PM15-S1 + B&W CM..?

Gestart door duplo, september 06, 2016, 13:43:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

duplo

Vrij bekende combinatie, maar toch benieuwd naar ervaringen hier.  Ik sta op punt om over te schakelen van PM7001ki naar PM15-S1.  Loont het de moeite om de upgrade van huidige CM7 te overwegen naar CM9?  De speakers staan vrij dicht tegen de muur, luisterruimte = living (totaal 8,6 x 4m - zitruimte is de helft hiervan).   Positie tussen speakers = 2,5m (fix - niet te wijzigen helaas).  Afstand tot luisterpunt = 3,5m.
Ik hoor af en toe dat de CM9 veel ruimte nodig heeft, dus ik ben in twijfel...

duplo

Ohja, in geval dit relevant zou zijn: muzieksmaak is heel variërend (classic rock, beetje jazz, pop, hiphop maar ook eenvoudigweg radio..).  Luistervolume meestal "rustig".

Cornelis1921

Lijkt mij 'lichtelijk' problematisch die eventuele overstap naar de CM9. Je kunt, gezien de huidige situatie, beter bij de CM7 blijven, dat is ook een goede luidspreker die ook door de nieuw te verkiezen versterker goed aan te sturen is en de versterker goed tot zijn recht zal laten komen. I.i.g. sterkte en succes met je keuze, en niet te vergeten veel (luister)plezier. Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

arjan1312

@duplo,

Wat is jouw zitpositie/ luisterpositie? Dicht tegen een muur aan? Mijn vader wilde recent de CM10 kopen. Omdat mijn vader geen grote woonkamer heeft én dicht tegen de muur aan zit, werden deze luidsprekers afgeraden. Hij is toen voor PMC's gegaan.

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

duplo

Klopt, ik zit in de sofa, en die staat quasi tegen de (geverfde) muur.

xander32

Ow, de muur is geverfd; gaan voor die CM9's !

:-D

Citaat van: duplo op september 07, 2016, 13:45:51
Klopt, ik zit in de sofa, en die staat quasi tegen de (geverfde) muur.

duplo

Daarmee bedoel ik dat de ruimte vrij "kil" is, weinig gordijnen of tapijt.

xander32

Begreep ik, maar vond het wel grappig.

Wat mis je met de 7's, wat verwacht je van de 9's?


Citaat van: duplo op september 08, 2016, 08:53:19
Daarmee bedoel ik dat de ruimte vrij "kil" is, weinig gordijnen of tapijt.

duplo

Ik vind de 7 heel goed op vlak van helderheid, detail en open karakter.  maar ondanks dit blijft het geluid wat plakken rond de speakers, ik heb altijd het gevoel dat de muziek luider moet staan om meer los te komen (ik speel ook vaak op rustig volume). 
Ik heb nog maar net de PM15 in gebruik, en er is zowiezo al vooruitgang.  Maar de opportuniteit doet zich nu voor om de CM9's in huis te halen, dus het is óf de ene, óf de andere.  De CM9 thuis beluisteren en dan pas beslissen is niet mogelijk.

xander32

Zonder de betreffende ls. te kennen durf ik te beweren dat dit een akoestiek en of opstellings issue betreft. Andere ls. gaan daarin niet het verschil maken :no:.

Citaat van: duplo op september 09, 2016, 10:24:01
Ik vind de 7 heel goed op vlak van helderheid, detail en open karakter.  maar ondanks dit blijft het geluid wat plakken rond de speakers, ik heb altijd het gevoel dat de muziek luider moet staan om meer los te komen (ik speel ook vaak op rustig volume). 
Ik heb nog maar net de PM15 in gebruik, en er is zowiezo al vooruitgang.  Maar de opportuniteit doet zich nu voor om de CM9's in huis te halen, dus het is óf de ene, óf de andere.  De CM9 thuis beluisteren en dan pas beslissen is niet mogelijk.

xander32

#10
De breedte tussen de ls. is op zich prima, luisterafstand is t.o.v. de afstand tussen de ls. onderling is wat groot en met de rug strak tegen de muur op de luisterplek is niet ideaal, maar het is een living, geen dedicated luisterruimte.

Hoe staan de ls. opgesteld t.o.v. de zijwand(en) en achterwand?


En nu ga ik mijzelf al direct tegenspreken m.b.t. m'n voorgaande post; van B&W ls. lees ik frequent dat men ervaart dat er als het ware een soort van doek over de ls. hangt, het geluid klinkt ietwat gedempt en komt niet goed los. Wellicht een ls. karakteristiek versus diens opstelling versus de akoestiek  :roll: (om het gemakkelijk te maken  :-P).


Indien andere ls.; ALTIJD in eigen ruimte beluisteren wanneer issues zoals door jou aangegeven. Andere B&W ls uit dezelfde lijn gaan denk ik niet het verschil maken. Daarentegen heb ik 805 dmd's gehoord en die klonken juist heel fraai transparant, open, met een wijds en diep stereobeeld. Echter hadden die een ideale, vrije opstelling. Het is m.i. dus zeker niet per definitie een B&W ding.

Als je eens wat anders wil proberen, i.c.m. de PM15; Totem zuiltjes. In de meest beroerde opstellingen presteren deze nog goed, ik heb ik deze nog kunnen betrappen op het kleven van het geluid aan de ls. Een enigzins vergelijkbare ervaring met AP ls.

polleke_cgc

Heb een tijdje geleden de vloerstaander reeks van B&W CM S2 gaan beluisteren (dus de 8, 9 en 10).
Die CM 10 S2 is echt wel een goeie luidspreker. Het verschil met de 2 "kleinere" broertjes is toch wel uitgesproken. Maar zowel die 9 als 10 hebben redelijk wat ruimte nodig (vooral ook achter de luidspreker).

Mij lijkt een stap van CM 7 naar CM 8 S2 logischer als je beperkt bent qua ruimte, dan naar CM 9...


DansaN

Citaat van: duplo op september 09, 2016, 10:24:01
Ik vind de 7 heel goed op vlak van helderheid, detail en open karakter.  maar ondanks dit blijft het geluid wat plakken rond de speakers, ik heb altijd het gevoel dat de muziek luider moet staan om meer los te komen (ik speel ook vaak op rustig volume). 
Ik heb nog maar net de PM15 in gebruik, en er is zowiezo al vooruitgang.  Maar de opportuniteit doet zich nu voor om de CM9's in huis te halen, dus het is óf de ene, óf de andere.  De CM9 thuis beluisteren en dan pas beslissen is niet mogelijk.
Ik heb een aantal jaartjes geleden de CM8 (dus niet de S2) geluisterd op een SR.
De CM8 viel voor mij destijds af omdat ik ook vond dat het geluid met name bij lagere volumes wat bleef "plakken" en niet echt los kwam.
Zoals Xander32 omschrijft inderdaad of er een doek over de speakers hangt.

Lijkt me dus een beetje een karakteristiek van de speaker, al dan niet in relatie tot Marantz en beschikbaar vermogen (B&W houdt wel van wat vermogen).
Ik zou dus eens goed gaan luisteren (ook naar alternatieven) voor je een aankoop doet.


Rob46

Dit zijn speakers die een prestatie neerzetten wat vele malen boven de aanschafprijs uitstijgt. De Staff heb ik hier enige tijd gehad en de wonderen zijn de wereld nog niet uit, wat een mooie, rustige sound met een fantastische soundstage ikomt uit deze slanke zuiltjes. Zijn bovendien makkelijk aan te sturen. Een sub is absoluut niet nodig!  :lol: