PM7001 versterker

Gestart door wijnencw, november 13, 2007, 13:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijnencw

Hallo Marantzliefhebbers,

Ik ben een nieuw lid van dit forum en heb jullie ( deskundige) mening over het volgende.
Ben sinds een week de trotse bezitter van een Marantz PM-7001 versterker en een cd speler type SA7001. De versterker is aangesloten op 2 Kef boxen type IQ-5 met de beste kabels die er zijn.
Nu is het geval dat ik het geluid minder vol vind klinken dan met mijn oude pioneer
versterker en dezelfde boxen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik bij mijn oude versterker de bas en treble op + had
met daarbij ook soms de loudnes bij.
Misschien ben ik wel daardoor "verpest" en daarom  mis ik dat volle geluid.
Maar mijn vraag is, is dit bij jullie bekend, dat dus een goede stereo helemaal niet
zo vol en enigzins bassig moet klinken?
Voor de duidelijkheid, voor de rest klinkt het perfekt, de tonen komen beter door en elk
instrument hoor je maar dat volle warme geluid had ik wel verwacht.
Tot slot, ook ik ben van mening dat men bij aanschaf van een stereo eerst bij de dealer
moet beluisteren maar dit was niet mogelijk.


                                                                 Groetjes, Carlos.



SB_Marantz

Je hebt het goede antwoordt zelf al gegeven.

Wanneer je bij je oude versterker de bass pot en/of loudness gebruikte lijkt het me zo klaar als een klontje toch?!

De weergave hoort in balans te zijn en wanneer je de sound te dun vindt zonder gebruik van toonregeling kun je misschien eens gaan kijken/luisteren naar andere speakers.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jantje

Mijn tip is: Probeer gewoon aan het nieuwe geluid te wennen, zet de versterker gewoon lekker neutral of op source direct en luister een tijdje. Het is een andere versterker dus die is qua klankeigenschap toch anders dan de pioneer die je eerst had.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

mars

ja joh ff wennen , en mischien een heeeeeeeeeeeel klein beetje met je bas en treble spelen , maar persoonlijk zeg ik, liever niet!!

pm7001 is een mooie en goede versterker ,

en mischien zoals SB al zei, een keertje naar andere speakers kijken , want eerlijk is eerlijk vind ik jou versterker en cd speler van een euhhhhhh zeg maar beter niveau, dan je speakers

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

wijnencw

Jongens, bedankt voor jullie mening, het is inderdaad wel even wennen.
Spijt het ik in ieder geval niet, en misschien over een poosje nieuwe speakers.

                                                                   Groet, Carlos

DoubleU

Hallo Carlos,

Ik ben zeker geen deskundige en ben ook nog maar kort met betere audio apparatuur in de weer.
Voor zover ik heb begrepen lijken een paar basiszaken in elk geval van wezelijk belang te zijn.

Het apparaat moet ingespeeld zijn, dus je kan pas na een tijdje spelen echt beoordelen hoe de klankkleur van je versterker is.

Het 180 graden omdraaien van de stekker van je netstroomsnoer kan een groot verschil uitmaken. Alle aangesloten componenten moeten z.g.n. in fase staan.
Over hoe dit te doen heb ik een vraag gesteld in een andere tread BEKABELING EN TWEAKS - NETSNOER AANSLUITEN een vraag gesteld.
Ik hoop dat in deze tread meer duidelijkheid komt over hoe en wat.
Het lijkt vooralsnog dat dit met een multimeter of dergelijks moet doen, maar misschien nog wel beter: jouw oren kunnen je natuurlijk ook veel vertellen.

Ik luister in elk geval al mijn CD's zonder ook maar naar de toonregeling te kijken en dat bevalt mij uitstekend.

Ik geloof in elk geval dat je geen spijt van je nieuwe set gaat krijgen.

grt
Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Austin Powers

Citaat van: wijnencw op november 13, 2007, 13:40:38
Hallo Marantzliefhebbers,

Ik ben een nieuw lid van dit forum en heb jullie ( deskundige) mening over het volgende.
Ben sinds een week de trotse bezitter van een Marantz PM-7001 versterker en een cd speler type SA7001. De versterker is aangesloten op 2 Kef boxen type IQ-5 met de beste kabels die er zijn.
Nu is het geval dat ik het geluid minder vol vind klinken dan met mijn oude pioneer
versterker en dezelfde boxen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik bij mijn oude versterker de bas en treble op + had
met daarbij ook soms de loudnes bij.
Misschien ben ik wel daardoor "verpest" en daarom  mis ik dat volle geluid.
Maar mijn vraag is, is dit bij jullie bekend, dat dus een goede stereo helemaal niet
zo vol en enigzins bassig moet klinken?
Voor de duidelijkheid, voor de rest klinkt het perfekt, de tonen komen beter door en elk
instrument hoor je maar dat volle warme geluid had ik wel verwacht.
Tot slot, ook ik ben van mening dat men bij aanschaf van een stereo eerst bij de dealer
moet beluisteren maar dit was niet mogelijk.


                                                                 Groetjes, Carlos.



De Marantz PM7001 versterker is niet geschikt in combinatie met je KEF IQ5 speakers, die 8 ohm en 88db zijn. Dit vraagt gewoon om een zwaardere versterker, er zal dan een wereld voor je open gaan.

Kortom probeer een zwaardere versterker, die meer power heeft. Aan de sound icm de PM7001 ga je je toch ergeren in de loop van de tijd.

SB_Marantz

Het uitgangsvermogen van een versterker zegt niets over de wereld die open gaat.

Ik begrijp echt niet waarom mensen dat toch gewoon maar blijven denken!

Met 1 Watt input heb je een geluidsdruk van 88 db op 1M afstand.
Met 64 Watt kom je dan op 107 dbw en dat is echt wel hard en ligt ook nog eens binnen het maximale vermogen van de 7001 dus daar zal het niet aan liggen.

Het gaat erom of de versterker klankmatig een mooi beeld neerzet.
Ik ken deze versterker niet dus kan daar geen oordeel over vellen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op november 23, 2007, 22:03:22
Het uitgangsvermogen van een versterker zegt niets over de wereld die open gaat.

Ik begrijp echt niet waarom mensen dat toch gewoon maar blijven denken!

Met 1 Watt input heb je een geluidsdruk van 88 db op 1M afstand.
Met 64 Watt kom je dan op 107 dbw en dat is echt wel hard en ligt ook nog eens binnen het maximale vermogen van de 7001 dus daar zal het niet aan liggen.

Het gaat erom of de versterker klankmatig een mooi beeld neerzet.
Ik ken deze versterker niet dus kan daar geen oordeel over vellen.



Dit had je in een ander topic ook al kenbaar gemaakt, kan je nagaan dat niet alles gelezen wordt.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maurice

Citaat van: Austin Powers op november 23, 2007, 21:18:02
De Marantz PM7001 versterker is niet geschikt in combinatie met je KEF IQ5 speakers, die 8 ohm en 88db zijn. Dit vraagt gewoon om een zwaardere versterker, er zal dan een wereld voor je open gaan.
Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je in hemelsnaam tot deze conclusie komt. Hard genoeg zal het zeker gaan.
De speaker heeft een nominale impedantie van 8 ohm met een dip van 3,2 ohm. De meeste versterkers moeten daar prima mee overweg kunnen, zo ook de PM7001.

CiteerAan de sound icm de PM7001 ga je je toch ergeren in de loop van de tijd.
Smaak?
Het lijkt er eerder op dat TS moest wennen aan de nieuwe sound, en mogelijk ook de match naar zijn smaak niet jofel was/is.
Smaak bepaalt ook of je je gaat ergeren aan de sound van de PM7001. Maar heb jij deze zelf al eens goed beluisterd?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Austin Powers

Citaat van: Maurice op november 23, 2007, 23:42:42
Ik heb werkelijk waar geen idee hoe je in hemelsnaam tot deze conclusie komt. Hard genoeg zal het zeker gaan.
De speaker heeft een nominale impedantie van 8 ohm met een dip van 3,2 ohm. De meeste versterkers moeten daar prima mee overweg kunnen, zo ook de PM7001.
Smaak?
Het lijkt er eerder op dat TS moest wennen aan de nieuwe sound, en mogelijk ook de match naar zijn smaak niet jofel was/is.
Smaak bepaalt ook of je je gaat ergeren aan de sound van de PM7001. Maar heb jij deze zelf al eens goed beluisterd?
Waarom denken jullie dan dat het direct weer aan de speakers ligt? Dat is niet altijd zo.

Maurice

Citaat van: Austin Powers op november 24, 2007, 00:03:37
Waarom denken jullie dan dat het direct weer aan de speakers ligt? Dat is niet altijd zo.
Zie je mij dat ergens zeggen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Zelf heb ik ooit een demo van een vriend gehad van een Harman Kardon met de KEF IQ5 of KEF IQ7. Nu die sound is inderdaad heel verschillend als wat ik op mijn Wharfedale's gewend ben. Ik vond de klank niet genoeg body hebben, zeker het laag was ondermaats voor dergelijke setup, zeker in vergelijk met mijn setup. Ik vond het alles nogal scherp klinken. En ik hou nu eenmaal van dat warme geluid. Zou bij wijnencw ook wel eens het geval kunnen zijn.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

mars

Citaat van: dmeerpa op november 24, 2007, 11:04:51
Zelf heb ik ooit een demo van een vriend gehad van een Harman Kardon met de KEF IQ5 of KEF IQ7. Nu die sound is inderdaad heel verschillend als wat ik op mijn Wharfedale's gewend ben. Ik vond de klank niet genoeg body hebben, zeker het laag was ondermaats voor dergelijke setup, zeker in vergelijk met mijn setup. Ik vond het alles nogal scherp klinken. En ik hou nu eenmaal van dat warme geluid. Zou bij wijnencw ook wel eens het geval kunnen zijn.

kijk dat bedoel ik, als je in deze set up geen body hoort , ligt dat nou niet bepaald aan de harman kardon spullen ( hahaha je kan van harman kardon spullen zeggen wat je wil , maar power en body heeft het wel)
Trouwens ook met dit merk ( harman kardon ) vind ik de oude spullen mooier dan de nieuwe( signature serie's HB)

on topic , ik zou op die pm7001 ect eenz andere speakers proberen , en als je dan een vegelijk baar budget gebruikt( geloof ik) luister dan een naar de mordaunt short avant 908i .  Toevallig heb ik deze speakers gehoord op de pm7001 en het was een gezegend huwelijk :wink:
Deze speaker heeft dus alles wat je bij die kef's mist en nog meer

grtz mars

ps; en ze gaan geloof ik tegenwoordig voor steeds minder de deur uit
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun