomen.
Wat je kunt doen is contact opnemen met forumlid HAL9000 of anders met www.audioservice.nl .

Uur van te voren aanzetten hoeft niet, maar op temperatuur klinkt het meestal inderdaad beter dan koud, zeker bij klasse A versterkers.

Enne, welkom op het forum!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

ik heb er hier nog een staan Pm 84 MKII

aan... klik, een kanaal schoor. moet een nieuwe STK trap in..

voorversterker zal gereviseerd worden bij uw exemplaar.
en delen van het driverboard ook. en alle blauwe elna elko's MOETEN verwijderd worden., deze serie heeft maar max 10 jaar levensduur. Deze zitten daar dik overheen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lapti

Dus ik moet em eigenlijk al een beetje gaan knijpen zeg maar  :oops:

Kan me wel herinneren dat hij ooit een keer voor een reparatie is weg geweest. Maar wat er toen aan gedaan was en waar dat gebeurt is mag joost weten.

Opzich doet hij het ook nog geweldig alleen dat gekraak als je aan de knoppen zit of draait........
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HAL9000

Citaat van: Lapti op april 28, 2008, 21:14:38
Dus ik moet em eigenlijk al een beetje gaan knijpen zeg maar  :oops:

Kan me wel herinneren dat hij ooit een keer voor een reparatie is weg geweest. Maar wat er toen aan gedaan was en waar dat gebeurt is mag joost weten.

Opzich doet hij het ook nog geweldig alleen dat gekraak als je aan de knoppen zit of draait........

Dat zijn kleine geitjes, maar in zij geheel zijn de 84's niet zo schrikbarend goed..

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lapti

hmm....

Hoe dan ook iets beters zal ik nooit kunnen betalen althans niet binnen nu en de nabije toekomst. Dus wou graag nog even met deze leven. Voor mij istie iig wel schrikbarend goed maarja ik ben ook niet een "echte" "audiofiel" :)

Heb overigens audioservice gemaild wat het mij zou kosten.

Ze zeiden dat als het boven de 100 euro komt dat ik dan een prijsopgaaf krijg, maar ik kan me niet voorstellen dat het eronder blijft....

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HAL9000

Citaat van: Lapti op april 29, 2008, 17:10:06
hmm....

Hoe dan ook iets beters zal ik nooit kunnen betalen althans niet binnen nu en de nabije toekomst. Dus wou graag nog even met deze leven. Voor mij istie iig wel schrikbarend goed maarja ik ben ook niet een "echte" "audiofiel" :)

Heb overigens audioservice gemaild wat het mij zou kosten.

Ze zeiden dat als het boven de 100 euro komt dat ik dan een prijsopgaaf krijg, maar ik kan me niet voorstellen dat het eronder blijft....



CiteerZe zeiden dat als het boven de 100 euro komt dat ik dan een prijsopgaaf krijg, maar ik kan me niet voorstellen dat het eronder blijft....
ik wel....  :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lapti

Ehm okay. Kort maar krachtig.  :?


Heb jij er eventueel interesse in, tegen betaling uiteraard, hem te servicen? Of dat je het uberhaupt wilt.



amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HAL9000

Citaat van: Lapti op mei 01, 2008, 20:28:45
Ehm okay. Kort maar krachtig.  :?


Heb jij er eventueel interesse in, tegen betaling uiteraard, hem te servicen? Of dat je het uberhaupt wilt.





jawel, Ik reviseer de belangrijke punten en vertin de belangrijke punten..
en ik zal hem netjes afstellen.

ik gebruik panasonic FC elko's.
:wink:

stuur mij anders een PM via deze site.
of bel me even, is wel wat directer 0648455577

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Zo ik heb de machine nu ook getest en wel.
De versterker is bij mij een behoorlijk uitgeleefde staat gekomen merkte ik al vroeg op aan de kap. Die was totaal zwart geblakerd door de hitte.
Alhoewel dit een quater A is (2x30watt A---2x120watt A/B) mag deze versterker behoorlijk heet worden.

veel printen waren zwart geblakerd, veel transistoren zo zwart als roet, en alles blauwe elna elko's zo lek als een mandje, laat staan het 50% verlies in die dingen nu  :o  :o
Ik heb de alle elko's vervangen op 4 100V 330uF van elna cerafine types deze waren nog prima. De cruciale plekken zitten panasonic FC of FM. Hier en daar een jamicon 105graden. Ik heb alle tin verbindingen opgetint en sommige versleten banen met exra steun voorzien.
De printen zijn al van twijfelachtige kwaliteit maar, toch wel aanzienlijk beter dan wat er nu op de markt verkrijgbaar is in menig audio product.



alles werkte netjes bij aankomst.


op dat koelplaatje zitten twee spanning stabilisatoren die de 60/75 graden wel bereiken. laat staan de elko's er pal naast staan van 1000µF meette nog 249µF  :-X


De STK module is vervangen.

ik heb alle elko's vervangen op die 4 grote van 100V na. (geen foto ven reivisie)


In het midden van dat groepje componentjes, zaten hier en daar alleen nog wat koolstof stokjes.....ipv transistoren..
Ik heb ze verwijderd en nieuwe geplaatst.

uiteraard nu WEL met een metaal koellichaam.
C2240 en A970 verijderd, en A1306 en C4159 vervangen met C2238 en A968 precies hetzelfde alleen metaal ipv plastik rommel.



pre,phono board.

trof ik ook weer de 1306 en C4159 aan zo verbrand als houtskool, print ook zo zwart als roet.
vervangen, en alle elko's vervangen en tin verbindingen opgetint.


resultaat een hele hoop ouwe zooi.
en een zeer netjes klinkende versterker met een power per kanaal van: 149,12watt per kanaal 8 ohm.
je merkt ook dat deze versterker behoorlijk vermogen kan leveren.

klank, beetje terughoudend in het hoog (MOSFET) bass klinkt zeer aangenaam; soft te noemen.
de FETS waren nog netjes, en niet verkleurd.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

Nice job Jon  hello

Leuk om te lezen dat er weer nieuw leven in zon versterker is geblazen  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lionb

hoi hall zou je ook een pm94 een service beurtje kunnen geven HB

HAL9000

Citaat van: lionb op mei 19, 2008, 18:23:45
hoi hall zou je ook een pm94 een service beurtje kunnen geven HB

die is een stuk voller, antwoord is ja...
:wink:

machtig ding hoor die 94, vind ik persoonlijk veel en veel mooier dan de 95 en 99
de 94 stonden bekend als versterker die zichzelf opbranden???
Die van mij werd destijds best heet, maar die 84 kan er ook wat van  :wink:
en niet te beginnen over SM 8


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lionb

ik vind de 94 ook beter dan een 95 en 90se ik heb ze alle drie in bezit en je kunt hem ook nog als voorversterker gebruiken HB