Marantz Slimline reciever op Canton GLE set ?

Gestart door PaRaN0iD, december 07, 2012, 01:55:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

PaRaN0iD

Goedeavond allen !

Ik dacht laat ik het maar aan de gebruikers zelf vragen en dit forum leekt me er goed geschikt voor :-D

Ik kan in mijn tv meubel geen hoge reciever plaatsen. voorkant is denk ik 13 cm hoog en dan zit er een riggel die is 2cm diep en daarna is het wel 18cm hoog, koeling is dan wel goed maar omdat de recievers ook meestal aardig diep zijn gaat het toch niet lekker passen denk ik, tevens valt er een stuk display weg of de knoppen zitten dan tegen die riggel aan.

Nu was mijn oog gevallen op de slimline recievers van Marantz. Alleen heb ik nu als fronts Canton GLE 490.2 en achter al 430.2. Deze lusten aardig wat power. De fronts staan nu op een oude Kenwood stereo versterker (2x100w) en het volume gaat al niet verder als de helft want dan is het gewoon te hard om er nog van te kunnen genieten. Dus op zich lijken ze het er wel goed op te doen.

Maar zijn er nog gebruikers hier op het forum met een dergelijke setup misschien ? Slimline en dan vloerstaanders ?

Ook nog een vraagje over de 1403 en 1603. Ik ga in principe nooit 7.1 draaien denk ik maar zijn de enige extras op die 1603 de netwerkfuncties ? Is het mogelijk om bijvoorbeeld de 2 extra uitgangen voor 5.1 dan voor de fronts te gebruiken om die extra te versterken ?

aardige lap tekst zie ik zo haha ik hoop dat jullie hier wat licht op kunnen schijnen !

Bedankt alvast !

Edit: Btw ik heb een HTPC staan beneden dus ik vraag me af in hoeverre de netwerk functionaliteit toevoegd? Scheelt nogal wat euros ten opzichte van de twee.

OnkyoTrucker

Citaat van: PaRaN0iD op december 07, 2012, 01:55:12
Goedeavond allen !

Ik dacht laat ik het maar aan de gebruikers zelf vragen en dit forum leekt me er goed geschikt voor :-D

Ik kan in mijn tv meubel geen hoge reciever plaatsen. voorkant is denk ik 13 cm hoog en dan zit er een riggel die is 2cm diep en daarna is het wel 18cm hoog, koeling is dan wel goed maar omdat de recievers ook meestal aardig diep zijn gaat het toch niet lekker passen denk ik, tevens valt er een stuk display weg of de knoppen zitten dan tegen die riggel aan.

Nu was mijn oog gevallen op de slimline recievers van Marantz. Alleen heb ik nu als fronts Canton GLE 490.2 en achter al 430.2. Deze lusten aardig wat power. De fronts staan nu op een oude Kenwood stereo versterker (2x100w) en het volume gaat al niet verder als de helft want dan is het gewoon te hard om er nog van te kunnen genieten. Dus op zich lijken ze het er wel goed op te doen.

Maar zijn er nog gebruikers hier op het forum met een dergelijke setup misschien ? Slimline en dan vloerstaanders ?

Ook nog een vraagje over de 1403 en 1603. Ik ga in principe nooit 7.1 draaien denk ik maar zijn de enige extras op die 1603 de netwerkfuncties ? Is het mogelijk om bijvoorbeeld de 2 extra uitgangen voor 5.1 dan voor de fronts te gebruiken om die extra te versterken ?

aardige lap tekst zie ik zo haha ik hoop dat jullie hier wat licht op kunnen schijnen !

Bedankt alvast !

Edit: Btw ik heb een HTPC staan beneden dus ik vraag me af in hoeverre de netwerk functionaliteit toevoegd? Scheelt nogal wat euros ten opzichte van de twee.

Ik heb zelf de 1603, of hij krachtig genoeg is weet ik niet.

Die extra aansluiting kan je inderdaad voor bi-amping gebruiken. Verder is het verschil netwerk, usb en het menu is veel mooier maar dat maakt voor de kwaliteit niet uit.
Philips 46PFL5507 , Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3, Yamaha yst-sw015 en Ps3

PaRaN0iD

ik weet niet op welke speakers jij ze hebt staan. De canton fronts kunnen 160w rms aan maarja zijn wel 90db gevoeligheid.

staan nu op een Kenwood kaf-3030r stereo versterker te spelen en die kan ik niet eens voluit zetten anders gaat het gewoon te hard en in principe komt er genoeg bass en dergelijke uit.

Marvin

Ik heb het idee dat dat allemaal wel goed zal komen, maar enkel met proberen weet je dat zeker.

Exxar

Ik gebruik een NR1402 samen met mijn PM15. De fronts laat ik versterken door de PM door in het menu van de NR de pre-out toe te wijzen aan de fronts.
Voor mijn receiver valt de 7.1 optie dan wel af.

PaRaN0iD

#5
Citaat van: marvin op december 09, 2012, 13:57:25
Ik heb het idee dat dat allemaal wel goed zal komen, maar enkel met proberen weet je dat zeker.

Ja proberen is inderdaad de manier om er achter te komen, is alleen zonde als het niet werkt en dat ding stof staat te happen.

Citaat van: Exxar op december 09, 2012, 14:08:10
Ik gebruik een NR1402 samen met mijn PM15. De fronts laat ik versterken door de PM door in het menu van de NR de pre-out toe te wijzen aan de fronts.
Voor mijn receiver valt de 7.1 optie dan wel af.

Maar dan gebruik je de NR alleen eigenlijk als aansturing voor je center en de rears ? ja en als processor dan maar ja. Liever zou ik alles in één hebben natuurlijk want zoveel ruimte heb ik niet in me tv meubel.


Ik heb verderop wel een topic gezien van iemand die KEF zuilen ermee aanstuurt op een ruimte van 130m² en dat gaat ook wel behoorlijk geloof ik.

Ik zie trouwens in de oude handleidingen enzo dat die Kenwood versterker die ik al heb 2x75watt op 4Ohm is. Hoeveel watt geeft die marantz trouwens op 4Ohm ? ik kan niet zo snel terug vinden of die 50watt op 4 of 8 Ohm is.

Exxar

Dit staat in de handleiding van mijn NR1402:

Vermogensversterker
Nominaal vermogen: Front:
50 W + 50 W (8 Ω, 20 Hz – 20 kHz met 0,08 % T.H.D.)
Center:
50 W (8 Ω, 20 Hz – 20 kHz met 0,08 % T.H.D.)
Surround:
50 W + 50 W (8 Ω, 20 Hz – 20 kHz met 0,08 % T.H.D.)
Maximaal effectief uitgangsvermogen: Front:
75 W + 75 W (6 Ω, 1 kHz met 10 % T.H.D.)
Center:
75 W (6 Ω, 1 kHz met 10 % T.H.D.)
Surround:
75 W + 75 W (6 Ω, 1 kHz met 10 % T.H.D.)
Uitgangsaansluitingen: 6 – 8 Ω



Ik heb heel kort mijn NR getest met mijn RX8 luidsprekers (4ohm minimaal, gemiddeld zo'n 5ohm, volgens een hifimagazine), en daarvoor kwam die toch wel vermogen tekort en werd hij heel snel warm.
En volgens de handleiding raadt Marantz zelf luidsprekers aan met een impedantie van 6 to 8ohm.
Jouw luidsprekers hebben wel een hoge gevoeligheid, dus misschien voldoet de NR daarvoor, maar het zal dus ook afhankelijk zijn van hoe groot jouw luisterruimte is en hoe luid je wilt spelen.

PaRaN0iD

#7
onze huiskamer (zit gedeelte) is zo'n 5x6 meter. totaal zo'n 12x5 meter met keuken erbij enzo. En wij zitten denk 2,5 of 3 meter van de front speakers af.

Ik weet niet precies tot hoe ver ze inzakken kwa impedantie.

Dit zijn de specs van die stereo versterker waar ze het al behoorlijk op doen :

Rated output power
(DIN) 1 kHz
at 8 W.............................................................. 50 W + 50 W
at 4 W.............................................................. 75 W + 75 W
(IEC/DIN) from 63 Hz to 12.5 kHz, 0.7 % T.H.D.
at 8 W.............................................................. 50 W + 50 W
at 4 W.............................................................. 75 W + 75 W
Effective output power
Except UK and Europe
(EIAJ) 1 kHz, 10 % T.H.D.
at 8 W.............................................................. 60 W + 60 W
at 4 W.............................................................. 90 W + 90 W
Damping factor ........................................................ 42 (50 Hz)
Total harmonic distortion
................................... 0.02 % (20 Hz ~ 20 kHz, 25 W, 8 W)
................................................. 0.002 % (1 kHz, 25 W, 8 W)

Marvin

Toch eens een goede winkel opzoeken en vragen of je het demo model mee naar huis kunt nemen om te testen in je eigen omgeving.
Anders je luidsprekers mee naar de winkel en daar aansluiten en het op die manier ondervinden.

Dat bedoel ik met proberen, je koopt iets niet om het te proberen je vraagt naar andere mogelijkheden.
Thuis proberen is de meest logische oplossing, daarna ga je met je luidsprekers lopen zeulen...

En misschien hebben in die winkel wel dezelfde luidsprekers staan, kan ook handig zijn natuurlijk.

Exxar

Zoals Marvin zegt: gaan testen in een winkel of een demotoestel lenen om zelf te testen.

PaRaN0iD

Hmm ik twijfel nu omdat ik een Onkyo (sorry haha) zie staan bij de ibood voor een belachelijk lage prijs. Deze is ook redelijk laag en heeft wel meer vermogen zo te zien als de Marantz. Twijfel twijfel

Marvin

Je zal het enkel zeker weten wanneer je wat dingen gaat uitproberen, een mooie aanbieding is het wel dacht ik zo.
Bij twijfel, doen...

Exxar

Dit staat er letterlijk op de website van receiverstore:

Op papier lijkt de TX-SR313 met zijn opgegeven vermogen van 100 Watt (6 ohm, 1 kHz, 1%THD, 1 kanaal aangestuurd) veel krachtiger dan hij in werkelijkheid is.


http://www.receiverstore.be/product/177553/onkyo-tx-sr313-zilver.html


Bij Marantz meten ze het vermogen (meestal) met 2 kanalen aangestuurd.

PaRaN0iD

Dat klopt. Maar als we dan kijken naar het maximale vermogen wat voor de apparaten opgegeven staat zijn:

Marantz 220W
Onkyo 300W

Lijkt me toch dat de onkyo een stuk hoger vermogen heeft.

Als die onkyo nu 3cm lager had geweest had ik het wel gedaan denk ik. Kan bijna geen plank mis slaan voor die prijs :D

Maus

Da's het vermogen wat ze uit het stopcontact trekken toch? Zegt niets over wat ze uiteindelijk leveren.
Een vrachtwagen heeft meer PK's dan een Ferrari maar toch is die laatste sneller ;)